Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

CELEX:32023D2879: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 a Comisiei din 15 decembrie 2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2023/287922.12.2023DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2879 A COMISIEI din 15 decembrie 2023 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al UniuniiCOMISIA EUROPEANĂ,având în vedere Tratatul...

Informatii

Data documentului: 15/12/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 11/01/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 6
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2023/2879

22.12.2023

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2879 A COMISIEI

din 15 decembrie 2023

de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (1), în special articolul 281 primul paragraf,

întrucât:

(1)

Articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii prevede că schimburile de informații între autoritățile vamale și între operatorii economici și autoritățile vamale, precum și stocarea acestor informații, se efectuează prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor. Articolul 280 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 prevede obligația Comisiei de a elabora un program de lucru referitor la dezvoltarea și la instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (denumit în continuare „programul de lucru”).

(2)

Comisia a adoptat primul program de lucru prin Decizia de punere în aplicare 2014/255/UE a Comisiei (2), actualizată prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei (3) și prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 a Comisiei (4). Versiunea programului de lucru adoptată în Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 trebuie actualizată pentru a se ține seama de noile evoluții în ceea ce privește planificarea sistemelor electronice.

(3)

Programul de lucru ar trebui actualizat pentru a enumera sistemele electronice prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013, articolele relevante referitoare la sistemele respective și datele la care se preconizează că acestea vor deveni operaționale. Programul de lucru ar trebui să facă distincția între sistemele electronice pe care statele membre trebuie să le dezvolte pe cont propriu („sistemele naționale”) și cele pe care acestea trebuie să le dezvolte în colaborare cu Comisia („sistemele transeuropene”). Sistemele electronice menționate în programul de lucru ar trebui să fie gestionate, elaborate și dezvoltate în conformitate cu documentul de planificare care acoperă toate proiectele vamale legate de tehnologia informației (5) (planul strategic multianual pentru domeniul vamal sau „PSM-V”), întocmit în conformitate cu Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului (6), în special în conformitate cu articolul 4 și cu articolul 8 alineatul (2).

(4)

Programul de lucru definește mai detaliat datele efective de instalare a fiecărui sistem electronic și stabilește data de încheiere a instalării în conformitate cu perioadele tranzitorii prevăzute la articolul 278 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 și în Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei (7).

(5)

În cazul în care programul de lucru le permite statelor membre să aleagă instalarea unui sistem electronic transeuropean sau a unui sistem electronic național într-o perioadă dată (adică perioadă de instalare), anexa la prezenta decizie ar trebui să clarifice faptul că „data de începere a instalării” este cea mai apropiată dată la care statele membre pot asigura începerea funcționării noului sistem electronic și că „data de încheiere a instalării” este data limită până la care statele membre și operatorii economici trebuie să înceapă utilizarea sistemului electronic nou sau modernizat. Data de încheiere a instalării ar trebui să coincidă, de asemenea, cu sfârșitul perioadei de aplicare a măsurilor tranzitorii referitoare la sistemul electronic respectiv. Respectiva dată ar trebui așadar să fie stabilită pe baza termenelor prevăzute la articolul 278 alineatele (1), (2) și (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Aceste perioade de instalare sunt necesare pentru implementarea sistemelor la nivelul Uniunii, luând în considerare necesitățile fiecărui sistem. În cazul proiectului vamal în materie de securitate și siguranță înainte de sosire (ICS2) ar trebui să se aplice reguli diferite referitoare la perioadele de instalare. În acest caz, statele membre ar trebui să fie pregătite să instaleze fiecare versiune a proiectului la data de lansare a versiunii, iar operatorii economici ar trebui să aibă posibilitatea, cu acordul statelor membre, de a se conecta în timpul perioadei de instalare. Din cauza întârzierilor semnificative înregistrate în anumite state membre în ceea ce privește implementarea versiunii 2 a ICS2, Comisia a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei (8) de acordare a unei derogări în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații pentru versiunea 2 a ICS2. Având în vedere aceste întârzieri, statele membre și operatorii economici și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la fezabilitatea calendarului proiectului pentru versiunea 3 a ICS2. Prin urmare, Comisia ar trebui să introducă o punere în aplicare progresivă, în 3 pași, începând cu transportatorii maritimi în ICS2 de la 3 iunie 2023, continuând apoi cu transportatorii maritimi care prezintă conosament de casă în ICS2 de la 4 decembrie 2024 și, în cele din urmă, conectând operatorii rutieri și feroviari în ICS2 de la 1 aprilie 2025.

(6)

Perioadele de instalare pentru migrarea sistemelor electronice naționale ar trebui să includă planurile naționale ale statelor membre referitoare la proiecte și la migrare și ar trebui să țină seama de mediile și de configurațiile lor informatice naționale specifice. Datele de încheiere a instalării sistemelor electronice naționale ar trebui, de asemenea, să pună capăt măsurilor tranzitorii aplicabile acestor sisteme electronice. Respectivele date ar trebui așadar să fie stabilite pe baza termenelor prevăzute la articolul 278 alineatele (1), (2) și (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Din cauza întârzierilor semnificative înregistrate în anumite state membre cu privire la implementarea sistemelor electronice naționale, Comisia a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/234 a Comisiei (9), Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/235 a Comisiei (10), Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/236 a Comisiei (11) și Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei (12), pentru acordarea unor derogări în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Este necesar să se includă trimiteri la aceste derogări în anexă.

