CELEX:32024R1771: Regulamentul delegat (UE) 2024/1771 al Comisiei din 13 martie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează perimetrul și metodele de consolidare prudențială a unui grup de firme de investiții

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 15/07/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/177125.6.2024REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1771 AL COMISIEI din 13 martie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează perimetrul și metodele de...

Informatii

Data documentului: 13/03/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 15/07/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 12
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1771

25.6.2024

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1771 AL COMISIEI

din 13 martie 2024

de completare a Regulamentului (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează perimetrul și metodele de consolidare prudențială a unui grup de firme de investiții

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerințele prudențiale ale firmelor de investiții și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 806/2014 (1), în special articolul 7 alineatul (5) al treilea paragraf,

întrucât:

(1)

Pentru a preciza perimetrul de consolidare prudențială a unui grup de firme de investiții, astfel cum este menționată la articolul 7 din Regulamentul (UE) 2019/2033, este necesar să se stabilească, pe baza Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (2), legăturile pe baza cărora societățile prestatoare de servicii auxiliare, instituțiile financiare, firmele de investiții și agenții delegați având legătură cu o anumită firmă de investiții, societate de investiții holding sau societate financiară holding mixtă ar trebui incluși în perimetrul de consolidare prudențială.

(2)

Pentru a asigura eficacitatea și neutralitatea supravegherii pe bază consolidată, este necesar să se stabilească criterii pe baza cărora autoritățile competente să determine, pentru toate grupurile de firme de investiții din întreaga Uniune, existența unor legături între întreprinderea-mamă și filiale.

(3)

Pentru a ține seama de aceste legături în scopul supravegherii consolidate, societățile prestatoare de servicii auxiliare, instituțiile financiare, firmele de investiții și agenții delegați ar trebui să fie incluși în perimetrul de consolidare prudențială a întreprinderii-mamă din Uniune care îi controlează, exercită o influență dominantă asupra lor sau cu care există o conducere unificată sau legături orizontale.

(4)

Pentru a respecta principiul proporționalității și, în special, pentru a ține seama de diversitatea în ceea ce privește dimensiunea întreprinderilor și amploarea operațiunilor acestora, o întreprindere-mamă din Uniune ar trebui să aibă posibilitatea de a exclude întreprinderile mici din perimetrul de consolidare prudențială.

(5)

În temeiul articolului 22 alineatul (2) litera (b) din Directiva 2013/34/UE, perimetrul de consolidare prudențială a unui grup de firme de investiții include cazurile în care entitățile din grupul de firme de investiții au o bază comună de gestionare. Pentru a stabili dacă astfel de entități au o bază comună de gestionare, autoritățile competente ar trebui să dispună de dovezi concrete că există o coordonare efectivă a politicilor financiare și operaționale ale acestor entități.

(6)

În temeiul articolului 22 alineatul (7) literele (a) și (b) din Directiva 2013/34/UE, perimetrul de consolidare prudențială a unui grup de firme de investiții include cazurile de legături orizontale între două entități care au legături, în care o entitate nu este o filială a celeilalte și, prin urmare, este imposibil să se determine dacă una dintre ele este o întreprindere-mamă din Uniune. În astfel de cazuri, autoritatea competentă sau, după caz, supraveghetorul grupului, astfel cum este definit la articolul 3 alineatul (1) punctul 15 din Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului (3), ar trebui să stabilească entitatea care ar trebui să efectueze consolidarea și să își asume rolul de întreprindere-mamă din Uniune.

(7)

Pentru a asigura aplicarea efectivă a cerințelor prudențiale la nivel consolidat, ar trebui să se aplice, ca regulă generală, consolidarea deplină a tuturor entităților incluse în perimetrul de consolidare prudențială. În cazul în care două întreprinderi au legături, astfel cum se menționează la articolul 22 alineatul (7) din Directiva 2013/34/UE, ar trebui să se aplice consolidarea în conformitate cu articolul 22 alineatele (8) și (9) din Directiva 2013/34/UE („metoda de agregare”).

