CELEX:32020D1790: Decizia (UE) 2020/1790 a Consiliului din 16 noiembrie 2020 prin care Portugalia este autorizată să aplice un nivel redus al accizei la anumite produse alcoolice produse în regiunile autonome Madeira și Azore
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 02/01/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 16/11/2020; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 01/01/2021; Punere în aplicare a se vedea articolul 7
Data încetării: 31/12/2027; a se vedea articolul 7
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Portugalia
1.12.2020 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 402/1 |
DECIZIA (UE) 2020/1790 A CONSILIULUI
din 16 noiembrie 2020
prin care Portugalia este autorizată să aplice un nivel redus al accizei la anumite produse alcoolice produse în regiunile autonome Madeira și Azore
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 349,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naționale,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
hotărând în conformitate cu o procedură legislativă specială,
întrucât:
(1) |
Prin Decizia nr. 376/2014/UE a Consiliului (2), Portugalia a fost autorizată să aplice un nivel redus al accizei la romul și lichiorurile produse și consumate pe plan local în regiunea autonomă Madeira și la lichiorurile și rachiul produse și consumate pe plan local în regiunea autonomă Azore, nivel care poate fi mai mic decât nivelul minim al accizei stabilit prin Directiva 92/84/CEE a Consiliului (3), dar nu cu mai mult de 75 % sub nivelul național standard al accizei la alcool. |
(2) |
În februarie 2019, autoritățile portugheze au solicitat Comisiei să prezinte o propunere de decizie a Consiliului privind prelungirea, în aceleași condiții, a duratei autorizării prevăzute în Decizia nr. 376/2014/UE, precum și privind extinderea domeniului de aplicare geografic la Portugalia continentală cu o reducere mai limitată, pentru încă șapte ani, de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2027. |
(3) |
Producătorii din regiunile autonome Madeira și Azore întâmpină dificultăți în ceea ce privește accesul pe piețele din afara acestor regiuni, iar piețele regionale și locale sunt singurele puncte posibile pentru vânzarea anumitor produse alcoolice. Producătorii respectivi se confruntă cu costuri suplimentare deoarece materiile prime de origine agricolă sunt mai scumpe decât în condiții normale de producție, datorită dimensiunii reduse, a caracterului fragmentat și a mecanizării scăzute a exploatațiilor agricole. În plus, producția rezultată din prelucrarea trestiei de zahăr este mai scăzută decât în alte regiuni ultraperiferice din cauza reliefului, a climei, a solului și a producției artizanale. Mai mult, transportul către insule al anumitor materii prime și materiale destinate ambalajelor care nu sunt produse pe plan local generează costuri suplimentare. |
(4) |
Insularitatea este dublată în cazul Insulelor Azore, prin faptul că acestea reprezintă un grup de insule răspândite pe o suprafață întinsă. Transportul în aceste regiuni insulare și îndepărtate crește și mai mult costurile suplimentare. Acest lucru este valabil și în cazul deplasărilor și al expedierilor necesare spre continent. De asemenea, depozitarea produselor finite presupune și ea costuri suplimentare, deoarece consumul local nu absoarbe întreaga producție, în special în cazul producției de rom. Dimensiunea redusă a pieței regionale crește costurile unitare, în special prin relația nefavorabilă dintre costurile fixe și producție. În fine, producătorii în cauză suportă totodată și costuri suplimentare suportate în general de economiile locale, cu precădere costurile crescute cu forța de muncă și energia. |
(5) |
Producția de rom a crescut ca urmare a creșterii producției de trestie de zahăr. Deși o parte din cantitatea de rom este maturată sau utilizată ca bază pentru lichioruri, cantitățile de rom nevândute sunt depozitate cu un cost care majorează și mai mult costurile suplimentare pentru producători. Ca urmare a costurilor suplimentare, producătorii din regiunile autonome Madeira și Azore nu pot concura cu producători din afara acestor regiuni din cauza unui preț mai ridicat al produsului final și, prin urmare, nu pot beneficia de acces pe alte piețe. Accesul pe piața din Portugalia continentală cu un nivel redus al accizei ar contribui la soluționarea problemei. |
(6) |