(7)

Derogările acordate prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 au un impact asupra proiectului de vămuire centralizată pentru import (CCI) și au condus la o redefinire a abordării proiectului. Pentru etapa 1 a CCI, termenul este prelungit cu 7 luni, iar statele membre sunt autorizate să implementeze etapa 1 a CCI numai cu o declarație vamală standard, ca un prim pas în cadrul implementării complete a proiectului CCI. Statele membre au posibilitatea de a implementa etapa 1 a CCI utilizând specificațiile etapei 2 a CCI (domeniu de aplicare complet) și, ca atare, de a evita tranziția de la etapa 1 a CCI la etapa 2 a CCI. Acest lucru va fi, de asemenea, în avantajul operatorilor economici, permițându-le să își adapteze sistemele într-o manieră flexibilă, asigurând utilizarea fluidă a sistemului CCI și, în consecință, proiectul CCI ar urma să fie implementat până la termenul limită de 2 iunie 2025.

(8)

Pentru a se asigura că mărfurile pot fi transportate în interiorul Uniunii/către Uniune în cadrul regimului de tranzit sau exportate fără a se confrunta cu probleme de discontinuitate operațională, calendarul pentru implementarea proiectelor transeuropene legate de noul sistem computerizat de tranzit (NCTS) și de sistemul automatizat de export (AES) ar trebui adaptat prin introducerea termenului pentru instalare, și anume 1 decembrie 2023. Deși majoritatea statelor membre și-au instalat sistemul, un număr limitat de state membre au anunțat că aplicarea la nivel național nu va fi (pe deplin) finalizată pentru a permite funcționarea în cadrul etapei 5 a NCTS sau în cadrul AES. Accentul pus pe furnizarea într-un mod flexibil mai întâi a funcționalităților esențiale ale sistemelor și apoi a celor neesențiale ar trebui să faciliteze finalizarea fără probleme a proiectului până la 2 decembrie 2024. În plus, operatorii economici se confruntă, de asemenea, cu întârzieri, în special în statele membre în care planificarea proiectelor a luat mai mult timp decât se prevăzuse. Statele membre vor rămâne responsabile de stabilirea strategiei naționale de tranziție pentru operatorii lor economici. Începând cu 2 decembrie 2024, statele membre și comercianții ar trebui să utilizeze noile sisteme, în paralel aplicându-se unele norme tranzitorii (din motive tehnice) până la 21 ianuarie 2025 pentru etapa 5 a NCTS și până la 11 februarie 2025 pentru AES.

(9)

Statele membre și Comisia ar trebui să se asigure, de asemenea, că operatorii economici au primit în timp util informațiile tehnice necesare pentru actualizarea propriilor sisteme electronice și pentru conectarea la sistemele electronice noi sau modernizate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Statele membre și Comisia ar trebui să informeze operatorii economici cu privire la modificările survenite cu 12-24 de luni înainte de instalarea unui anumit sistem, în funcție de sistem și, dacă este necesar, având în vedere domeniul de aplicare și natura sistemului respectiv. În cazul unor modificări minore, această perioadă poate fi mai scurtă.

(10)

Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului Codului vamal,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Programul de lucru

Se adoptă programul de lucru referitor la dezvoltarea și la instalarea sistemelor electronice prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (denumit în continuare „programul de lucru”), astfel cum figurează în anexă.

Articolul 2

Implementare

(1)   Statele membre și Comisia cooperează în ceea ce privește implementarea programului de lucru.

(2)   Statele membre dezvoltă și instalează sistemele electronice relevante până la datele de încheiere ale perioadelor de instalare relevante stabilite în programul de lucru.

(3)   Proiectele menționate în programul de lucru, precum și pregătirea și implementarea sistemelor electronice aferente sunt gestionate în concordanță cu programul de lucru și cu planul strategic multianual pentru domeniul vamal.

(4)   Atunci când inițiază proiectele din cadrul programului de lucru, Comisia se angajează să vizeze o înțelegere comună și un acord cu statele membre privind domeniul de aplicare al proiectelor, proiectarea, cerințele și arhitectura sistemelor electronice. După caz, Comisia consultă, de asemenea, operatorii economici și ține seama de opiniile acestora.

Articolul 3

Actualizări

Programul de lucru este actualizat periodic pentru a se asigura alinierea și ajustarea acestuia în funcție de evoluțiile înregistrate în punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 și pentru a se lua în considerare progresele realizate în elaborarea și dezvoltarea sistemelor electronice. Acest lucru este valabil în special în ceea ce privește disponibilitatea unor specificații acceptate de comun acord și lansarea operațională a sistemelor electronice.

Articolul 4

Comunicare și raportare

(1)   Statele membre și Comisia fac schimb de informații privind planificarea și progresele înregistrate în implementarea fiecărui sistem.

(2)   Până la data de 31 ianuarie și, respectiv, 30 iunie a fiecărui an, statele membre prezintă Comisiei planurile naționale referitoare la proiecte și la migrare, precum și tabelul privind progresele înregistrate în ceea ce privește dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice, menționat la articolul 278a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Planurile și tabelul includ informațiile relevante necesare pentru raportul anual care trebuie prezentat de Comisie în temeiul articolului 278a alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.

(3)   Statele membre informează imediat Comisia cu privire la orice actualizare importantă a planurilor lor naționale referitoare la proiecte și la migrare.

(4)   Statele membre pun la dispoziția operatorilor economici, în timp util, specificațiile tehnice referitoare la comunicarea externă privind sistemul electronic național.

Articolul 5

Abrogare

(1)   Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 se abrogă.

(2)   Trimiterile la Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 se interpretează ca trimiteri la prezenta decizie.