(8)

Este necesar să se prevină utilizarea multiplă a elementelor eligibile pentru calcularea fondurilor proprii. Prin urmare, atunci când calculează cerința consolidată de capital minim permanent pentru un grup de firme de investiții, întreprinderile-mamă din Uniune ar trebui să adune cerințele individuale de capital minim permanent pentru fiecare firmă de investiții cu capitalul inițial al instituțiilor financiare care fac obiectul tipului respectiv de cerință de capital, în special societățile de administrare a activelor, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică.

(9)

Aplicarea cadrului contabil relevant nu evidențiază în toate cazurile cifrele consolidate privind cheltuielile. Prin urmare, pentru a stabili cerința consolidată pe baza cheltuielilor generale fixe în scopul consolidării prudențiale, o întreprindere-mamă din Uniune ar trebui să calculeze valoarea cheltuielilor de care grupul de firme de investiții are nevoie prin adunarea cheltuielilor întreprinderii-mamă din Uniune și ale entităților care fac obiectul consolidării prudențiale în cadrul grupului de firme de investiții și, în cazul în care nu au fost deja incluse în costurile firmelor de investiții, a costurilor agenților delegați.

(10)

Modificările, inclusiv schimbarea modelelor de afaceri, sau fuziunile și achizițiile pot duce la variații semnificative în ceea ce privește cheltuielile generale fixe preconizate. Prin urmare, pentru determinarea cerințelor de fonduri proprii pe baza cheltuielilor generale fixe, este necesar să se stabilească praguri obiective ale cheltuielilor generale fixe preconizate.

(11)

Pentru calcularea factorilor K consolidați, activitățile și serviciile care sunt incluse în anexa I la Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului (4) sau activitățile și serviciile asociate ar trebui, de asemenea, să fie luate în considerare, indiferent dacă activitățile și serviciile respective sunt desfășurate sau prestate de firmele de investiții sau de alte entități din grupul de firme de investiții. Prin urmare, în calcularea factorilor K consolidați este necesar să se includă activitățile și serviciile menționate la articolul 6 alineatul (3) litera (a) și la litera (b) punctele (i) și (ii) din Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului (5) și la articolul 6 alineatul (4) litera (a) și litera (b) punctele (i), (ii) și (iii) din Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului (6), desfășurate sau prestate de oricare dintre entitățile grupului de firme de investiții incluse în consolidare.

(12)

În conformitate cu definiția „situației consolidate” de la articolul 4 alineatul (1) punctul 11 din Regulamentul (UE) 2019/2033, instituțiile financiare fac parte din perimetrul de consolidare al unui grup de firme de investiții. Cu toate acestea, nu toate activitățile desfășurate de diferite instituții financiare contribuie la calcularea cerințelor consolidate pe baza factorilor K. Prin urmare, este necesar să se precizeze care activități ale instituțiilor financiare sunt relevante pentru factorii K specifici.

(13)

Este necesar să se prevină dubla contabilizare a elementelor eligibile pentru calcularea fondurilor proprii. Prin urmare, serviciile și tranzacțiile intragrup ar trebui să fie excluse din calcularea anumitor cerințe consolidate pe baza factorilor K, în special pentru calcularea factorilor K „active protejate și administrate” (K-ASA), „ordine ale clienților tratate” (K-COH) și „flux zilnic de tranzacționare” (K-DTF).

(14)

O firmă de investiții poate delega administrarea activelor unei alte entități care face parte din același grup de firme de investiții. Pentru a evita dubla contabilizare, este necesar să se precizeze modul în care activele respective ar trebui contabilizate în valoarea totală a activelor administrate atunci când se calculează factorul K consolidat „active administrate” (K-AUM).

(15)

Fondurile clienților deținute de entitățile incluse în perimetrul de consolidare pot proveni din serviciile și activitățile menționate în anexa I la Directiva 2014/65/UE sau din alte servicii și activități pe care entitățile din grupul de firme de investiții le prestează în mod legal. Prin urmare, este necesar să se asigure faptul că, la calcularea factorului K „fondurile clienților deținute” (CMH), nu sunt incluse fondurile clienților provenite din alte servicii și activități decât cele enumerate în anexa I la directiva respectivă. În acest context, „fondurile clienților deținute” (CMH) ale grupului de firme de investiții ar trebui să fie suma CMH ale tuturor entităților din grup incluse în consolidare, altele decât instituțiile de plată și societățile de administrare a activelor.

