CELEX:32024R1740: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1740 al Comisiei din 21 iunie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește modalitățile prin care consumatorii și alte părți interesate pot informa Comisia cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor și modalitățile de transmitere a acestor informații către autoritățile naționale în cauză

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 15/07/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/174024.6.2024REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1740 AL COMISIEI din 21 iunie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește modalitățile prin care...

Informatii

Data documentului: 21/06/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 13/12/2024; Punere în aplicare a se vedea articolul 5
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Justiție și Consumatori
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1740

24.6.2024

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1740 AL COMISIEI

din 21 iunie 2024

de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește modalitățile prin care consumatorii și alte părți interesate pot informa Comisia cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor și modalitățile de transmitere a acestor informații către autoritățile naționale în cauză

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 privind siguranța generală a produselor, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și a Directivei (UE) 2020/1828 a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 87/357/CEE a Consiliului (1), în special articolul 34 alineatul (4),

întrucât:

(1)

Regulamentul (UE) 2023/988 prevede posibilitatea pentru consumatori și alte părți interesate de a informa Comisia cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor prin intermediul unei secțiuni separate a portalului „Safety Gate”.

(2)

Mecanismul de informare care urmează să fie stabilit de Comisie ar trebui să cuprindă modalitățile de transmitere a informațiilor de către consumatori, precum și modalitățile de transmitere a acestor informații către autoritățile naționale în cauză. Acest mecanism va coexista cu mecanismele existente la nivel național care le vor permite consumatorilor și altor părți interesate să depună plângeri la autoritățile competente, în special cu privire la siguranța produselor, astfel cum se prevede la articolul 33 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/988. Toate aceste mecanisme ar trebui să faciliteze transmiterea informațiilor de la consumatori și de la alte părți interesate către autorități și să ajute autoritățile să identifice potențialele probleme legate de siguranța produselor.

(3)

Comisia ar trebui să conceapă în așa fel portalul „Safety Gate”, încât să evite sau să reducă la minimum posibilele utilizări abuzive sau amenințări la adresa securității sale tehnice. Consumatorii și alte părți interesate ar trebui să utilizeze acest sistem pentru a se identifica atunci când trimit informații Comisiei cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor și atunci când consultă stadiul plângerilor depuse.

(4)

Consumatorii și alte părți interesate pot trimite Comisiei informații cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, chiar dacă nu au cumpărat produsul în cauză, ci, de exemplu, doar au utilizat produsul respectiv fără a-l deține sau l-au primit cadou. În aceste scenarii, consumatorul sau altă parte interesată care raportează aceste informații este posibil să nu fie în măsură să furnizeze informații detaliate cu privire la produs sau la lanțul său de aprovizionare.

(5)

Informațiile transmise de consumatori și de alte părți interesate prin intermediul portalului „Safety Gate” ar trebui să fie cât mai complete posibil, pentru ca autoritățile naționale relevante să poată adopta măsuri subsecvente eficace ca urmare a acestor informații. Informațiile furnizate ar trebui să permită identificarea produsului și, în cazul în care informațiile respective sunt puse la dispoziția consumatorilor sau a altor părți interesate, a lanțului său de aprovizionare. Acestea includ, în special, operatorul economic sau furnizorul unei piețe online prin intermediul căreia au achiziționat produsul și, în cazul în care este diferită, persoana responsabilă pentru produs, în temeiul articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988 sau al articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului (2). Identificarea furnizată ar trebui să includă, de asemenea, posibilele riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor. Pentru a permite adoptarea de măsuri adecvate ca urmare a informațiilor trimise, consumatorul sau altă parte interesată ar trebui să indice statul membru în care își are reședința sau statul membru în care se află, dacă acesta din urmă este mai convenabil pentru consumator sau pentru altă parte interesată în scopul adoptării de măsuri subsecvente, de exemplu în ceea ce privește limba de comunicare, după caz.

(6)

Pentru a verifica exactitatea și relevanța informațiilor trimise de consumatori și de alte părți interesate cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, Comisia ar trebui să conceapă secțiunea specifică a portalului „Safety Gate” la care sunt transmise informațiile într-un mod care să permită o filtrare preliminară. Această filtrare ar trebui să asigure faptul că sunt păstrate numai informațiile legate de siguranța produselor, și nu, de exemplu, informațiile legate de funcționarea defectuoasă a produselor, fără probleme de siguranță. Această filtrare ar trebui să fie automatizată, pentru a se asigura că verificarea poate fi efectuată rapid, permițând astfel transmiterea promptă a cazurilor care ridică probleme de siguranță către autoritățile naționale relevante. Acest sistem ar trebui să permită autorităților naționale să combată în mod eficient produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor.

(7)

După efectuarea acestei filtrări automate, Comisia ar trebui să transmită informațiile statelor membre relevante, asigurându-se, în același timp, că toate statele membre au acces la informațiile din sistem. Pentru a asigura adoptarea de măsuri subsecvente adecvate de către statele membre relevante, informațiile ar trebui trimise statelor membre în care își are reședința sau se află consumatorul sau cealaltă parte interesată care a transmis aceste informații și, după caz, statului membru în care a fost achiziționat produsul, precum și statului membru în care este stabilită persoana responsabilă pentru produs, în temeiul articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1020 sau al articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988 sau în care este stabilit furnizorul relevant al unei piețe online. Sistemul ar trebui să fie conceput astfel încât să transmită statelor membre respective cazurile în care un produs prezintă riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, pentru a asigura adoptarea de măsuri subsecvente adecvate. Acest mod de transmitere a informațiilor către statele membre relevante corespunde practicii actuale din cadrul sistemului „Safety Business Gateway”, prin care întreprinderile informează autoritățile cu privire la problemele legate de siguranța produselor. Transmiterea informațiilor către statele membre relevante nu ar trebui să împiedice alte state membre să aibă acces la informațiile respective și să adopte măsuri subsecvente.