Articolul 6

Intrare în vigoare

Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Adoptată la Bruxelles, 15 decembrie 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.

(2)  Decizia de punere în aplicare 2014/255/UE a Comisiei din 29 aprilie 2014 de stabilire a programului de lucru pentru Codul vamal al Uniunii (JO L 134, 7.5.2014, p. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2014/255/oj).

(3)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei din 11 aprilie 2016 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 99, 15.4.2016, p. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/578/oj).

(4)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 a Comisiei din 13 decembrie 2019 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 325, 16.12.2019, p. 168, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/2151/oj).

(5)  https://ec.europa.eu/taxation_customs/general-information-customs/electronic-customs_en#heading_2

(6)  Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 ianuarie 2008 privind crearea unui mediu informatizat pentru vamă și comerț (JO L 23, 26.1.2008, p. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/70(1)/oj).

(7)  Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele tranzitorii pentru anumite dispoziții din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaționale, și de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (JO L 69, 15.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).

(8)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei din 24 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații pentru versiunea 2 a sistemului de control al importurilor 2 (JO L 63, 28.2.2023, p. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/438/oj).

(9)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/234 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului pentru a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații aferente notificării prezentării legate de mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii (JO L 32, 28.2.2023, p. 217, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/234/oj).

(10)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/235 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații pentru notificarea sosirii unei nave maritime sau a unei aeronave (JO L 32, 3.2.2023, p. 220, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/235/oj).

(11)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/236 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului pentru utilizarea altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații pentru declarația de depozitare temporară pentru mărfuri neunionale prezentate în vamă (JO L 32, 3.2.2023, p. 223, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/236/oj).

(12)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei din 1 februarie 2023 de acordare a unei derogări solicitate de anumite state membre pentru a utiliza alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații legate de declarația vamală pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii stabilită la articolele 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 și 256 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 32, 3.2.2023, p. 226, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/237/oj).


ANEXĂ

La Decizia de punere în aplicare a Comisiei de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii

I.   INTRODUCERE

1.

Programul de lucru prevede un instrument de susținere a aplicării dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 952/2013 (1) și ale Regulamentului (UE) 2019/632 (2) care privesc dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în CVU.

2.

Programul de lucru precizează, totodată, perioadele în care se aplică măsurile tranzitorii până la instalarea sistemelor electronice noi sau modernizate, astfel cum se menționează în Regulamentele delegate (UE) 2015/2446 (3) și (UE) 2016/341 (4) ale Comisiei, precum și în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei (5).

3.

Prin „etapa-cheie” a specificațiilor tehnice se înțelege data până la care se pune la dispoziție o versiune stabilă a specificațiilor tehnice. Pentru sistemele sau componentele naționale, această dată va fi comunicată în cadrul planificării naționale publicate în ceea ce privește proiectele.

4.

Programul de lucru stabilește următoarele „date de instalare” a sistemelor transeuropene și naționale:

(a)

data de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înțelege cea mai apropiată dată la care sistemul electronic devine operațional;

(b)

data de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice, prin care se înțelege:

(i)

data limită până la care sistemele trebuie devină operaționale în toate statele membre și utilizate de către toți operatorii economici; precum și

(ii)

data de încheiere a valabilității măsurilor tranzitorii.

În sensul literei (b), data trebuie să fie aceeași cu data de începere dacă nu se are în vedere o perioadă efectivă pentru migrare sau instalare.

5.

Pentru sistemele pur naționale sau componentele naționale specifice ale unui proiect mai amplu al Uniunii, statele membre pot stabili datele de instalare și datele de începere și de încheiere a unei perioade de instalare în planificarea proiectelor lor naționale, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru și în conformitate cu articolul 278 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 pentru literele (b) (SP IMP), (c) și (d) de mai jos și astfel cum se prevede la articolul 278 alineatul (3) din regulamentul respectiv pentru literele (a), (b) (SP EXP) și (e) de mai jos.

Este vorba despre următoarele sisteme naționale sau componente naționale specifice:

(a)

sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU – componenta 2 (modernizarea sistemelor naționale de export) (partea II, punctul 10);

(b)

regimuri speciale în cadrul CVU (SP IMP/SP EXP) (partea II punctul 12);

(c)

notificarea sosirii, notificarea prezentării, depozitarea temporară în cadrul CVU (partea II punctul 13);

(d)

modernizarea sistemelor naționale de import în cadrul CVU (partea II, punctul 14);

(e)

gestionarea garanțiilor în cadrul CVU (GUM) – componenta 2 (partea II, punctul 16).

6.

Pentru sistemele transeuropene pentru care s-a prevăzut o perioadă de instalare, dar nu și o dată de implementare unică, statele membre pot, după caz, să înceapă instalarea la o dată adecvată în cadrul perioadei respective, sub rezerva termenului stabilit în prezentul program de lucru și în conformitate cu articolul 278 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.

Este vorba despre următoarele sisteme transeuropene:

(a)

modernizarea NCTS în cadrul CVU (partea II punctul 9);

(b)

sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10);

(c)

vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU (partea II punctul 15);

În ceea ce privește modernizarea sistemului NCTS transeuropean în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 9) și sistemul automatizat de export în cadrul CVU (componenta 1) (partea II punctul 10), statele membre le pot permite operatorilor economici, dacă se consideră necesar, să se conecteze treptat până cel târziu la 2 decembrie 2024. Statele membre comunică Comisiei datele de începere și de încheiere a instalărilor, precum și strategia națională de tranziție pentru comercianții lor. Aspectele legate de domeniul comun și de domeniul extern vor trebui să fie analizate cu atenție de către statele membre și de către Comisie în cursul perioadei tranzitorii care se va încheia la 21 ianuarie 2025 pentru modernizarea sistemului NCTS în cadrul CVU (etapa 5 a NCTS) și la 11 februarie 2025 pentru AES (componenta 1).