(16)

Pentru a asigura proporționalitatea și pentru a evita dubla contabilizare, activitățile și serviciile intragrup luate în considerare la calcularea activelor administrate (K-AUM) ale unui grup de firme de investiții ar trebui excluse din calculul K-COH.

(17)

Tranzacționarea în cont propriu și prestarea de servicii de subscriere sau de plasament prezintă același risc atunci când sunt efectuate de entități ale unui grup de firme de investiții incluse în consolidare, indiferent dacă aceste entități sunt firme de investiții sau instituții financiare. Din acest motiv, atunci când calculează factorul K consolidat „riscul de poziție netă” (K-NPR), întreprinderile-mamă din Uniune ar trebui să ia în considerare toate astfel de activități și servicii, având în vedere și articolul 325b din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (7), conform căruia folosirea pozițiilor dintr-o entitate a grupului pentru a compensa pozițiile dintr-o altă entitate a grupului este permisă numai în cazul în care întreprinderea-mamă din Uniune a obținut aprobarea autorității competente relevante.

(18)

Prezentul regulament se bazează pe proiectele de standarde tehnice de reglementare prezentate Comisiei de Autoritatea Bancară Europeană.

(19)

Autoritatea Bancară Europeană a organizat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat eventualele costuri și beneficii aferente și a solicitat opinia Grupului părților interesate din domeniul bancar instituit în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (8),

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Definiții

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:

1.

„întreprindere-mamă din Uniune” înseamnă o firmă de investiții-mamă din Uniune, o societate de investiții holding-mamă din Uniune sau o societate financiară holding mixtă-mamă din Uniune care este responsabilă de consolidarea prudențială a grupului de firme de investiții în temeiul articolului 7 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2033;

2.

„entitate relevantă” înseamnă o societate prestatoare de servicii auxiliare, o instituție financiară, o firmă de investiții sau un agent delegat;

3.

„legături de capital” înseamnă deținerea, directă sau indirectă, de drepturi de vot în cadrul unei întreprinderi sau de capital al unei întreprinderi, inclusiv a unei participații definite la articolul 2 punctul 2 din Directiva 2013/34/UE.

Articolul 2

Perimetrul de consolidare prudențială

(1)   Autoritățile competente includ în perimetrul de consolidare prudențială a unei întreprinderi-mamă din Uniune următoarele entități relevante:

(a)

o entitate relevantă în care întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă care aparține aceluiași grup de firme de investiții deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților;

(b)

o entitate relevantă în care întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă care aparține aceluiași grup de firme de investiții:

(i)

are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al entității relevante și, în același timp,

(ii)

este acționară sau asociată a acesteia;

(c)

o entitate relevantă asupra căreia întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă care aparține aceluiași grup de firme de investiții are dreptul de a exercita o influență dominantă în temeiul:

(i)

unui contract încheiat cu respectiva entitate relevantă;

(ii)

unei dispoziții din actul constitutiv sau din statutul entității relevante, indiferent dacă întreprinderea-mamă din Uniune sau altă entitate relevantă care aparține aceluiași grup de firme de investiții este acționară sau asociată a respectivei entități relevante;

(d)

o entitate relevantă în care întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă care aparține aceluiași grup de firme de investiții este acționară sau asociată a entității relevante respective, dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiții:

(i)

majoritatea membrilor organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere ale entității relevante respective care au îndeplinit aceste funcții în cursul exercițiului financiar curent, în cursul exercițiului financiar precedent și până la momentul întocmirii situațiilor financiare consolidate au fost numiți doar ca urmare a exercitării drepturilor de vot ale acționarului sau asociatului;

(ii)

întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă a grupului de firme de investiții controlează singură, în temeiul unui acord cu alți acționari sau asociați ai entității relevante respective, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților entității relevante respective.

