Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

CELEX:32024D2674: Decizia (UE) 2024/2674 a Comisiei din 26 iulie 2024 privind ajutorul de stat SA.39235 (2015/C) – Ungaria – Impozitarea cifrei de afaceri din publicitate [notificată cu numărul C(2024) 5283]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 17/10/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/267414.10.2024DECIZIA (UE) 2024/2674 A COMISIEI din 26 iulie 2024 privind ajutorul de stat SA.39235 (2015/C) – Ungaria – Impozitarea cifrei de afaceri din publicitate[notificată cu numărul C(2024) 5283](Numai textul în limba maghiară este autentic)(Text cu relevanță...

Informatii

Data documentului: 26/07/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 14/10/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Concurență
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Ungaria
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/2674

14.10.2024

DECIZIA (UE) 2024/2674 A COMISIEI

din 26 iulie 2024

privind ajutorul de stat SA.39235 (2015/C) – Ungaria – Impozitarea cifrei de afaceri din publicitate

[notificată cu numărul C(2024) 5283]

(Numai textul în limba maghiară este autentic)

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 108 alineatul (2) primul paragraf,

întrucât:

1.   Procedură

(1)

În iulie 2014, Comisia a luat cunoștință de faptul că Ungaria a adoptat Legea XXII din 2014 privind taxa de publicitate (1) (denumită în continuare „Legea privind taxa de publicitate”), pe baza căreia era impozitată cifra de afaceri din activitățile de publicitate (denumită în continuare „taxa de publicitate”). Prin scrisorile din 13 august și 1 decembrie 2014, Comisia a transmis o solicitare de informații autorităților maghiare, la care acestea au răspuns prin scrisorile din 2 octombrie și 16 decembrie 2014.

(2)

Prin scrisoarea din 2 februarie 2015, Comisia a informat autoritățile maghiare că va lua în considerare emiterea unui ordin de suspendare, în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului (2). Prin scrisoarea din 17 februarie 2015, autoritățile maghiare au prezentat observații cu privire la scrisoarea respectivă.

(3)

Prin decizia din 12 martie 2015, Comisia a inițiat procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE (denumită în continuare „decizia de inițiere a procedurii”) și a emis un ordin de suspendare în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999 în ceea ce privește măsura în cauză.

(4)

Decizia de inițiere a procedurii și ordinul de suspendare au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (3). Comisia a invitat părțile interesate să prezinte observații cu privire la această măsură.

(5)

Comisia a primit observații din partea a trei părți interesate și a transmis aceste observații autorităților maghiare, cărora li s-a oferit posibilitatea de a reacționa.

(6)

La 21 aprilie 2015, autoritățile maghiare au trimis Comisiei un proiect de propunere de modificare a Legii privind taxa de publicitate. La 8 mai 2015, Comisia a solicitat informații din partea Ungariei cu privire la respectiva modificare planificată.

(7)

La 4 iunie 2015, Ungaria a modificat Legea privind taxa de publicitate, iar modificările respective au intrat în vigoare la 5 iulie 2015.

(8)

Prin scrisoarea din 6 iulie 2015, Ungaria a transmis observații cu privire la decizia de inițiere a procedurii și la comentariile formulate de părțile interesate, precum și clarificări în legătură cu modificarea Legii privind taxa de publicitate.

(9)

La 4 noiembrie 2016, prin decizia privind măsura pusă în aplicare de Ungaria cu privire la impozitarea cifrei de afaceri din publicitate (4) (denumită în continuare „decizia finală”), Comisia a închis procedura oficială de investigare concluzionând că măsura constituia un ajutor de stat ilegal și incompatibil și a dispus recuperarea ajutorului.

(10)

La 16 decembrie 2016, autoritățile maghiare au informat serviciile Comisiei că, în conformitate cu considerentul 96 din decizia finală, intenționează să adopte o lege prin care să elimine taxa de publicitate și să o înlocuiască pe viitor cu o taxă nouă.