7.

ICS2 transeuropean din cadrul CVU (partea II, punctul 17) necesită, de asemenea, o implementare și o tranziție treptată. Cu toate acestea, abordarea în acest caz este diferită, deoarece se preconizează că statele membre vor fi pregătite în același timp pentru fiecare versiune la începutul fiecărei perioade de instalare. În plus, atunci când se consideră oportun, statele membre le pot permite operatorilor economici să se conecteze treptat la sistem până la sfârșitul perioadei de instalare prevăzute pentru fiecare dintre versiuni și, în cazul în care sunt aplicabili anumiți pași, pentru fiecare dintre pașii din cadrul unei versiuni. Statele membre vor publica pe site-ul lor specific, în coordonare cu Comisia, termenele și instrucțiunile pentru operatorii economici.

8.

În cadrul implementării programului de lucru, statele membre și Comisia vor trebui să gestioneze cu precauție elementele complexe legate de dependențe, variabile și ipoteze. Principiile stabilite în PSM-V vor fi utilizate pentru gestionarea planificării.

Proiectele vor fi implementate în mai multe etape, de la pregătire și dezvoltare la programare, testare, migrare și funcționare finală. Rolul statelor membre și al Comisiei în aceste etape va depinde de natura și de arhitectura sistemului și ale componentelor sau serviciilor acestuia, așa cum sunt descrise în fișele de proiect detaliate din cadrul PSM-V. Atunci când este cazul, Comisia va defini, în strânsă cooperare cu statele membre, specificații tehnice comune care vor fi revizuite de statele membre, pentru a fi finalizate cu 24 de luni înainte de data-țintă de instalare a sistemului electronic.

Statele membre și Comisia ar trebui să se asigure, de asemenea, că operatorii economici au primit în timp util informațiile tehnice necesare pentru actualizarea propriilor sisteme electronice și pentru conectarea la sistemele electronice noi sau modernizate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013. Orice modificare trebuie să fie comunicată operatorilor economici într-un interval cuprins între 12 și 24 de luni înainte de instalarea unui anumit sistem, dacă este necesar ca urmare a domeniului de aplicare și a naturii modificării, pentru a permite operatorilor economici să își planifice și să își adapteze sistemele și interfețele. În cazul unor modificări minore, această perioadă poate fi mai scurtă.

Statele membre și, după caz, Comisia vor participa la dezvoltarea și la instalarea sistemelor, în conformitate cu arhitectura și cu specificațiile definite ale sistemelor. Activitățile se vor desfășura în conformitate cu etapele și cu datele menționate în programul de lucru. Statele membre și Comisia vor colabora, de asemenea, cu operatorii economici și cu alte părți interesate.

Operatorii economici vor avea obligația de a lua măsurile necesare pentru a putea utiliza sistemele după ce acestea vor fi puse în funcțiune și cel târziu până la datele de încheiere stabilite în prezentul program de lucru sau, dacă este cazul, stabilite de statele membre în cadrul planurilor lor naționale.

II.   LISTA PROIECTELOR LEGATE DE DEZVOLTAREA ȘI INSTALAREA SISTEMELOR ELECTRONICE

„Proiecte legate de Codul vamal al Uniunii (CVU) și sisteme electronice aferente”

Lista proiectelor legate de dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice necesare pentru aplicarea codului

Temeiul juridic

Etapă cheie

Datele de instalare a sistemelor electronice

 

 

 

Data de începere a perioadei de instalare a sistemului electronic (6)

Data de încheiere a perioadei de instalare a sistemului electronic (7) = Data de încheiere a perioadei tranzitorii

1.

Sistemul exportatorilor înregistrați (REX) în cadrul CVU

Proiectul urmărește să pună la dispoziție informații actualizate privind exportatorii înregistrați stabiliți în țări care beneficiază de sistemul generalizat de preferințe (SGP) și care exportă mărfuri în Uniune. Sistemul are o dimensiune transeuropeană și include, de asemenea, date cu privire la operatorii economici din UE, pentru a susține exporturile către țări care beneficiază de SGP. Datele necesare au fost introduse în sistem în mod treptat până la 31 decembrie 2017.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 și 64, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T1 2015

1.1.2017

1.1.2017

2.

Informațiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv modernizarea sistemului transeuropean ITOE-3 existent, pentru a asigura următoarele:

(a)

alinierea sistemului ITOE-3 la cerințele CVU;

(b)

extinderea datelor declarației solicitate în temeiul supravegherii;

(c)

monitorizarea utilizării obligatorii a ITO;

(d)

monitorizarea și gestionarea utilizării extinse a ITO.

Proiectul a fost implementat în două etape.

Prima etapă (pasul 1) constă în crearea funcționalității necesare pentru a primi treptat setul de date ale declarației solicitat în cadrul CVU, începând cu 1 martie 2017 și până la implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 și 14. Implementarea integrală a acestui proiect depinde de implementarea proiectelor enumerate la punctele 10 și 14. Pasul 2 îndeplinește obligația de control al utilizării ITO pe baza noului set de date ale declarației solicitat și a alinierii procedurilor de adoptare a deciziilor vamale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 33 și 34, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2016

(etapa 1)

1.3.2017

(etapa 1 – pasul 1)

2.10.2017

(etapa 1 – pasul 2)

1.3.2017

(etapa 1 – pasul 1)

2.10.2017

(etapa 1 – pasul 2)

A doua etapă implementează formularul electronic pentru cererile și deciziile ITO și pune la dispoziția operatorilor economici o interfață armonizată pentru comercianți pentru depunerea cererii ITO și primirea deciziei ITO pe cale electronică.