Îndeplinirea condiției prevăzute la litera (d) punctul (i) nu este necesară în cazul în care o întreprindere din afara grupului de firme de investiții deține drepturile menționate la litera (a), (b) sau (c) cu privire la entitatea relevantă respectivă.

(2)   Pe lângă entitățile relevante menționate la alineatul (1), autoritățile competente stabilesc dacă următoarele entități relevante pot fi incluse în perimetrul de consolidare prudențială a unei întreprinderi-mamă din Uniune:

(a)

o entitate relevantă asupra căreia întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă a grupului de firme de investiții deține puterea de a exercita sau exercită efectiv o influență dominantă sau controlul, indiferent dacă între entitățile relevante respective există sau nu legături de capital;

(b)

o entitate relevantă cu care întreprinderea-mamă din Uniune sau o altă entitate relevantă a grupului de firme de investiții are o bază comună de gestionare, astfel cum se menționează la articolul 4, indiferent dacă între entitățile relevante respective există sau nu legături de capital.

(3)   Pe lângă entitățile relevante menționate la alineatele (1) și (2), o autoritate competentă stabilește dacă următoarele entități relevante pot fi incluse în perimetrul de consolidare prudențială:

(a)

o entitate relevantă, alta decât o entitate relevantă menționată la alineatele (1) sau (2), cu care o altă entitate relevantă din grupul de firme de investiții are o bază comună de gestionare, în conformitate cu oricare dintre următoarele:

(i)

un contract între entitățile relevante respective;

(ii)

actul constitutiv sau statutul entităților relevante în cauză;

(b)

o entitate relevantă, alta decât o entitate relevantă menționată la alineatul (1), la alineatul (2) sau la alineatul (3) litera (a), a cărei majoritate a membrilor organului administrativ, de conducere sau de supraveghere este, pe baza celor mai recente situații financiare ale sale, constituită din aceleași persoane care sunt și membre ale organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al întreprinderii-mamă din Uniune sau al unei alte entități relevante a grupului de firme de investiții.

Articolul 3

Exceptări de la consolidarea prudențială

(1)   Autoritățile competente pot excepta o întreprindere-mamă din Uniune de la consolidarea prudențială a unei entități relevante, menționată la articolul 2, în cazul în care suma activelor sale totale și a elementelor sale extrabilanțiere, cu excepția activelor administrate sau protejate, este mai mică decât cel mai mic dintre următoarele praguri:

(a)

10 milioane EUR;

(b)

1 % din valoarea totală a activelor consolidate și a elementelor extrabilanțiere consolidate ale întreprinderii-mamă din Uniune, cu excepția activelor administrate, a activelor și a elementelor extrabilanțiere ale entității relevante respective.

(2)   Autoritățile competente nu pot excepta întreprinderea-mamă din Uniune de la consolidarea prudențială a entităților menționate la alineatul (1) în cazul în care suma activelor totale și a elementelor extrabilanțiere, cu excepția activelor administrate ale acestor entități, depășește oricare dintre pragurile menționate la alineatul (1) litera (a) sau (b).

(3)   Autoritățile competente pot excepta o întreprindere-mamă din Uniune de la consolidarea prudențială a unei entități relevante, menționată la articolul 2, în cazul în care este îndeplinită oricare dintre următoarele condiții:

(a)

entitatea relevantă este situată într-o țară terță în care există obstacole juridice în calea transferului informațiilor necesare pentru consolidarea prudențială;

(b)

entitatea relevantă prezintă un interes neglijabil numai în ceea ce privește obiectivele de supraveghere a grupului de firme de investiții;

(c)

consolidarea situației financiare a entității relevante ar fi inadecvată sau înșelătoare în ceea ce privește obiectivele supravegherii grupului de firme de investiții.