Pentru a evita ca dezvoltarea regiunilor autonome Madeira și Azore să fie grav afectată și pentru a menține industria alcoolului și locurile de muncă pe care aceasta le oferă în aceste regiuni, este necesar să se reînnoiască și să se extindă domeniul de aplicare al autorizării prevăzute în Decizia nr. 376/2014/UE. |
(7) |
Decizia nr. 376/2014/UE se aplică până la 31 decembrie 2020. Din motive de claritate, este necesar să se adopte o nouă decizie prin care Portugalia să fie autorizată să aplice un nivel redus al accizei în regiunile autonome Madeira și Azore. |
(8) |
Întrucât avantajul fiscal nu depășește ceea ce este necesar pentru compensarea costurilor suplimentare și deoarece volumele aflate în joc rămân modeste și avantajul fiscal este limitat la consumul din regiunile autonome Madeira și Azore și Portugalia continentală, măsura nu aduce atingere integrității și coerenței ordinii juridice a Uniunii. |
(9) |
Pentru a permite Comisiei să evalueze dacă continuă să fie îndeplinite condițiile care au justificat acordarea autorizării, Portugalia ar trebui să prezinte Comisiei un raport de monitorizare până la 30 septembrie 2025. |
(10) |
Prezenta decizie nu aduce atingere eventualei aplicări a articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Prin derogare de la articolul 110 din TFUE, Portugalia este autorizată să aplice un nivel al accizei inferior nivelului integral pentru alcool stabilit în conformitate cu articolul 3 din Directiva 92/84/CEE în regiunea autonomă Madeira la romul și lichiorurile produse și consumate pe plan local și în regiunea autonomă Azore la romul, lichiorurile și rachiul produse și consumate pe plan local.
Articolul 2
Prin derogare de la articolul 110 din TFUE, Portugalia este autorizată să aplice un nivel al accizei inferior nivelului integral pentru alcool stabilită în conformitate cu articolul 3 din Directiva 92/84/CEE la romul și lichiorurile produse în regiunea autonomă Madeira în cazul în care sunt consumate în Portugalia continentală și la romul, lichiorurile și rachiul produse în regiunea autonomă Azore în cazul în care sunt consumate în Portugalia continentală.
Articolul 3
(1) În regiunea autonomă Madeira, autorizarea prevăzută la articolele 1 și 2 se limitează la următoarele produse:
(a) |
până la 24 mai 2021, la romul definit la punctul 1 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 110/2008 al Parlamentului European și al Consiliului (4), având indicația geografică „Rum da Madeira” menționată la punctul 1 din anexa III la regulamentul respectiv, și din 25 mai 2021, la romul definit la punctul 1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/787 al Parlamentului European și al Consiliului (5), având indicația geografică „Rum da Madeira”; |
(b) |
până la 24 mai 2021, la lichiorurile și „crème de” definite la punctele 32 și, respectiv, 33 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 110/2008, produse din fructe sau plante regionale, și din 25 mai 2021, la lichiorurile și „crème de” definite la punctul 33 și, respectiv, la punctul 34 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/787, produse din fructe sau plante regionale. |
(2) În regiunea autonomă Azore, autorizarea prevăzută la articolele 1 și 2 se limitează la următoarele produse:
(a) |
până la 24 mai 2021, la romul definit la punctul 1 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 110/2008, produs din trestie de zahăr regională, și din 25 mai 2021, la romul definit la punctul 1 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/787, produs din trestie de zahăr regională; |
(b) |
până la 24 mai 2021, la lichiorurile și „crème de” definite la punctul 32 și, respectiv, la punctul 33 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 110/2008, produse din fructe sau materii prime regionale, și din 25 mai 2021, la lichiorurile și „crème de” definite la punctul 33 și, respectiv, la punctul 34 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/787, produse din fructe sau materii prime regionale; |
(c) |
până la 24 mai 2021, la rachiul de vin sau de tescovină, având caracteristicile și calitățile definite la punctele 4 și 6 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 110/2008, și din 25 mai 2021, la rachiul de vin sau de tescovină, având caracteristicile și calitățile definite la punctele 4 și 6 din anexa I la Regulamentul (UE) 2019/787. |
Articolul 4
Nivelul redus al accizei aplicabil produselor menționate la articolul 1 din prezenta decizie poate fi inferior nivelului minim al accizei la alcool prevăzut în Directiva 92/84/CEE, dar nu poate scădea cu mai mult de 75 % sub nivelul național standard al accizei la alcool.