 

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2018

(etapa 2)

1.10.2019

(etapa 2)

1.10.2019

(etapa 2)

3.

Decizii vamale în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv armonizarea procedurilor legate de cererile de decizii vamale, de luarea deciziilor și de gestionarea acestora prin standardizarea și gestionarea electronică a datelor din cereri și din decizii/autorizații în întreaga Uniune. Proiectul se referă la deciziile naționale și la cele care implică mai multe state membre definite în cod și include componente ale sistemelor dezvoltate în mod centralizat la nivelul Uniunii, precum și integrarea componentelor naționale, dacă statele membre își exprimă această opțiune. Acest sistem transeuropean facilitează consultările în perioada de luare a deciziilor și gestionarea procesului de autorizare.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27 și 28, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T4 2015

2.10.2017

2.10.2017

4.

Accesul direct al comercianților la sistemele europene de informații (gestionarea uniformă a utilizatorilor și semnătura digitală)

Obiectivul acestui proiect este de a furniza soluții practice pentru accesul direct și armonizat al comercianților, ca serviciu destinat interfețelor utilizator-sistem, care să fie integrat în sistemele vamale electronice definite în proiectele specifice din cadrul CVU. Gestionarea uniformă a utilizatorilor și semnătura digitală vor fi integrate în portalurile sistemelor vizate și includ asistență pentru gestionarea identității, a accesului și a utilizatorilor în conformitate cu politicile de securitate necesare. Prima instalare a avut loc în paralel cu sistemul de decizii vamale din cadrul CVU.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T4 2015

2.10.2017

2.10.2017

Ulterior, acest mijloc tehnic de autentificare și de gestionare a utilizatorilor va putea fi utilizat și în alte proiecte din cadrul CVU, cum ar fi informațiile tarifare obligatorii (ITO) în cadrul CVU, modernizarea sistemului pentru operatorii economici autorizați (AEO) în cadrul CVU, dovada statutului unional în cadrul CVU, fișele de informații (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU și sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU.

 

 

A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare.

A se consulta proiectele respective pentru datele de instalare.

5.

Modernizare pentru operatorii economici autorizați (AEO) în cadrul CVU

Acest proiect are ca obiectiv îmbunătățirea proceselor operaționale legate de cererile și autorizațiile AEO, ținând seama de modificările dispozițiilor legale din CVU.

În prima etapă, proiectul urmărește implementarea îmbunătățirilor majore aduse sistemului AEO în cadrul armonizării procedurii de luare a deciziilor vamale.

În a doua etapă, proiectul implementează formularul electronic pentru cererile și deciziile AEO și pune la dispoziția operatorilor economici o interfață armonizată pentru depunerea cererilor AEO și primirea deciziilor AEO pe cale electronică. Sistemul modernizat este instalat în două versiuni: partea 1 pentru depunerea cererii AEO și pentru procesul decizional și partea 2 pentru celelalte procese ulterioare.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 22, 23, 26, 27, 28, 38 și 39, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T1 2016

5.3.2018

(etapa 1)

5.3.2018

(etapa 1)

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T4 2018

1.10.2019

(etapa 2 – partea 1 procese inițiale)

16.12.2019

(etapa 2 – partea 2 alte procese)

1.10.2019

(etapa 2 – partea 1)

16.12.2019

(etapa 2 – partea 2)

6.

Modernizarea sistemului de înregistrare și identificare a operatorilor economici (EORI 2) în cadrul CVU

Acest proiect urmărește să realizeze o modernizare minoră a sistemului transeuropean EORI existent, care permite înregistrarea și identificarea operatorilor economici din Uniune și din țări terțe și a altor persoane decât operatorii economici care sunt active în domeniul vamal în Uniune

Articolul 6 alineatul (1), articolul 9, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2016

5.3.2018

5.3.2018

7.

Supraveghere 3 în cadrul CVU

Acest proiect are ca obiectiv modernizarea sistemului Supraveghere 2+ pentru a asigura alinierea acestuia la cerințele CVU, cum ar fi schimbul de informații standard utilizând tehnici electronice de prelucrare a datelor și stabilirea funcțiilor necesare pentru prelucrarea și analizarea întregului set de date de supraveghere obținut de la statele membre.

Prin urmare, el include și alte capacități de extragere de date și funcții de raportare care vor fi puse la dispoziția statelor membre și a Comisiei.

Implementarea integrală a acestui proiect depinde de proiectele enumerate la punctele 10 și 14. Data instalării acestui sistem este stabilită de statele membre în cadrul planurilor lor naționale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 și 56 alineatul (5), articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T3 2016

1.10.2018

1.10.2018

8.

Dovada statutului unional în cadrul CVU

Proiectul are ca obiectiv crearea unui nou sistem transeuropean pentru stocarea, gestionarea și recuperarea dovezilor statutului unional T2L/F și manifestul vamal al mărfurilor (emise de un emitent neautorizat).

Întrucât punerea în aplicare a manifestului vamal al mărfurilor trebuie legată de ghișeul unic european în domeniul maritim, această parte a proiectului va fi acoperită în etapa 2.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 și 153, articolul 278 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T1 2022

1.3.2024

(etapa 1)

1.3.2024

(etapa 1)

15.8.2025

(etapa 2)

15.8.2025

(etapa 2)

9.

