CELEX:32024R1780: Regulamentul delegat (UE) 2024/1780 al Comisiei din 13 martie 2024 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează condițiile în care instituțiile sunt autorizate să calculeze KIRB în legătură cu expunerile-suport dintr-o tranzacție de securitizare
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 15/07/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 13/03/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 15/07/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 16
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/1780 |
25.6.2024 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1780 AL COMISIEI
din 13 martie 2024
de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează condițiile în care instituțiile sunt autorizate să calculeze KIRB în legătură cu expunerile-suport dintr-o tranzacție de securitizare
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (1), în special articolul 255 alineatul (9) al treilea paragraf,
întrucât:
(1) |
În temeiul articolului 258 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 coroborat cu articolul 143 alineatul (1) din regulamentul menționat, instituțiile își pot calcula valorile ponderate la risc ale expunerilor în legătură cu o poziție din securitizare utilizând abordarea bazată pe modele interne de rating („SEC-IRBA”). În conformitate cu articolul 143 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, aprobarea prealabilă pentru utilizarea abordării bazate pe modele interne de rating („abordarea IRB”), inclusiv estimările proprii ale pierderii în caz de nerambursare [„LGD” (Loss Given Default) ] și ale factorilor de conversie, este necesară pentru fiecare clasă de expuneri, pentru fiecare sistem de rating și pentru fiecare metodă de estimare a LGD și a factorilor de conversie care se utilizează. |
(2) |
În conformitate cu articolul 258 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, instituțiile trebuie să aplice SEC-IRBA în cazul în care sunt în măsură să calculeze „KIRB” în conformitate cu articolul 255 alineatele (2)-(5) din regulamentul menționat. În cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la articolul menționat, instituțiile pot calcula KIRB în ceea ce privește expunerile securitizate în conformitate cu dispozițiile prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 pentru calcularea cerințelor de capital în cazul creanțelor achiziționate. În vederea atingerii acestor scopuri, expunerile de tip retail trebuie să fie tratate ca și creanțe de tip retail achiziționate, iar expunerile care nu sunt de tip retail, ca și creanțe achiziționate asupra societăților. Având în vedere natura specială a structurii securitizărilor și a expunerilor-suport ale acestor securitizări, este necesar să se adopte standarde tehnice de reglementare care să precizeze mai în detaliu condițiile în care instituțiile pot calcula KIRB pentru portofoliile de expuneri securitizate. Prin urmare, dispozițiile prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 ar trebui să fie adaptate atât cât este necesar pentru stabilirea valorilor ponderate la risc ale expunerilor securitizate. Cu toate acestea, nu este indicat să se aplice altele dintre dispozițiile IRB respective în contextul securitizării, fie pentru că astfel de norme nu sunt relevante, deoarece nu conduc la rezultate prudente, fie pentru că ar fi prea împovărătoare pentru instituții în contextul securitizării. Prin urmare, pentru toate aceste cazuri, ar trebui să se stabilească norme alternative care să fie adecvate în contextul securitizării. |
(3) |
Aplicarea SEC-IRBA în conformitate cu abordarea în cazul creanțelor achiziționate menționată la articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 ar trebui să fie disponibilă numai pentru anumite expuneri securitizate eligibile în legătură cu care instituțiile au un control limitat la informații și date sau un acces limitat la acestea ori ambele, drept pentru care instituțiile nu pot aplica în mod direct dispozițiile prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 expunerilor respective fără ajustările necesare. Ar trebui să se considere că există un acces limitat la informații și date privind expunerile securitizate în cazul în care instituția nu administrează toate expunerile respective, inclusiv în situația în care instituția este fie un investitor în poziții din securitizare, fie un sponsor sau un inițiator care reține poziții din securitizare într-o tranzacție de securitizare și care nu administrează toate expunerile-suport ale tranzacției respective. Situația poate fi aceeași și în cazul în care instituția care calculează KIRB este societatea de administrare a securitizării, dar nu a luat parte la acordul inițial care a creat obligațiile ori obligațiile potențiale ce generează expunerile securitizate sau nu a încheiat acest acord. Totuși, în cazul securitizărilor cu mai mulți inițiatori, fiecare inițiator care reține o poziție în securitizare ar putea fi în măsură să calculeze KIRB în ceea ce privește expunerile securitizate cu care a contribuit la securitizare, în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. Astfel, inițiatorii ar trebui să fie în măsură, la rândul lor, să calculeze KIRB aplicând capitolul respectiv pentru alte expuneri decât creanțele achiziționate pentru expunerile securitizate pe care inițiatorii respectivi le administrează și în legătură cu care au participat la executarea contractului inițial care a creat obligațiile ori obligațiile potențiale ale debitorului sau ale debitorului potențial ce au determinat expunerile securitizate. |