Articolul 4

Baza comună de gestionare

(1)   În sensul articolului 2 alineatul (2) litera (b), o autoritate competentă stabilește că două sau mai multe entități relevante au o bază comună de gestionare în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile următoare:

(a)

politicile financiare și operaționale ale entităților relevante în cauză sunt coordonate în mod efectiv;

(b)

entitățile relevante nu au legături, astfel cum se menționează la articolul 22 alineatul (1), la articolul 22 alineatul (2) litera (a) și la articolul 22 alineatul (7) litera (b) din Directiva 2013/34/UE.

(2)   În sensul alineatului (1) litera (a), autoritățile competente pot ține seama, în special, de următoarele elemente:

(a)

dacă entitățile relevante în cauză sunt controlate, direct sau indirect, de aceeași persoană fizică sau de aceleași persoane fizice ori de aceeași întreprindere sau de aceleași întreprinderi;

(b)

dacă majoritatea membrilor organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al respectivelor entități relevante, pe de o parte, și al întreprinderii-mamă din Uniune sau al unei alte întreprinderi-mamă, pe de altă parte, sunt numiți de aceeași persoană fizică sau de aceleași persoane fizice ori de aceeași întreprindere sau de aceleași întreprinderi, chiar dacă membrii respectivi nu sunt aceleași persoane.

Articolul 5

Modalitatea de aplicare a articolului 2 alineatul (3)

(1)   În cazul în care este necesară consolidarea în temeiul articolului 2 alineatul (3), următoarea entitate este responsabilă de consolidarea tuturor entităților relevante din grupul de firme de investiții și de aplicarea articolelor 8-11:

(a)

în cazul în care printre entitățile relevante menționate la articolul 2 alineatul (3) există o singură firmă de investiții, firma de investiții respectivă;

(b)

în cazul în care printre entitățile relevante menționate la articolul 2 alineatul (3) există mai multe firme de investiții, firma de investiții care deține valoarea cea mai mare din activele totale.

În sensul literei (b) de la prima teză, firma de investiții calculează valoarea activelor totale pe baza ultimelor situații financiare auditate sau, în cazul în care nu este obligatoriu să se întocmească situații financiare consolidate în conformitate cu cadrul contabil aplicabil, pe baza ultimei situații financiare individuale auditate a firmei de investiții.

(2)   Prin derogare de la alineatul (1), autoritățile competente sau, după caz, supraveghetorul grupului pot desemna o firmă de investiții sau o instituție financiară din grup ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială a tuturor entităților relevante din grupul de firme de investiții și de aplicarea articolelor 8-11, dacă respectiva entitate relevantă are deja obligația de a întocmi situațiile financiare consolidate pentru grupul de firme de investiții.

Articolul 6

Metoda de consolidare prudențială

(1)   Întreprinderea-mamă din Uniune sau entitatea relevantă desemnată în conformitate cu articolul 5 consolidează entitățile menționate la articolul 2 alineatele (1) și (2) în conformitate cu articolul 22 alineatul (6) din Directiva 2013/34/UE (consolidare deplină) și entitățile menționate la articolul 2 alineatul (3) în conformitate cu articolul 22 alineatele (8) și (9) din directiva respectivă (metoda de agregare).

(2)   Prin derogare de la alineatul (1), supraveghetorul grupului poate, în ceea ce privește entitățile relevante care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 2 alineatul (3), să permită aplicarea, în cazul uneia sau mai multor entități relevante, a metodei de consolidare prevăzute la articolul 22 alineatele (8) și (9) din Directiva 2013/34/UE.

Articolul 7

Metode și detalii necesare pentru recunoașterea în fondurile proprii consolidate a intereselor minoritare și a instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentare și de nivel 2

(1)   Instituțiile tratează interesele minoritare și instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentare și de nivel 2 în conformitate cu partea a doua titlul II din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 și cu articolul 34a din Regulamentul delegat (UE) nr. 241/2014 al Comisiei (9).

(2)   În cazul în care metoda de consolidare este cea prevăzută la articolul 6 alineatul (2), interesele minoritare și instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentare și de nivel 2 care sunt emise de entități incluse în perimetrul de consolidare prudențială în conformitate cu articolul 2 pot fi incluse în respectiva consolidare, cu condiția ca respectivele interese minoritare și instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentare și de nivel 2 să acopere pierderile tuturor entităților relevante incluse în perimetrul de consolidare prudențială.