Modernizarea noului sistem computerizat de tranzit (NCTS) în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a alinia sistemul transeuropean NCTS existent la noul CVU.

Componenta 1 – „NCTS Etapa 5”: scopul acestei etape este alinierea sistemului NCTS la noile cerințe ale CVU, cu excepția elementelor de siguranță și securitate din declarațiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii.

Ea vizează înregistrarea incidentelor din timpul transportului, alinierea schimburilor de informații la cerințele în materie de date prevăzute în CVU și modernizarea și dezvoltarea interfețelor cu alte sisteme.

Proiectul poate fi implementat în doi pași.

Pasul 1: Funcționalitățile de bază pentru NCTS-etapa 5, care vor asigura continuitatea operațională a sistemului, cum ar fi declarația de tranzit standard (fluxul central), procedura simplificată la plecare/destinație (expeditorul/destinatarul agreat), modificarea/invalidarea, devierea (la biroul de tranzit și de destinație), procedurile de cercetare/recuperare și transmiterea de date statistice referitoare la întreprinderi. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcționalitățile neesențiale, astfel cum sunt definite la pasul 2.

Pasul 2: acest pas acoperă restul funcționalităților, cum ar fi dezvoltarea interfeței armonizate cu AES, declarația depusă înainte de prezentarea mărfurilor, declarația cu set redus de date, incidentele din timpul transportului și formalitățile la biroul de ieșire pentru tranzit.

Componenta 2 – „NCTS Etapa 6”: scopul acestei etape este punerea în aplicare a noilor cerințe specifice privind elementele de siguranță și securitate din declarațiile vamale de tranzit pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii, rezultate din proiectul 17 (ICS2 în cadrul CVU). Ea acoperă dezvoltarea interfeței cu ICS2, pentru a facilita depunerea unei declarații de tranzit care conține date ale declarației sumare de intrare prin aplicarea articolului 130 alineatul (1) din CVU.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 și articolele 226-236, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T4 2019

1.3.2021

(componenta 1)

Pasul 1: 1.12.2023

Pasul 2: 2.12.2024

Încheierea perioadei tranzitorii: 21.1.2025

(componenta 1)

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2022

3.3.2025

(componenta 2)

1.9.2025

(componenta 2)

10.

Sistemul automatizat de export (AES) în cadrul CVU

Acest proiect urmărește implementarea cerințelor CVU pentru export și ieșire.

Componenta 1 – „AES transeuropean”. Obiectivul proiectului este de a dezvolta în continuare sistemul transeuropean de control al exporturilor existent, pentru a implementa un AES complet care să răspundă cerințelor operaționale în materie de procese și de date introduse prin CVU. Componenta 1 poate fi implementată în trei pași.

Pasul 1: Funcționalitățile esențiale pentru AES care vor permite automatizarea completă a procedurilor de export și a formalităților de ieșire. AES acoperă părțile care urmează să fie elaborate la nivel central și național, inclusiv componentele naționale în care este depusă și prelucrată declarația de export și care permit schimbul ulterior de informații cu biroul vamal de ieșire prin intermediul componentelor comune ale AES. Acest pas include, de asemenea, funcțiile formalităților de ieșire necesare pentru acordarea liberului de vamă pentru ieșire. Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcționalitățile definite la pașii 2 și 3.

Pasul 2: Acest pas acoperă dezvoltarea unei interfețe armonizate cu sistemul de control al mișcărilor cu produse accizabile (EMCS). Acest pas poate acoperi, de asemenea, funcționalitățile definite la pasul 3.

Pasul 3: Acest pas acoperă alte funcționalități, cum ar fi declarațiile simplificate și suplimentare, dezvoltarea unei interfețe armonizate cu NCTS, vămuirea centralizată, declarația depusă înainte de prezentarea mărfurilor.

Componenta 2 – „Modernizarea sistemelor naționale de export”. În cadrul unui proces care nu intră în domeniul de aplicare al AES, dar este strâns legat de acesta, sistemele naționale separate trebuie să fie modernizate în ceea ce privește elementele naționale specifice legate de formalitățile de export și/sau de ieșire. În cazul în care aceste elemente nu afectează domeniul comun pentru AES, ele pot fi înglobate în cadrul acestei componente.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 179 și articolele 263-276, articolul 278 alineatul (3) literele (f) și (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T4 2019

(componenta 1)

1.3.2021

(componenta 1)

Pasul 1:1.12.2023

Pasul 2: 13.2.2024 (8)

Pasul 3: 2.12.2024

Încheierea perioadei tranzitorii: 11.2.2025

(componenta 1)

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= a se defini de către SM

(componenta 2)

1.3.2021

(componenta 2)

2.12.2024

(componenta 2)

11.

Fișe de informații (INF) pentru regimuri speciale în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a dezvolta un nou sistem transeuropean pentru a sprijini și a optimiza procedurile de gestionare a datelor INF și prelucrarea electronică a datelor INF în cadrul regimurilor speciale.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 215 și 255-262, articolul 278 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2018

1.6.2020

1.6.2020

12.

Regimuri speciale în cadrul CVU

Acest proiect are ca scop accelerarea, facilitarea și armonizarea regimurilor speciale în întreaga Uniune prin furnizarea unor modele comune de procese operaționale. Sistemele naționale vor implementa toate modificările introduse prin CVU pentru antrepozitul vamal, destinația finală, admiterea temporară, perfecționarea activă și perfecționarea pasivă.