(4) |
Partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 conține o terminologie care se aplică numai creanțelor achiziționate, și nu expunerilor securitizate. Pentru a asigura efectul deplin al împuternicirii prevăzute la articolul 255 alineatul (9) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, este necesar să se adapteze terminologia utilizată în capitolul respectiv la contextul specific al tranzacțiilor de securitizare. |
(5) |
Pentru a calcula KIRB separat pentru fiecare portofoliu, instituțiile care calculează KIRB ar trebui să aibă permisiunea să împartă portofoliile de expuneri securitizate eligibile în subportofolii omogene. Această flexibilitate este necesară deoarece componența expunerilor-suport dintr-o securitizare este adesea eterogenă. Totuși, fiecare subportofoliu ar trebui să respecte pe deplin cerințele prevăzute la articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 care se aplică portofoliilor de active securitizate eligibile. |
(6) |
Administrarea de către părți terțe a expunerilor securitizate și accesul limitat la informații și date referitoare la momentul inițierii expunerilor respective pot avea un impact semnificativ asupra determinanților de risc considerați relevanți pentru diferențierea riscurilor, precum și asupra cuantificării parametrilor de risc atribuiți fiecărei clase de rating sau grupe de risc. Instituțiile care calculează KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 ar trebui, prin urmare, să utilizeze un model intern destinat exclusiv determinării estimărilor aferente probabilității de nerambursare [„PD” (probability of default)], pierderii în caz de nerambursare [„LGD” (loss given default)], pierderilor așteptate [„EL” (expected loss)] sau factorilor de conversie în scopul specific al calculării KIRB în conformitate cu articolul respectiv. Prin urmare, modelul intern respectiv nu ar trebui utilizat pentru a calcula valorile ponderate la risc ale expunerilor pentru expunerile, securitizate sau nesecuritizate, pe care instituția le administrează și în legătură cu care aceasta este inițiatorul, în conformitate cu definiția de la articolul 2 punctul 3 litera (a) din Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European și al Consiliului (2), sau un creditor inițial, în conformitate cu definiția de la articolul 2 punctul 20 din regulamentul respectiv. O astfel de separare între sistemele de rating utilizate pentru modelarea riscului de credit general și cele aplicate pentru modelele interne de calcul al KIRB în ceea ce privește deținerile de expuneri securitizate eligibile în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 este necesară și pentru a avea asigurarea că standardele de estimare bazate pe modele interne de rating îndeplinite în legătură cu expunerile pe care instituția le administrează și față de care aceasta este creditorul inițial sau un inițiator nu sunt părtinitoare, compromise sau agravate în alt mod de diferitele standarde și date de administrare utilizate în legătură cu expunerile securitizate eligibile. Cu toate acestea, în cazul expunerilor securitizate care nu sunt de tip retail, instituția care calculează KIRB ar trebui să aibă permisiunea de a utiliza, pentru estimarea PD, sistemul de rating existent aprobat utilizat pentru propriile expuneri inițiate în al căror domeniu de aplicare s-ar încadra expunerile securitizate care nu sunt de tip retail, cu condiția ca instituția să dispună de suficiente informații pentru a aplica sistemul de rating respectiv, cum ar putea fi cazul expunerilor față de societăți mari. Totuși, în aceste cazuri, dat fiind că practicile de recuperare și standardele de administrare pot diferi, instituția care calculează KIRB nu ar trebui să aibă permisiunea de a se baza pe estimarea LGD din sistemul de rating existent aprobat utilizat pentru propriile expuneri inițiate atunci când nu este societatea de administrare. |
(7) |
Articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 prevede că instituțiile pot calcula KIRB în ceea ce privește expunerile-suport dintr-o securitizare în conformitate, printre altele, cu articolul 143 din regulamentul menționat. Articolul respectiv prevede că, pentru fiecare sistem de rating, instituțiile trebuie să obțină aprobarea autorității competente în cauză de a utiliza abordarea IRB și să obțină aprobarea pentru modificări importante ale sferei de aplicare a unui sistem de rating pe care instituția a fost autorizată să îl utilizeze. Regulamentul delegat (UE) nr. 529/2014 al Comisiei (3) stabilește condițiile pentru evaluarea gradului de importanță al extinderilor și al modificărilor aduse abordării IRB, inclusiv modalitățile de notificare a acestor extinderi și modificări. Rezultă că Regulamentul delegat (UE) nr. 529/2014 se aplică și în cazul în care apar modificări ale unui model intern de calcul al KIRB pentru expunerile securitizate eligibile. În plus, articolul 143 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 prevede că trebuie să se obțină aprobarea prealabilă a autorității competente pentru a utiliza abordarea IRB pentru fiecare sistem de rating. Cu toate acestea, în contextul calculării KIRB în sensul prezentului regulament, o instituție nu ar fi în măsură să respecte cerința respectivă în ceea ce privește portofoliul de expuneri securitizate eligibile, deoarece astfel de expuneri nu ar putea fi niciodată gestionate în mod omogen în cadrul unui sistem de rating IRB obișnuit în calitate de expuneri similare, securitizate sau nesecuritizate, care sunt administrate și inițiate de instituția în cauză. Prin urmare, este necesar să se prevadă că aprobarea de a utiliza SEC-IRBA în conformitate cu un model intern de calcul al KIRB nu ar trebui să fie supusă decât condiției ca instituția care calculează KIRB să fi primit aprobarea de a utiliza abordarea IRB în legătură cu cel puțin un sistem de rating din cadrul clasei de expuneri în care sunt încadrate expunerile securitizate eligibile. |
(8) |
În cazul în care o instituție care îndeplinește cerințele de la articolul 258 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 solicită aprobarea de a utiliza un model intern de calcul al KIRB în ceea ce privește expunerile securitizate eligibile, cerința stabilită la articolul 145 alineatul (1) din regulamentul menționat conform căreia instituția trebuie să fi utilizat modelul intern respectiv timp de cel puțin 3 ani înainte de a solicita aprobarea nu ar trebui să se aplice în scopuri legate de abordarea SEC-IRBA, deoarece experiența dobândită de instituție prin utilizarea cel puțin a unui sistem de rating în clasa de expuneri IRB relevantă ar trebui să fie considerată suficientă în aceste scopuri. |
(9) |
Cerințele prevăzute la articolul 184 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 au scopul de a oferi asigurarea că, atunci când cuantifică parametrii de risc pentru creanțele achiziționate, instituția cumpărătoare exercită în permanență un nivel minim suficient de control asupra creanțelor respective, are acces continuu la date și informații referitoare la gradul de risc al creanțelor, inclusiv din partea vânzătorului și a societății de administrare a creanțelor, și ia în considerare în permanență caracteristicile și comportamentul vânzătorului și societății de administrare care ar putea afecta gradul de risc al creanțelor. Aceste cerințe operaționale și privind îndeplinirea obligației de diligență trebuie îndeplinite pentru a asigura o aplicare suficient de prudentă și de precisă a abordării IRB în ceea ce privește creanțele achiziționate. Pentru a asigura faptul că expunerile securitizate eligibile fac obiectul unor cerințe similare, este necesar ca cerințele de la articolul 184 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 să fie adaptate instituțiilor care calculează KIRB în legătură cu expunerile respective. În cazul în care există o entitate special constituită în scopul securitizării [„SSPE” (securitisation special purpose entity)], aceasta ar trebui să dețină proprietatea asupra expunerilor securitizate și să exercite controlul asupra încasărilor în numerar, fie în mod direct, fie prin intermediul unui mandatar sau al unei entități care îndeplinește sarcini similare în numele său. Instituția care calculează KIRB ar trebui să aplice măsuri privind îndeplinirea obligației de diligență cu privire la societatea de administrare a expunerilor securitizate și, în cazul în care inițiatorul tranzacției nu este instituția însăși, cu privire la inițiatorul securitizării, întrucât standardele și comportamentul inițiatorului și societății de administrare sunt determinanți de risc în ceea ce privește expunerile-suport ale tranzacției de securitizare. Este posibil ca instituția care calculează KIRB să dețină, în conformitate cu articolele 153 și 154 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, creanțe achiziționate în bilanțul său și să fi primit un discount de cumpărare rambursabil, o garanție reală sau garanții parțiale care asigură protecție pentru prima pierdere în cazul pierderilor din nerambursare, al pierderilor din diminuarea valorii creanței sau al pierderilor provenind din ambele situații. În acest caz, instituțiile ar trebui să aibă permisiunea să trateze aceste creanțe achiziționate ca expuneri securitizate eligibile și, în cazul în care aplică opțiunea respectivă, acestea ar trebui să aibă obligația de a exercita obligația de diligență față de societatea de administrare, dacă este cazul, și față de vânzător, întrucât standardele și comportamentul societății de administrare și vânzătorului sunt determinanți de risc în legătură cu respectivele expuneri securitizate eligibile. |
