CELEX:32024D3219: Decizia (UE) 2024/3219 a Consiliului din 12 decembrie 2024 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Comitetului părților la Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, în ceea ce privește aspectele legate de instituțiile și de administrația publică a Uniunii
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 24/12/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 12/12/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 12/12/2024; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 3
Data încetării: No end date
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/3219 |
23.12.2024 |
DECIZIA (UE) 2024/3219 A CONSILIULUI
din 12 decembrie 2024
privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Comitetului părților la Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, în ceea ce privește aspectele legate de instituțiile și de administrația publică a Uniunii
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 336 coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (denumită în continuare „convenția”) a fost încheiată de Uniune prin Decizia (UE) 2023/1075 a Consiliului (1) în ceea ce privește instituțiile Uniunii și administrația publică a acesteia și prin Decizia (UE) 2023/1076 a Consiliului (2) în ceea ce privește aspectele legate de cooperarea judiciară în materie penală și în ceea ce privește azilul și nereturnarea, în măsura în care acestea intră în sfera de competență exclusivă a Uniunii. Convenția a intrat în vigoare, pentru Uniune, la 1 octombrie 2023. |
(2) |
În temeiul articolului 66 alineatul (1) din convenție, Grupul de experți în intervenția contra violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (GREVIO) urmează să monitorizeze punerea în aplicare a convenției de către părți. În temeiul articolului 68 alineatul (3) din convenție, procedurile de evaluare ulterioare procedurii inițiale de evaluare de referință a GREVIO cu privire la rapoartele privind măsurile legislative și alte măsuri, care implementează dispozițiile prezentei convenții depuse de părți urmează să fie repartizate în runde (denumite în continuare „runde de evaluare tematică”). În temeiul articolului 68 alineatul (11) din convenție, GREVIO urmează să își adopte raportul și concluziile privind măsurile luate de către partea în cauză. În temeiul articolului 68 alineatul (12) din convenție, pe baza raportului și a concluziilor GREVIO, Comitetul părților constituit în temeiul articolului 67 din convenție (denumit în continuare „Comitetul părților”) poate adopta recomandări adresate părții în cauză. |
(3) |
Prima rundă de evaluare tematică, intitulată „Building trust by delivering support, protection and justice” („Consolidarea încrederii prin sprijin, protecție și justiție”) a fost lansată în 2022 și se va desfășura în perioada 2023-2031. Aceasta abordează 19 dispoziții specifice ale convenției, și anume articolele 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 31, 48, 49, 50, 51, 52, 53 și 56, și vizează punerea în aplicare a dispozițiilor convenției care se aplică, de asemenea, Uniunii în ceea ce privește propriile sale instituții și propria sa administrație publică. |
(4) |
În septembrie 2024, Secretariatul Comitetului părților a transmis părților proiectul de decizie IC-CP(2024)10 privind recomandările care urmează să fie adoptate pe baza rapoartelor GREVIO adoptate în cadrul primei runde de evaluare tematică (denumit în continuare „proiectul de decizie”). Proiectul de decizie prevede o procedură pentru adoptarea recomandărilor și pentru supravegherea punerii în aplicare a acestora de către Comitetul părților și conține un model de recomandare. Proiectul de decizie urmează să fie discutat și, dacă este posibil, adoptat în cadrul celei de a 17-a reuniuni a Comitetului părților din 17 decembrie 2024. |
(5) |
Uniunea are competența exclusivă de a accepta obligațiile prevăzute în convenție cu privire la propriile sale instituții și la propria administrație publică, în domeniul de aplicare al articolului 336 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. În Avizul 1/19 (3), Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat că o parte semnificativă a obligațiilor convenției referitoare la luarea unor măsuri preventive și de protecție se impun, în esență, Uniunii atât în raport cu personalul administrației sale, cât și în raport cu publicul care frecventează incintele și clădirile instituțiilor, organelor, oficiilor și agențiilor sale. |
(6) |
Este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată, în numele Uniunii, în cadrul Comitetului părților, întrucât proiectul de decizie stabilește procedura pentru adoptarea și pentru supravegherea punerii în aplicare a recomandărilor adresate părților cu privire la aspectele legate de instituțiile și de administrația publică a Uniunii. Respectivele recomandări vor avea vocația de a influența în mod decisiv conținutul dreptului Uniunii, în sensul că pot afecta în viitor interpretarea dispozițiilor relevante ale Convenției de la Istanbul. |