Acest proiect va fi implementat în două etape.

Componenta 1 – „RS EXP naționale”. Oferă soluțiile electronice necesare la nivel național pentru activitățile legate de regimurile speciale de export.

Componenta 2 – „RS IMP naționale”. Oferă soluțiile electronice necesare la nivel național pentru activitățile legate de regimurile speciale de import.

Implementarea acestor proiecte se va realiza prin intermediul proiectelor enumerate la punctele 10 și 14.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16, articolul 215, articolele 237-242 și articolele 250-262, articolul 278 alineatul (2) litera (b) și alineatul (3) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= a se defini de către SM (pentru componentele 1 și 2)

1.3.2021

(componenta 1)

2.12.2024

(componenta 1)

A se defini de către SM ca parte a planului național

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului național cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (9)

(componenta 2)

13.

Notificarea sosirii, notificarea prezentării și depozitarea temporară în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a defini procedurile pentru notificarea sosirii mijloacelor de transport, prezentarea mărfurilor (notificarea prezentării) și declarația de depozitare temporară, descrise în CVU, și de a susține armonizarea în acest sens în toate statele membre în ceea ce privește schimbul de date dintre operatori și vamă.

Proiectul vizează automatizarea procedurilor la nivel național.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 și articolele 133-152, articolul 278 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= a se defini de către SM și, pentru notificarea sosirii, în conformitate cu planificarea ICS2

A se defini de către SM ca parte a planului național

A se defini de către SM ca parte a planului național cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (10)

14.

Modernizarea sistemelor naționale de import în cadrul CVU

Proiectul urmărește implementarea tuturor cerințelor în materie de procese și de date care decurg din CVU și se referă la domeniul importului (și care nu fac obiectul niciunuia dintre celelalte proiecte definite în programul de lucru). El se referă în special la modificările din cadrul procedurii de „punere în liberă circulație” (procedura standard + simplificări), dar include și efectele care rezultă din alte migrări de sisteme. Acest proiect se referă la domeniul importului la nivel național, incluzând sistemele naționale de prelucrare a declarațiilor vamale, precum și alte sisteme, cum ar fi sistemele naționale de contabilitate și de plată.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 alineatul (1), articolul 53, articolul 56, articolele 77-80, 83-87, 101-105, 108-109, 158-187, 194-195, articolul 278 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= a se defini de către SM

A se defini de către SM ca parte a planului național

A se defini de către SM ca parte a planului național cu o perioadă de instalare până la 31.12.2022 (11)

15.

Vămuirea centralizată pentru import în cadrul CVU

Scopul acestui proiect este ca mărfurile să poată fi plasate sub un regim vamal utilizând vămuirea centralizată, ceea ce ar permite operatorilor economici să își centralizeze activitățile din punct de vedere vamal. Prelucrarea declarației vamale și acordarea liberului de vamă pentru mărfuri ar trebui să fie coordonate între birourile vamale implicate. Este vorba despre un sistem transeuropean care conține componente dezvoltate la nivel central și național.

Proiectul va fi implementat în două etape.

Etapa 1: Această etapă va acoperi vămuirea centralizată cu declarații vamale standard și poate acoperi vămuirea centralizată cu declarații vamale simplificate și declarațiile suplimentare generale sau periodice respective (regularizarea unei declarații vamale simplificate). În plus, ea va acoperi includerea mărfurilor în următoarele regimuri vamale: punerea în liberă circulație, antrepozitul vamal, perfecționarea activă și destinația finală. Pentru tipul de mărfuri, această etapă va acoperi toate tipurile de mărfuri, cu excepția produselor accizabile, a mărfurilor UE în contextul comerțului cu teritorii fiscale speciale și a mărfurilor care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune.

Etapa 2: Scopul acestei etape este de a implementa toate funcționalitățile din domeniul de aplicare complet al CCI: declarațiile simplificate și suplimentare (dacă nu sunt implementate în cadrul etapei 1), declarațiile vamale printr-o înscriere în evidențele declarantului și declarațiile suplimentare recapitulative (regularizarea mai multor declarații vamale simplificate sau a mai multor înscrieri în evidențele declarantului), plasarea mărfurilor sub regimul de admitere temporară, produsele accizabile, mărfurile UE în contextul comerțului cu teritorii fiscale speciale și mărfurile care fac obiectul măsurilor politicii agricole comune.

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16 și 179, articolul 278 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T3 2020

1.3.2022

(Etapa 1)

1.7.2024

(Etapa 1)

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T2 2022

2.10.2023

(Etapa 2)

2.6.2025

(Etapa 2)

16.

Gestionarea garanțiilor în cadrul CVU

Obiectivul acestui proiect este de a asigura gestionarea eficace și eficientă a diverselor tipuri de garanții.

Componenta 1 – „Gestionarea garanțiilor”: Componenta centrală a sistemului transeuropean va acoperi gestionarea garanțiilor globale care pot fi utilizate în mai multe state membre. Ea va fi implementată în sistemul de decizii vamale al CVU și în interfață cu o componentă națională (a se vedea componenta 2) pentru monitorizarea valorii de referință. Această valoare de referință se poate referi la fiecare declarație vamală, declarație suplimentară sau alte informații adecvate cu privire la datele necesare pentru monitorizarea valorilor de referință ale garanțiilor globale pentru depozitare temporară și toate regimurile vamale prevăzute în Codul vamal al Uniunii, cu excepția tranzitului, care este gestionat în cadrul proiectului NCTS.

