CELEX:32024D2126: Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2126 a Comisiei din 24 iulie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Stop Cruelty Stop Slaughter (Stop cruzimii, opriți măcelul asupra animalelor) [notificată cu numărul C(2024) 5280]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 05/08/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 24/07/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 02/08/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/2126 |
2.8.2024 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/2126 A COMISIEI
din 24 iulie 2024
privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop Cruelty Stop Slaughter” („Stop cruzimii, opriți măcelul asupra animalelor”)
[notificată cu numărul C(2024) 5280]
(Numai textul în limba italiană este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),
întrucât:
(1) |
La 5 iunie 2024, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Stop Cruelty Stop Slaughter”. |
(2) |
Obiectivele inițiativei, astfel cum au fost formulate de organizatori, sunt în număr de două: (i) „stimulente pentru producția de proteine vegetale, inclusiv lapte pe bază de plante și înlocuitori de ouă, precum și pentru producția de carne de sinteză” și (ii) „planuri pentru a reduce treptat numărul de animale de fermă cu 50 % în fiecare an și a închide progresiv toate fermele de animale”. |
(3) |
O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. Aceasta precizează că exploatațiile agricole și abatoarele „reprezintă o amenințare constantă pentru sănătatea publică” și au răspândit „noi pandemii și probleme de sănătate și igienă”. Organizatorii consideră că „[î]nchiderea acestor locuri și utilizarea fondurilor UE pentru a stimula transformarea activităților existente de creștere a animalelor în activități care implică proteine vegetale sau proteine de sinteză” ar fi „un instrument valoros pentru prevenirea noilor boli”. Anexa menționează, de asemenea, necesitatea unor studii de „cercetare privind metode din ce în ce mai «curate» și «etice» de a produce carne de sinteză, îmbunătățind astfel bunăstarea animalelor și contribuind la protejarea mediului și a sănătății publice”. Ca parte a cererii lor de înregistrare, grupul de organizatori a prezentat și un document suplimentar care conține aceleași informații ca cele din anexă. |
(4) |
În ceea ce privește primul obiectiv al inițiativei, Comisia ar putea prezenta o propunere de stabilire a stimulentelor pentru producția de proteine vegetale și de carne de sinteză în temeiul articolului 43 alineatul (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), atât timp cât aceste stimulente vizează produsele incluse în anexa I la TFUE. Comisia ar putea, de asemenea, să prezinte o astfel de propunere în temeiul articolului 114 din TFUE, privind alte tipuri de stimulente, care să nu se limiteze la subvențiile agricole, în măsura în care aceste stimulente ar urmări îmbunătățirea funcționării pieței interne. |
(5) |
În ceea ce privește al doilea obiectiv al inițiativei, Comisia ar putea prezenta o propunere care să includă măsuri de stimulare a unei reduceri treptate a numărului de animale de fermă, în temeiul articolului 43 alineatul (2) din TFUE. De asemenea, Comisia ar putea prezenta o astfel de propunere în temeiul articolului 168 alineatul (4) din TFUE, cu condiția ca planurile să constea în măsuri în domeniile veterinar și fitosanitar care au ca obiectiv direct protecția sănătății publice. |
(6) |
Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor. |
(7) |
Această concluzie nu afectează efectuarea unei evaluări pentru a se stabili dacă, în acest caz, sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale. |
(8) |
Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv. |
(9) |
Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. |
(10) |
Prin urmare, inițiativa intitulată „Stop Cruelty Stop Slaughter” ar trebui înregistrată. |
(11) |
Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Stop Cruelty Stop Slaughter”.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Stop Cruelty Stop Slaughter”, reprezentat de Gabriele BONCI și Zdenek JOUKL, care acționează în calitate de persoane de contact.
Adoptată la Bruxelles, 24 iulie 2024.
Pentru Comisie
Věra JOUROVÁ
Vicepreşedintă
(1)
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/2126/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)