(11)

Prin cererea depusă la grefa Tribunalului la 16 ianuarie 2017, Ungaria a introdus o acțiune în anulare împotriva deciziei finale (cauza T-20/17).

(12)

La 16 decembrie 2016, 26 ianuarie și 17 februarie 2017, serviciile Comisiei și Ungaria au desfășurat un schimb de corespondență în urma căruia a avut loc, la 27 februarie 2017, o conferință telefonică pentru a discuta despre eliminarea taxei de publicitate.

(13)

La 15 mai 2017, Ungaria a eliminat retroactiv taxa de publicitate pentru perioada de până la 30 iunie 2017 și a înlocuit-o cu o nouă taxă de publicitate (a se vedea considerentul 23 de mai jos). Această modificare a Legii privind taxa de publicitate a intrat în vigoare la 1 iulie 2017 (5).

(14)

Prin hotărârea din 27 iunie 2019 în cauza T-20/17, Ungaria/Comisia (6), Tribunalul a anulat decizia finală, concluzionând că nu s-a demonstrat de către Comisie existența unui ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din TFUE.

(15)

La 23 iulie 2019, Ungaria a modificat din nou Legea privind taxa de publicitate prin suspendarea taxei până în decembrie 2022 (7).

(16)

La 6 august 2019, Comisia a formulat recurs împotriva Hotărârii Tribunalului. Prin hotărârea din 16 martie 2021 în cauza C-596/19 P (8), Curtea de Justiție a respins recursul Comisiei și a confirmat hotărârea Tribunalului.

(17)

În urma anulării deciziei finale de către Tribunal, astfel cum a fost confirmată de Curtea de Justiție, procedura oficială de investigare este încă deschisă și trebuie închisă prin intermediul unei decizii.

2.   Contextul și descrierea măsurii

(18)

Măsura evaluată în decizia de inițiere a procedurii este taxa de publicitate introdusă în Ungaria prin Legea privind taxa de publicitate, care a intrat în vigoare la 18 iulie 2014, cu modificările suplimentare aduse la 4 iulie și 18 noiembrie 2014 (denumită în continuare „Legea”).

(19)

Taxa era aplicată conform unui barem extrem de progresiv, cu cote cuprinse între 0 % pentru societățile a căror cifră de afaceri provenită din publicitate este redusă și 50 % pentru societățile a căror cifră de afaceri provenită din publicitate este ridicată, după cum urmează („versiunea din 2014”):

pentru partea din cifra de afaceri care este mai mică de 0,5 miliarde HUF: 0 %;

pentru partea din cifra de afaceri situată între 0,5 miliarde HUF și 5 miliarde HUF: 1 %;

pentru partea din cifra de afaceri situată între 5 miliarde HUF și 10 miliarde HUF: 10 %;

pentru partea din cifra de afaceri situată între 10 miliarde HUF și 15 miliarde HUF: 20 %;

pentru partea din cifra de afaceri situată între 15 miliarde HUF și 20 de miliarde HUF: 30 %;

pentru partea din cifra de afaceri care este mai mare de 20 de miliarde HUF: 50 % (9).

(20)

După adoptarea deciziei de inițiere a procedurii, Ungaria a modificat Legea privind taxa de publicitate prin Legea LXII din 2015, din 4 iunie 2015, înlocuind sistemul progresiv de șase rate de impozitare cu un sistem care prevede două rate de impozitare, după cum urmează (denumită în continuare „versiunea din 2015”):

pentru partea din cifra de afaceri care este mai mică de 100 de milioane HUF: 0 %;

pentru partea din cifra de afaceri care este mai mare de 100 de milioane HUF: 5,3 % (10).

(21)

În noiembrie 2016, Comisia a închis procedura oficială de investigare, adoptând decizia finală negativă.

(22)

În decizia finală au fost evaluate atât versiunea din 2014, cât și versiunea din 2015 ale taxei de publicitate. Comisia a considerat că versiunea din 2015 s-a bazat pe același principiu al progresivității și a avut același efect de favorizare a întreprinderilor mai mici față de cele mai mari ca versiunea din 2014 a taxei.