Articolul 5
Nivelul redus al accizei aplicabil produselor menționate la articolul 2 din prezenta decizie poate fi inferior nivelului minim al accizei la alcool prevăzut în Directiva 92/84/CEE, dar nu poate scădea cu mai mult de 50 % sub nivelul național standard al accizei la alcool.
Articolul 6
Portugalia prezintă Comisiei, până cel târziu la 30 septembrie 2025, un raport de monitorizare care să-i permită acesteia să evalueze dacă continuă să fie îndeplinite condițiile care justifică acordarea autorizării prevăzute la articolele 1 și 2. Raportul de monitorizare conține informațiile prevăzute în anexă.
Articolul 7
Prezenta decizie se aplică de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2027.
Articolul 8
Prezenta decizie se adresează Republicii Portugheze.
Adoptată la Bruxelles, 16 noiembrie 2020.
Pentru Consiliu
Președintele
M. ROTH
(1) Avizul din 15 septembrie 2020 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
(2) Decizia nr. 376/2014/UE a Consiliului din 12 iunie 2014 de autorizare a Portugaliei în vederea aplicării unei rate reduse a accizei pentru romul și lichiorurile produse și consumate pe plan local în regiunea autonomă Madeira și pentru lichiorurile și rachiul produse și consumate pe plan local în regiunea autonomă Azore (JO L 182, 21.6.2014, p. 1).
(3) Directiva 92/84/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind apropierea ratelor accizelor la alcool și băuturi alcoolice (JO L 316, 31.10.1992, p. 29).
(4) Regulamentul (CE) nr. 110/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2008 privind definirea, desemnarea, prezentarea, etichetarea și protecția indicațiilor geografice ale băuturilor spirtoase și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 1576/89 al Consiliului (JO L 39, 13.2.2008, p. 16).
(5) Regulamentul (UE) 2019/787 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind definirea, descrierea, prezentarea și etichetarea băuturilor spirtoase, utilizarea denumirilor băuturilor spirtoase în prezentarea și etichetarea altor produse alimentare, protecția indicațiilor geografice ale băuturilor spirtoase, utilizarea alcoolului etilic și a distilatelor de origine agricolă în băuturile alcoolice, și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 110/2008 (JO L 130, 17.5.2019, p. 1).
ANEXĂ
Informații care trebuie incluse în raportul de monitorizare menționat la articolul 6
1.
Costuri suplimentare estimate. Se furnizează informații pentru fiecare produs care beneficiază de nivelul redus al accizei. Autoritățile portugheze completează tabelul 1 cu cel puțin următoarele informații, în cazul în care sunt disponibile astfel de informații. Informațiile furnizate în tabelul 1 sunt suficiente pentru a stabili dacă există costuri suplimentare, care măresc costul produselor fabricate pe plan local în comparație cu produsele fabricate în altă parte.
Tabelul 1
|
MADEIRA (EUR) |
INSULELE AZORE (EUR) |
Observații (3) |
||||||
Prețul trestiei de zahăr (per 100 kg) |
|
|
|
||||||
Prețul fructelor pasiunii (per 100 kg) |
|
|
|
||||||
Prețul lămâilor verzi „lime” (per 100 kg) |
|
|
|
||||||
Prețul alcoolului [per hlap (1) – fără taxe] |
|
|
|
||||||
Costurile de transport (per kg) |
|
|
|
||||||
Alte costuri (2) |
|
|
|
||||||
Observații la tabelul 1:
|
2.