(3)   În cazul în care metoda de consolidare este cea prevăzută la articolul 6 alineatul (2), interesele minoritare și instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentare și de nivel 2 care sunt emise de entități incluse în perimetrul de consolidare în conformitate cu articolul 2 și care sunt deținute de alte persoane decât entitățile incluse în perimetrul de consolidare care administrează entitățile în temeiul articolului 2 alineatul (3) sunt considerate a fi disponibile pentru a acoperi pierderile tuturor entităților incluse în perimetrul de consolidare prudențială.

Articolul 8

Consolidarea cerințelor de fonduri proprii

(1)   Fondurile proprii ale unei întreprinderi-mamă din Uniune sau ale unei entități relevante desemnate ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 sunt, pe bază consolidată, cel puțin egale cu valoarea cea mai mare dintre următoarele:

(a)

valoarea cerinței consolidate de capital minim permanent, calculată în conformitate cu articolul 9;

(b)

valoarea cerinței bazate pe cheltuielile generale fixe, calculată în conformitate cu articolul 10;

(c)

valoarea cerinței calculate pe baza factorilor K, în conformitate cu articolul 11.

(2)   Prin derogare de la alineatul (1), fondurile proprii ale unei întreprinderi-mamă din Uniune sau ale unei entități relevante desemnate ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 care îndeplinesc, pe bază consolidată, condițiile pentru a se califica drept firmă de investiții mică și neinterconectată, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2033, reprezintă, pe bază consolidată, cel puțin valoarea cea mai mare dintre valorile menționate la alineatul (1) literele (a) și (b).

(3)   Întreprinderea-mamă din Uniune sau entitatea relevantă desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 notifică supraveghetorului grupului, de îndată ce ia cunoștință de acest lucru, că nu mai respectă sau nu va mai respecta alineatul (1) sau (2), după caz.

Articolul 9

Cerința consolidată de capital minim permanent

(1)   Cerința consolidată de capital minim permanent reprezintă suma următoarelor elemente:

(a)

cerința de capital minim permanent la nivel individual a firmei de investiții-mamă din Uniune;

(b)

cerința de capital minim permanent la nivel individual a firmelor de investiții care intră în perimetrul de consolidare prudențială;

(c)

capitalul inițial al societăților de administrare a activelor care intră în perimetrul de consolidare prudențială;

(d)

capitalul inițial al instituțiilor de plată care intră în perimetrul de consolidare prudențială;

(e)

capitalul inițial al instituțiilor emitente de monedă electronică care intră în perimetrul de consolidare prudențială.

(2)   În sensul alineatului (1), cerințele individuale de capital minim permanent ale entităților relevante stabilite în țări terțe sunt cerințele de capital minim permanent care s-ar aplica dacă entitățile relevante respective ar fi fost autorizate în Uniune.

Articolul 10

Cerința consolidată pe baza cheltuielilor generale fixe

(1)   O întreprindere-mamă din Uniune sau o entitate relevantă desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 își calculează cheltuielile generale fixe consolidate pe baza cifrelor consolidate privind cheltuielile care rezultă din cadrul contabil aplicabil pe bază consolidată.

(2)   În cazul în care cifrele consolidate privind cheltuielile nu sunt disponibile în cadrul contabil aplicabil, cheltuielile generale fixe consolidate reprezintă suma următoarelor elemente:

(a)

cheltuielile firmei de investiții-mamă din Uniune sau ale entității desemnate ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5, la nivel individual;

(b)

cheltuielile entităților relevante, la nivel individual, care sunt consolidate în conformitate cu articolul 6.

(3)   Întreprinderea-mamă din Uniune sau entitatea relevantă desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 include în cifrele consolidate privind cheltuielile ale grupului de firme de investiții cheltuielile agenților delegați consolidați care nu au fost încă incluse în respectivele cifre consolidate privind cheltuielile.