(23)

După adoptarea deciziei finale, în 2017, Ungaria a modificat taxa de publicitate printr-o nouă modificare a Legii privind taxa de publicitate (11). Legea de modificare:

a înlocuit taxa de publicitate declarată incompatibilă în decizia finală (și anume taxa în versiunile sale din 2014 și 2015) cu o nouă versiune a taxei de publicitate (12);

a prevăzut că taxele declarate și plătite între 18 iulie 2014 și 30 iunie 2017 în temeiul taxei de publicitate care a fost eliminată trebuiau considerate drept plăți excedentare de impozit în temeiul Codului fiscal maghiar și că erau supuse normelor de rambursare a taxelor prevăzute în Codul fiscal (13).

3.   Abrogarea măsurii

(24)

În ceea ce privește taxa în vigoare și deja plătită de la intrarea în vigoare a Legii privind taxa de publicitate, Legea XLVII din 2017 prevedea că, pentru exercițiile fiscale de până la 30 iunie 2017:

„taxa declarată și plătită (…) este considerată plată excedentară în sensul Codului fiscal, iar rambursarea sa este supusă normelor de rambursare a taxelor prevăzute în Codul fiscal. Autoritatea fiscală de stat notifică persoanelor impozabile menționate în secțiunea 3(1) care au dreptul la rambursarea taxelor în temeiul prezentei secțiuni posibilitatea și condițiile de rambursare a taxei de publicitate”;

„taxa declarată, dar neachitată pentru exercițiile fiscale încheiate până la 30 iunie 2017 nu se achită”.

(25)

Dispozițiile Codului fiscal maghiar în vigoare la data intrării în vigoare a Legii XLVII din 2017 (14) definesc „plata excedentară” ca fiind situația în care contribuabilul „are la dispoziție în contul fiscal o sumă care depășește obligațiile sale de plată”.

(26)

Prin urmare, atunci când taxa de publicitate a fost plătită de contribuabil, efectul dispozițiilor menționate în considerentele 24 și 25 a fost că în contul contribuabilului a apărut un credit fiscal.

(27)

Codul fiscal prevede diferite posibilități prin care contribuabilii pot utiliza creditul fiscal rezultat dintr-o plată excedentară.

(28)

În primul rând, contribuabilul poate solicita ca plata excedentară să fie utilizată pentru a acoperi obligații fiscale dintr-o altă categorie de impozitare (15). În al doilea rând, contribuabilul poate solicita rambursarea plății excedentare, cu condiția să nu aibă o datorie fiscală și să își fi respectat obligațiile de declarare fiscală (16). În al treilea rând, plata excedentară poate rămâne la autoritățile fiscale pentru a acoperi obligații fiscale viitoare din aceeași categorie de impozitare (17).

(29)

Prin urmare, adoptarea Legii XLVII din 2017 a permis ca datoria legată de taxa de publicitate pentru perioada cuprinsă între 2014 și 30 iunie 2017 să fie anulată integral și ca taxa de publicitate plătită în perioada respectivă să fie rambursată contribuabililor sau utilizată pentru a acoperi alte obligații fiscale ale acestora.

(30)

În cele din urmă, Comisia observă că, în hotărârea sa în cauza C-596/19 P, Curtea de Justiție a recunoscut (18) că Legea XLVII din 2017 a abrogat retroactiv măsura fiscală în cauză (19).

(31)

Având în vedere cele de mai sus, Comisia concluzionează că, întrucât Ungaria a eliminat retroactiv taxa de publicitate care face obiectul procedurii oficiale de investigare și, în consecință, a anulat datoria fiscală aferentă și a rambursat taxa achitată, procedura oficială de investigare a devenit fără obiect.

4.   Concluzie

Procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE a devenit fără obiect ca urmare a abrogării măsurii de către Ungaria, cu efect retroactiv și, prin urmare, ar trebui închisă,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Procedura inițiată la 12 martie 2015 în temeiul articolului 108 alineatul (2) din TFUE în cazul SA.39235 a devenit fără obiect și se închide.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează Ungariei.