(8)

Datele cu caracter personal furnizate de consumatori sau de alte părți interesate ar trebui prelucrate de Comisie în conformitate cu dreptul Uniunii privind protecția datelor cu caracter personal. Orice prelucrare a datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament face obiectul Regulamentelor (UE) 2016/679 (3) și (UE) 2018/1725 (4) ale Parlamentului European și ale Consiliului și al Directivei 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului (5), după caz. Atunci când consumatorii raportează un produs pe portalul „Safety Gate”, numai datele cu caracter personal care sunt necesare pentru raportarea produsului periculos ar trebui stocate, în mod proporțional și pentru o perioadă maximă de cinci ani de la introducerea lor.

(9)

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 și a emis un aviz la 26 martie 2024.

(10)

Prezentul regulament trebuie să se aplice de la aceeași dată ca Regulamentul (UE) 2023/988.

(11)

Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului instituit prin Regulamentul privind siguranța generală a produselor, înființat în temeiul articolului 46 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Informații care trebuie furnizate de consumatori și de alte părți interesate

(1)   Comisia concepe în așa fel portalul „Safety Gate” încât consumatorii și alte părți interesate să poată informa Comisia cu privire la produsele care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor și să furnizeze următoarele informații:

(a)

elementele de identificare a produsului care ar putea prezenta un risc pentru sănătatea și siguranța consumatorilor;

(b)

orice date disponibile cu privire la lanțul de aprovizionare aferent produsului respectiv, în special, operatorul economic sau furnizorul unei piețe online prin intermediul căruia au achiziționat produsul și țara în care este stabilit respectivul operator economic sau furnizor al unei piețe online, precum și persoana responsabilă pentru produs, în temeiul articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1020 sau al articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988, după caz;

(c)

elementele care justifică riscul suspectat pentru sănătatea și siguranța consumatorilor pe care îl prezintă produsul, inclusiv, după caz, descrierea și circumstanțele accidentului și descrierea vătămărilor sau a oricăror alte prejudicii suferite;

(d)

statul lor membru de reședință sau statul membru în care se află;

(e)

numele și datele lor de contact;

(f)

orice informații privind contactele directe pe care consumatorul sau altă parte interesată le-a avut cu operatorul economic relevant sau cu furnizorul unei piețe online.

(2)   Comisia concepe portalul „Safety Gate” astfel încât să evite sau să reducă la minimum posibilele utilizări abuzive sau amenințări la adresa securității sale tehnice.

Articolul 2

Verificarea exactității și a relevanței informațiilor transmise

Comisia concepe o secțiune dedicată a portalului „Safety Gate” astfel încât să se asigure că, în urma primirii informațiilor transmise în temeiul articolului 1 alineatul (1) prin intermediul portalului „Safety Gate”, informațiile respective sunt filtrate de portal în mod automat pentru a verifica dacă informațiile furnizate de consumator sau de altă parte interesată se referă la un aspect legat de siguranța produselor.

Articolul 3

Transmiterea informațiilor de către Comisie către statul membru relevant sau statele membre relevante

(1)   În cazul în care, în urma verificării efectuate în temeiul articolului 2, reiese că informațiile furnizate de consumator sau de o altă parte interesată se referă la un aspect legat de siguranța produselor, Comisia transmite informațiile respective fără întârzieri nejustificate următorului stat membru sau următoarelor state membre:

(a)

statul membru în care își are reședința sau se află consumatorul sau cealaltă parte interesată care a transmis aceste informații, după caz;

(b)

statul membru în care a fost achiziționat produsul, după caz;

(c)

statul membru în care este stabilită persoana responsabilă pentru produs, în temeiul articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1020 sau al articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988 sau în care este stabilit furnizorul relevant al unei piețe online, după caz.

(2)   Comisia informează consumatorul sau altă parte interesată cu privire la acțiunea sa și, după caz, cu privire la statul membru sau statele membre cărora le-a comunicat informațiile menționate la alineatul (1).

(3)   Comisia concepe în așa fel portalul „Safety Gate” încât să se asigure că toate celelalte state membre au acces la informațiile transmise de consumator sau de partea interesată în momentul transmiterii informațiilor către statul membru sau statele membre relevante în conformitate cu alineatul (1).

Articolul 4

Păstrarea datelor

Datele cu caracter personal furnizate de consumator și de alte părți interesate sunt stocate pe portalul „Safety Gate” și în sistemele naționale numai atât timp cât este necesar pentru a asigura adoptarea de măsuri subsecvente adecvate în cazurile respective. În orice caz, aceste date sunt stocate pentru o perioadă de maximum cinci ani de la introducerea lor.

Articolul 5

Intrare în vigoare și data aplicării

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Se aplică de la 13 decembrie 2024.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 21 iunie 2024.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 135, 23.5.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj.

(2)  Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor și de modificare a Directivei 2004/42/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 și (UE) nr. 305/2011 (JO L 169, 25.6.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).

(3)  Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)

(4)  Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

(5)  Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1740/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x