(4)   O autoritate competentă ia în considerare o creștere sau o scădere a activității economice a uneia sau mai multor entități relevante din perimetrul de consolidare al grupului de firme de investiții ca fiind o modificare semnificativă, astfel cum se menționează la articolul 13 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2033, în cazul în care o astfel de creștere sau scădere duce la o modificare de cel puțin 30 % a cheltuielilor generale fixe consolidate preconizate pentru anul curent.

Articolul 11

Cerința consolidată calculată pe baza factorilor K

(1)   O întreprindere-mamă din Uniune sau o entitate desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 calculează cerința consolidată pe baza factorilor K utilizând situația sa consolidată care rezultă din parcurgerea următoarelor etape, în ordinea de mai jos:

(a)

calculează diferitele valori menționate la alineatele (2) și (3), utilizând metodologia prevăzută la alineatele respective;

(b)

înmulțește valorile menționate la litera (a) cu coeficienții corespunzători fiecărui factor K, astfel cum se prevede în tabelul 1 de la articolul 15 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2033;

(c)

adună rezultatele calculului menționat la litera (b).

(2)   O întreprindere-mamă din Uniune sau o entitate desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 calculează următoarele valori ale grupului de firme de investiții după cum urmează:

(a)

activele administrate (AUM) ale grupului de firme de investiții sunt egale cu suma următoarelor valori:

(i)

AUM ale firmelor de investiții care urmează să fie consolidate, inclusiv ale întreprinderilor din țări terțe care ar fi fost firme de investiții dacă ar fi fost autorizate în Uniune;

(ii)

AUM ale societăților de administrare a activelor care urmează să fie consolidate, inclusiv ale întreprinderilor din țări terțe care ar fi fost societăți de administrare a activelor dacă ar fi fost autorizate în Uniune, în legătură cu:

1.

prestarea serviciilor menționate la articolul 6 alineatul (3) litera (a) și litera (b) punctul (i) din Directiva 2009/65/CE;

2.

prestarea serviciilor menționate la articolul 6 alineatul (4) litera (a) și litera (b) punctul (i) din Directiva 2011/61/UE;

(b)

fondurile clienților deținute (CMH) ale grupului de firme de investiții reprezintă suma CMH a fiecărei entități relevante care urmează să fie consolidată, inclusiv instituțiile financiare, altele decât instituțiile de plată și societățile de administrare a activelor;

(c)

activele protejate și administrate (ASA) ale grupului de firme de investiții reprezintă suma dintre:

(i)

valoarea ASA care corespunde ASA ale firmelor de investiții care urmează să fie consolidate;

(ii)

valorile acelor ASA ale societăților de administrare a activelor care urmează să fie consolidate, legate de:

1.

serviciile de păstrare în siguranță și administrare a activelor prestate în legătură cu unitățile organismelor de plasament colectiv, în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) litera (b) punctul (ii) din Directiva 2009/65/CE;

2.

serviciile de păstrare în siguranță și administrare a activelor prestate în legătură cu acțiunile sau unitățile organismelor de plasament colectiv, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) litera (b) punctul (ii) din Directiva 2011/61/UE;

(d)

ordinele clienților tratate (COH) ale grupului de firme de investiții reprezintă suma COH ale fiecărei entități relevante care urmează să fie consolidată, inclusiv prestarea serviciului menționat la articolul 6 alineatul (4) litera (b) punctul (iii) din Directiva 2011/61/UE, dar excluzând tranzacțiile intragrup;

(e)

riscul de poziție netă (NPR) al grupului de firme de investiții, calculat în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul (UE) 2019/2033, inclusiv riscul de poziție netă al firmelor de investiții și al instituțiilor financiare care tranzacționează în cont propriu, prestează subscrieri de instrumente financiare sau plasează instrumente financiare pe baza unui angajament ferm, se calculează pe bază consolidată;

(f)

marja de compensare dată (CMG) a grupului de firme de investiții este suma CMG a fiecărei entități relevante individuale care urmează să fie consolidată și care este autorizată să utilizeze K-CMG;

