CELEX:32023R2297: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2297 al Comisiei din 26 octombrie 2023 de identificare a porturilor învecinate de transbordare a containerelor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 26/10/2023; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 01/01/2024; Punere în aplicare a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Politici Climatice
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2023/2297 |
27.10.2023 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2297 AL COMISIEI
din 26 octombrie 2023
de identificare a porturilor învecinate de transbordare a containerelor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1), în special articolul 3ga alineatul (2),
întrucât:
(1) |
Directiva 2003/87/CE a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/959 (2) pentru a include emisiile generate de transportul maritim în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii („EU ETS”). |
(2) |
Pentru a reduce riscul de escale în scopuri evazioniste efectuate de navele container în porturi din afara Uniunii și de relocare a activităților de transbordare a containerelor în porturi din afara Uniunii, Directiva 2003/87/CE prevede excluderea din definiția „portului de escală” a opririlor navelor container într-un port învecinat de transbordare a containerelor identificat în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 3ga alineatul (2) din directiva respectivă. |
(3) |
În conformitate cu articolul 3ga alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2003/87/CE, un port care urmează să fie identificat ca port învecinat de transbordare a containerelor trebuie să îndeplinească mai multe criterii. Cota de transbordare a containerelor a portului trebuie să depășească 65 % din traficul total de containere al portului respectiv în cursul celei mai recente perioade de douăsprezece luni pentru care sunt disponibile date relevante. Portul trebuie să se afle în afara UE, dar la mai puțin de 300 de mile marine de un port aflat sub jurisdicția unui stat membru. Cu toate acestea, actul de punere în aplicare nu trebuie să identifice porturile situate într-o țară terță pentru care țara terță respectivă aplică efectiv măsuri echivalente cu Directiva 2003/87/CE. |
(4) |
East Port Said se află în afara UE, dar la mai puțin de 300 de mile marine de un port aflat sub jurisdicția unui stat membru. Cota de transbordare a containerelor în cazul East Port Said a depășit 65 % din traficul total de containere al portului respectiv în cursul celei mai recente perioade de douăsprezece luni pentru care sunt disponibile date relevante. Egiptul nu aplică măsuri echivalente cu Directiva 2003/87/CE pentru East Port Said. Prin urmare, East Port Said ar trebui identificat ca un port învecinat de transbordare a containerelor. |
(5) |
Tanger Med se află în afara UE, dar la mai puțin de 300 de mile marine de un port aflat sub jurisdicția unui stat membru. Cota de transbordare a containerelor în cazul Tanger Med a depășit 65 % din traficul total de containere al portului respectiv în cursul celei mai recente perioade de douăsprezece luni pentru care sunt disponibile date relevante. Marocul nu aplică măsuri echivalente cu Directiva 2003/87/CE pentru Tanger Med. Prin urmare, Tanger Med ar trebui identificat ca un port învecinat de transbordare a containerelor. |
(6) |
Comisia ar trebui să monitorizeze punerea în aplicare a EU ETS în ceea ce privește transportul maritim, în special pentru a detecta practicile de eludare în scopul abordării unui astfel de comportament încă dintr-un stadiu timpuriu. Comisia ar trebui să propună, după caz, măsuri de combatere a practicilor de eludare. |
(7) |
Pentru a asigura funcționarea eficace a EU ETS, care urmează să includă emisiile generate de transportul maritim eliberate începând cu 1 ianuarie 2024, prezentul regulament ar trebui să se aplice de la data respectivă. |
(8) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului privind schimbările climatice, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Porturile învecinate de transbordare a containerelor menționate la articolul 3ga alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE sunt identificate în anexa la prezentul regulament.
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2024.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 26 octombrie 2023.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 275, 25.10.2003, p. 32.
(2) Directiva (UE) 2023/959 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și a Deciziei (UE) 2015/1814 privind înființarea și funcționarea unei rezerve pentru stabilitatea pieței aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (JO L 130, 16.5.2023, p. 134).
ANEXĂ
Porturile învecinate de transbordare a containerelor menționate la articolul 3ga alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE
Nr. |
Numele portului |
Țara |
1. |
EAST PORT SAID |
EGIPT |
2. |
TANGER MED |
MAROC |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2297/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)