Componenta 2 – „Gestionarea garanțiilor naționale”: Această componentă va fi implementată prin intermediul unui sistem electronic național în care vor fi înregistrate și gestionate garanții globale valabile în mai multe state membre, iar valoarea lor de referință va fi monitorizată. Ea va fi utilizată și pentru alte garanții.

Componenta va permite conexiunea la sistemele naționale de declarații vamale ori de câte ori garanțiile sunt invocate în declarația vamală și, în cazul garanțiilor globale, ar trebui să extragă datele comerciale relevante din autorizația respectivă pentru a furniza o garanție globală.

Articolul 6 alineatul (1), articolul 16 și articolele 89-100, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= T3 2022

(componenta 1)

11.3.2024

(componenta 1)

11.3.2024

(componenta 1)

Data-țintă a specificațiilor tehnice

= a se defini de către SM

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului național, cu instalare începând de la 11.3.2024 cel mai devreme.

(componenta 2)

A se defini de către SM ca parte a planului național cu o perioadă de instalare până la 2.6.2025

(componenta 2)

17.

Sistemul de control al importurilor 2 (ICS2) în cadrul CVU

Scopul acestui program este de a consolida siguranța și securitatea înainte de sosire a mărfurilor care intră în Uniune prin punerea în aplicare a noilor cerințe prevăzute de CVU în ceea ce privește depunerea și tratarea declarațiilor sumare de intrare (ENS), și anume furnizarea de date ENS în mai multe transmiteri și/sau de către persoane diferite, precum și schimbul de astfel de date și de rezultate ale analizei de risc între autoritățile vamale. ICS2 va conduce la o arhitectură complet nouă și la înlocuirea treptată a sistemului ICS transeuropean existent.

Programul este implementat în trei versiuni.

Versiunea 1: Această versiune acoperă obligația operatorilor economici relevanți (operatori poștali și transportatori expres din transportul aerian) de a furniza datele minime, și anume setul de date dinaintea încărcării cu privire la ENS.

Versiunea 2: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligații complet noi privind ENS, precum și procesele operaționale și de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate prin traficul aerian.

Versiunea 3: Această versiune acoperă punerea în aplicare a unor obligații complet noi privind ENS, precum și procesele operaționale și de gestionare a riscurilor conexe pentru toate mărfurile transportate pe căi navigabile maritime și interioare și prin traficul rutier și feroviar (aceasta include mărfurile în trimiteri poștale transportate prin aceste mijloace de transport). Implementarea versiunii 3 va avea loc după cum urmează: mai întâi vor fi integrați transportatori maritimi și pe căi navigabile interioare (pasul 1), apoi transportatorii maritimi și pe căi navigabile interioare care prezintă conosament de casă (pasul 2) și ulterior transportatorii rutieri și feroviari (pasul 3).

Articolul 6 alineatul (1), articolele 16, 46, 47 și articolele 127-132, articolul 278 alineatul (3) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013

Data-țintă a specificațiilor tehnice pentru toate cele trei versiuni

= T2 2018

15.3.2021

(Versiunea 1)

1.10.2021

(Versiunea 1)

1.3.2023 (12)

(Versiunea 2)

2.10.2023

(Versiunea 2)

3.6.2024 (13) (Versiunea 3)

Pasul 1: 3.6.2024

Pasul 2: 4.12.2024

Pasul 3: 1.4.2025

A se vedea pașii 1-3

Pasul 1: 4.12.2024 (cel târziu)

Pasul 2: 1.4.2025 (cel târziu)

Pasul 3: 1.9.2025 (cel târziu)


(1)  Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

(2)  Regulamentul (UE) 2019/632 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 în vederea prelungirii utilizării tranzitorii a altor mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor prevăzute în Codul vamal al Uniunii (JO L 111, 25.4.2019, p. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/632/oj.

(3)  Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).

(4)  Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele tranzitorii pentru anumite dispoziții din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaționale, și de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (JO L 69, 15.3.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/341/oj).

(5)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).

(6)  Această dată de începere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este cea mai apropiată dată posibilă la care statele membre încep operațiunile.

(7)  Această dată de încheiere a perioadei de instalare a sistemelor electronice este data limită până la care sistemul ar trebui să fie complet instalat și data limită până la care ar trebui să migreze toți operatorii economici; după caz, data va fi stabilită de statele membre și constituie data de încheiere a valabilității perioadei tranzitorii.

(8)  Până la această dată, cerința prevăzută la articolul 55 alineatul (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1070 al Comisiei trebuie pusă în aplicare în sistemul național de export.

(9)  Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce privește statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024.

(10)  Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce privește notificarea sosirii unei aeronave pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană și până la 29 februarie 2024 în ceea ce privește notificarea sosirii unei nave maritime pe teritoriul vamal al Uniunii și până la 31 decembrie 2023 în ceea ce privește notificarea prezentării și declarația de depozitare temporară pentru mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii pe cale aeriană și până la 29 februarie 2024 în ceea ce privește mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii prin alte moduri de transport, referitor la statele membre cărora li se adresează Deciziile de punere în aplicare (UE) 2023/234, 2023/235 și 2023/236 ale Comisiei.

(11)  Până la 31 decembrie 2023 în ceea ce privește statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/237 a Comisiei sau, în cazul în care se aplică articolul 2 alineatul (4a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, până la 1 iulie 2024.

(12)  Până la 30 iunie 2023 în ceea ce privește statele membre cărora li se adresează Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/438 a Comisiei.

(13)  Această dată este data instalării versiunii complete 3 a ICS2 de către toate statele membre.


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2879/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x