Alte subvenții. Autoritățile portugheze completează tabelul 2 pentru fiecare regiune, menționând toate celelalte măsuri de ajutor și de sprijin care abordează cheltuielile suplimentare de funcționare ale operatorilor economici care au legătură cu statutul ultraperiferic al regiunilor autonome Madeira și Azore.
Tabelul 2
Măsură de ajutor/sprijin (1) |
Perioadă (2) |
Sectorul-țintă (3) |
Valoarea bugetului în EUR (4) |
Cheltuieli anuale, în EUR (2019-2024) (5) |
Ponderea din buget care poate fi atribuită compensării costurilor suplimentare (6) |
Număr estimat de întreprinderi beneficiare (7) |
Observații (8) |
||||||||||||||||
[listă] |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
Observații la tabelul 2:
|
3.
Impactul asupra bugetului public. Autoritățile portugheze completează tabelul 3 furnizând suma totală estimată (în EUR) a impozitului neperceput din cauza impozitării diferențiate aplicate.
Tabelul 3
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Venit fiscal neîncasat |
|
|
|
|
|
|
4.
Impactul asupra performanței economice generale. Autoritățile portugheze completează tabelul 4 pentru fiecare regiune, furnizând orice informație care demonstrează impactul accizei reduse asupra dezvoltării socioeconomice a regiunilor respective. Indicatorii prevăzuți în tabelul 4 se referă la performanța sectorului sprijinit în raport cu performanța generală a economiei regiunilor Madeira și Azore. În cazul în care unii indicatori nu sunt disponibili, se includ date alternative de raportare cu privire la impactul asupra performanței economice generale care permit analiza impactului socioeconomic.
Tabelul 4
Anul (1) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Observații (3) |
||||||
Valoare adăugată brută la nivel regional |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
În sectorul sprijinit (2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Rata generală de ocupare a forței de muncă la nivel regional |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
În sectorul sprijinit (2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Numărul de producători activi |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
În sectorul sprijinit (2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Indicele nivelului prețurilor – Portugalia continentală |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Indicele nivelului prețurilor în regiune |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Numărul de turiști în regiune |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Observații la tabelul 4:
|
5.
Specificații cu privire la regim. Autoritățile portugheze completează tabelul 5 pentru fiecare produs și pentru fiecare dintre regiunile autonome Madeira și Azore.
Tabelul 5
Cantitate [în hlap (1)] |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
Producția de lichioruri |
|
|
|
|
|
|
||
Producția de rachiu |
|
|
|
|
|
|
||
Producția de rom |
|
|
|
|
|
|
||
Lichioruri expediate în Portugalia continentală |
|
|
|
|
|
|
||
Lichioruri expediate către alte state membre |
|
|
|
|
|
|
||
Lichioruri exportate în țări terțe |
|
|
|
|
|
|
||
Rachiu expediat în Portugalia continentală |
|
|
|
|
|
|
||
Rachiu expediat către alte state membre |
|
|
|
|
|
|
||
Rachiu exportat în țări terțe |
|
|
|
|
|
|
||
Rom expediat în Portugalia continentală |
|
|
|
|
|
|
||
Rom expediat către alte state membre |
|
|
|
|
|
|
||
Rom exportat în țări terțe |
|
|
|
|
|
|
||
Observații la tabelul 5:
|
6.
Nereguli. Autoritățile portugheze furnizează informații cu privire la orice anchetă privind neregulile de ordin administrativ, în special privind evaziunea fiscală sau contrabanda, în contextul aplicării autorizării. De asemenea, acestea furnizează informații detaliate, inclusiv cel puțin informații cu privire la natura cazului, valoare și perioadă.
|
7.
Reclamații. Autoritățile portugheze furnizează informații cu privire la faptul dacă autoritățile locale, regionale sau naționale au primit reclamații cu privire la aplicarea autorizării, fie din partea beneficiarilor, fie din partea entităților nebeneficiare.
|