(g)

riscul de nerambursare de către contrapartea la tranzacționare (TCD) al grupului de firme de investiții, calculat în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) 2019/2033, inclusiv riscul de nerambursare de către contrapartea la tranzacționare al firmelor de investiții și al instituțiilor financiare care tranzacționează în cont propriu, prestează subscrieri de instrumente financiare sau plasează instrumente financiare pe baza unui angajament ferm, se calculează pe bază consolidată;

(h)

fluxul zilnic de tranzacționare (DTF) al grupului de firme de investiții reprezintă suma DTF al fiecărei firme de investiții și al fiecărei instituții financiare care execută tranzacții în nume propriu, fie pentru ea însăși, fie în contul unui client, care prestează subscrieri de instrumente financiare sau care plasează instrumente financiare pe baza unui angajament ferm, după excluderea tranzacțiilor intragrup;

(i)

riscul de concentrare (CON) al grupului de firme de investiții este valoarea expunerii grupului de firme de investiții, calculată în conformitate cu articolul 36 din Regulamentul 2019/2033, pentru care limita grupului de firme de investiții în ceea ce privește CON și excedentul valorii expunerii grupului de firme de investiții se obțin prin utilizarea metodelor prevăzute la articolul 37 alineatul (1) și, respectiv, alineatul (2) din regulamentul menționat.

În sensul literei (a) punctul (ii) subpunctul 1 și al literei (a) punctul (ii) subpunctul 2, AUM includ numai activele pentru care societățile de administrare a activelor respective oferă entităților relevante consolidate din cadrul aceluiași grup de firme de investiții consultanță de investiții cu privire la instrumentele financiare menționate în anexa I la Directiva 2014/65/UE.

În cazul în care delegarea are loc între două entități relevante din grupul de firme de investiții, se aplică normele privind calcularea AUM prevăzute la articolul 17 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2033.

În sensul literei (c), ASA exclud valoarea individuală a ASA ale entităților relevante care prestează servicii intragrup pentru instituțiile financiare consolidate, precum și valoarea ASA ale societăților de administrare a activelor legate de prestarea de servicii de păstrare în siguranță și administrare a activelor în legătură cu valoarea acțiunilor în societăți necotate deținute de fondurile de investiții alternative (FIA).

În sensul literei (d), în cazul în care un grup include o firmă de investiții care calculează K-AUM și există o altă firmă de investiții în grup care gestionează ordinele pentru prima firmă de investiții în sensul că primește, transmite și execută ordinele, întreprinderea-mamă din Uniune sau entitatea desemnată în conformitate cu articolul 5 nu calculează K-COH corespunzătoare ordinelor transmise de prima firmă de investiții și gestionate de cea de a doua firmă de investiții.

(3)   O întreprindere-mamă din Uniune sau o entitate desemnată ca fiind responsabilă de consolidarea prudențială în conformitate cu articolul 5 calculează cerințele consolidate pe baza factorilor K la nivel de grup de firme de investiții, inclusiv valorile corespunzătoare activităților agenților delegați, în cazul și în măsura în care activitățile respective nu sunt deja incluse în cerințele consolidate pe baza factorilor K la nivel de grup de firme de investiții.

Articolul 12

Intrare în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 13 martie 2024.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 314, 5.12.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2033/oj.

(2)  Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).

(3)  Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudențială a firmelor de investiții și de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE și 2014/65/UE (JO L 314, 5.12.2019, p. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/2034/oj).

(4)  Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/65/oj).

(5)  Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (JO L 302, 17.11.2009, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/65/oj).

(6)  Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiții alternative și de modificare a Directivelor 2003/41/CE și 2009/65/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 și (UE) nr. 1095/2010 (JO L 174, 1.7.2011, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/61/oj).

(7)  Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și firmele de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).

(8)  Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea Bancară Europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

(9)  Regulamentul delegat (UE) nr. 241/2014 al Comisiei din 7 ianuarie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului cu privire la standardele tehnice de reglementare pentru cerințele privind fondurile proprii și pasivele eligibile aplicabile instituțiilor (JO L 74, 14.3.2014, p. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/241/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1771/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x