Adoptată la Bruxelles, 26 iulie 2024.

Pentru Comisie

Margrethe VESTAGER

Vicepreședintă executivă


(1)  Legea XXII din 2014 a fost adoptată de Parlamentul Ungariei la 11 iunie 2014 și a intrat în vigoare la 18 iulie 2014.

(2)  Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (JO L 83, 27.3.1999, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1999/659/oj), abrogat și înlocuit de Regulamentul (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (JO L 248, 24.9.2015, p. 9., ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1589/oj).

(3)  
JO C 136, 24.4.2015, p. 7.

(4)  Decizia (UE) 2017/329 a Comisiei din 4 noiembrie 2016 privind măsura SA.39235 (2015/C) (ex 2015/NN) pusă în aplicare de Ungaria cu privire la impozitarea cifrei de afaceri din publicitate (JO L 49, 25.2.2017, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/329/oj).

(5)  Legea de modificare este Legea XLVII din 2017 (care a fost adoptată la 15 mai 2017 și este în vigoare de la 1 iulie 2017).

(6)  Hotărârea Tribunalului din 27 iunie 2019, Ungaria/Comisia, T-20/17, ECLI:EU:T:2019:448.

(7)  Legea LXXIII din 2019, 23 iulie 2019.

(8)  Hotărârea Curții de Justiție din 16 martie 2021, Comisia/Ungaria, C-596/19 P, ECLI:EU:C:2021:202.

(9)  Tranșa superioară a fost majorată de la 40 % la 50 % începând cu 1 ianuarie 2015 prin Legea LXXIV din 2014.

(10)  Modificarea a introdus un sistem de aplicare retroactivă opțională: contribuabilii puteau alege, pentru trecut, fie să li se aplice sistemul din 2015 cu două taxe de impozitare, fie să li se aplice în continuare sistemul progresiv din 2014, cu șase rate de impozitare.

(11)  Legea de modificare este Legea XLVII din 2017 (care a fost adoptată la 15 mai 2017 și este în vigoare de la 1 iulie 2017).

(12)  Secțiunea 1 din Legea XLVII din 2017.

(13)  Secțiunea 2 din Legea XLVII din 2017.

(14)  Legea XCII din 2003 privind sistemul de impozitare, adoptată la 10 noiembrie 2003 (secțiunea 43). Comisia observă că, ulterior, Codul fiscal a fost modificat, dar fără a se modifica în esență dispozițiile relevante [Legea CL din 2017 privind sistemul de impozitare, adoptată la 14 noiembrie 2017 și în vigoare de la 1 ianuarie 2018 (secțiunea 74)].

(15)  Legea XCII din 2003 privind sistemul de impozitare, adoptată la 10 noiembrie 2003 [secțiunea 43(5)]: „Autoritatea fiscală contabilizează, la cerere, suma plătită în excedent în contul fiscal indicat de contribuabil”.

(16)  Legea XCII din 2003 privind sistemul de impozitare, adoptată la 10 noiembrie 2003 [secțiunea 43(6)]: „În cazul în care contribuabilul nu are datorii fiscale și și-a îndeplinit obligațiile de declarare fiscală, acesta poate alege rambursarea sumei rămase”.

(17)  Legea XCII din 2003 privind sistemul de impozitare, adoptată la 10 noiembrie 2003 [secțiunea 43(6)]: „În lipsa altor dispoziții, autoritatea fiscală ia în calcul plata excedentară la plata taxei datorate ulterior. Autoritatea fiscală poate rambursa suma rămasă numai în cazul în care plătitorul nu are nicio datorie de drept public pe care a înregistrat-o și care trebuie recuperată cu titlu de impozite”.

(18)  A se vedea punctul 22 din hotărârea Curții.

(19)  A se vedea, de asemenea, în același sens, punctul 31 din hotărârea Tribunalului în cauza T-20/17 citată mai sus.


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2674/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x