(7) |
Proiectul de decizie prevede faptul că recomandările urmează să se limiteze la cele mai urgente preocupări identificate de GREVIO în rapoartele sale. Printre aceste preocupări se numără deficiențele pe care GREVIO le consideră ca necesitând o acțiune imediată, indicate prin utilizarea verbului „îndeamnă insistent”, precum și aspectele care GREVIO consideră că ar trebui să fie remediate în viitorul apropiat, indicate prin verbul „încurajează ferm”, care acoperă toate capitolele convenției. |
(8) |
Proiectul de decizie prevede faptul că Comitetul părților urmează să supravegheze punerea în aplicare a recomandărilor, solicitând părții în cauză să prezinte, în termen de trei ani de la adoptarea recomandării, un raport scris cu privire la măsurile luate. În temeiul proiectului de decizie, Comitetul părților poate opta să nu ia măsuri suplimentare în cadrul supravegherii sale pentru a evita suprapunerea cu orice rundă de evaluare tematică viitoare. |
(9) |
Proiectul de decizie prevede că în recomandări urmează să se propună părții în cauză să pună în aplicare propunerile rămase ale GREVIO care sunt mai puțin urgente, ca o modalitate de a aproba în întregime concluziile GREVIO, partea respectivă fiind invitată să aibă un dialog continuu cu GREVIO. |
(10) |
Uniunea ar trebui să fie de acord cu proiectul de decizie, întrucât procedura prevăzută în acesta se aliniază la procedura de evaluare de referință în temeiul articolului 68 din convenție, care a fost eficace și care asigură punerea în aplicare efectivă a tuturor dispozițiilor selectate pentru evaluarea tematică, evitând totodată suprapunerea proceselor de monitorizare. |
(11) |
Prin urmare, poziția Uniunii în cadrul Comitetului părților ar trebui să fie aceea de a sprijini adoptarea proiectului de decizie, inclusiv propunerea de model de recomandare prevăzut în apendicele I la decizie. |
(12) |
Pentru a permite flexibilitatea necesară în cadrul reuniunii Comitetului părților, ar trebui să se prevadă că anumite modificări ale proiectului de decizie pot fi agreate în numele Uniunii fără a fi necesară o altă decizie a Consiliului, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii, în cadrul celei de a 17-a reuniuni a Comitetului părților (denumit în continuare „Comitetul părților”), constituit în temeiul articolului 67 din Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (denumită în continuare „convenția”), este de a sprijini adoptarea proiectului de decizie IC-CP(2024)10 privind recomandările care urmează să fie adoptate de Comitetul părților (denumit în continuare „proiectul de decizie”), inclusiv a propunerii de model de recomandare prevăzut în apendicele I la decizie (denumit în continuare „apendicele I”).
Articolul 2
În cazul în care nu se poate conveni asupra următoarelor puncte din apendicele I, astfel cum figurează în proiectul de decizie, reprezentanții Uniunii în cadrul Comitetului părților pot conveni asupra următoarelor modificări, fără să fie necesară o altă decizie a Consiliului:
— |
punctul B: prelungirea termenului de trei ani pentru prezentarea de către partea în cauză a unui raport scris Comitetului părților cu privire la măsurile luate pentru punerea în aplicare a convenției; |
— |
punctul C: eliminarea recomandării ca partea în cauză să ia măsuri pentru a pune în aplicare concluziile ulterioare ale primelor rapoarte de evaluare tematică ale GREVIO; |
— |
punctul D: eliminarea invitației adresate părții în cauză de a continua dialogul cu GREVIO privind progresele înregistrate. |
Reprezentanții Uniunii în cadrul Comitetului părților pot conveni, de asemenea, fără să fie necesară o altă decizie a Consiliului, cu privire la operarea unor modificări minore ale proiectului de decizie, inclusiv în apendicele I, care nu modifică în mod substanțial poziția menționată la articolul 1 din prezenta decizie.
Articolul 3
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la Bruxelles, 12 decembrie 2024.
Pentru Consiliu
Președintele
PINTÉR S.
(1) Decizia (UE) 2023/1075 a Consiliului din 1 iunie 2023 privind încheierea, în numele Uniunii Europene, a Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, în ceea ce privește instituțiile Uniunii și administrația publică a acesteia (JO L 143 I, 2.6.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1075/oj).
(2) Decizia (UE) 2023/1076 a Consiliului din 1 iunie 2023 privind încheierea, în numele Uniunii Europene, a Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, în ceea ce privește aspectele legate de cooperarea judiciară în materie penală și în ceea ce privește azilul și nereturnarea (JO L 143 I, 2.6.2023, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1076/oj).
(3) Avizul 1/19 al Curții de Justiție din 6 octombrie 2021, Convenția de la Istanbul, ECLI:EU:C:2021:832, punctul 305.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/3219/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)