(10) |
În contextul tranzacțiilor de securitizare, standardele și caracteristicile de creditare ale inițiatorului sau, după caz, ale creditorului inițial și standardele și caracteristicile de administrare ale societății de administrare sunt determinanți de risc esențiali în ceea ce privește expunerile-suport ale securitizării. Prin urmare, acești determinanți de risc ar trebui să fie întotdeauna evaluați ca determinanți de risc potențiali atunci când se dezvoltă un model intern de calcul al KIRB în ceea ce privește expunerile securitizate eligibile, cu excepția cazului în care nerespectarea lor este justificată. Implicațiile unor astfel de determinanți de risc ar putea fi reflectate fie prin luarea lor în considerare la încadrarea expunerilor în clase de rating sau grupe de risc, fie prin utilizarea unor segmente de calibrare diferite pentru inițiatori diferiți și societăți de administrare diferite. În cazul în care instituția care calculează KIRB în legătură cu expunerile securitizate eligibile este ea însăși inițiatorul, creditorul inițial sau societatea de administrare a securitizării, aceasta nu ar trebui să aibă obligația de a lua în considerare propriile standarde și caracteristici ca determinant de risc suplimentar. |
(11) |
Atunci când proporția celei mai mari expuneri-suport din portofoliu nu depășește 3 %, articolul 259 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 permite instituțiilor să stabilească la 50 % valoarea medie ponderată în funcție de expunere a LGD în cadrul abordării SEC-IRBA pentru a calcula parametrul p al formulei SEC-IRBA. Pentru a asigura coerența cu articolul respectiv, instituțiile care calculează KIRB pentru expuneri securitizate eligibile ar trebui să aibă permisiunea și să stabilească la 50 % valoarea medie ponderată în funcție de expunere a LGD aferentă portofoliului pentru expunerile securitizate de tip retail. În acest caz, este indicat să se aplice o valoare LGD de 50 % deoarece expunerile securitizate de tip retail prezintă, de regulă, niveluri ridicate de granularitate. Articolul 161 alineatul (1) literele (e) și (f) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 precizează LGD pentru creanțele cu rang prioritar asupra societăților achiziționate și pentru creanțele subordonate asupra societăților achiziționate în cazul în care instituția nu este în măsură să estimeze probabilitățile de nerambursare sau în cazul în care estimările respective nu îndeplinesc anumite cerințe. În contextul unei securitizări, aceste LGD ar trebui să fie adaptate la expunerile securitizate eligibile cu rang prioritar și subordonate, caz în care valoarea LGD pentru expunerile securitizate cu rang prioritar care nu sunt de tip retail nu ar trebui să fie mai mică decât valoarea LGD stabilită pentru expunerile securitizate de tip retail, având în vedere nivelul de granularitate în general mai ridicat al portofoliilor de expuneri securitizate de tip retail. |
(12) |
Articolul 153 alineatul (6) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 permite instituțiilor să aplice creanțelor achiziționate asupra societăților standardele de cuantificare a riscurilor pentru expunerile de tip retail în cazul în care utilizarea standardelor de cuantificare a riscurilor pentru expunerile față de societăți ar reprezenta o sarcină excesivă pentru instituțiile respective, sub rezerva respectării condițiilor prevăzute la articolul 154 alineatul (5) din regulamentul respectiv. Același tratament ar trebui să fie disponibil și pentru expunerile securitizate eligibile și, în acest scop, ar trebui stabilite în mod expres criterii de eligibilitate adecvate pentru expunerile respective. |
(13) |
În conformitate cu articolul 154 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, pentru ca creanțele achiziționate să fie eligibile pentru tratamentul de tip retail prevăzut la articolul respectiv alineatul (1), este necesar, printre altele, ca instituția să achiziționeze creanțele respective de la părți terțe cu care nu se află în legătură, ca expunerea instituției față de debitorul creanțelor să nu includă nicio expunere la originea căreia se află, în mod direct sau indirect, instituția însăși, ca creanțele achiziționate să fie generate în condiții de concurență deplină între vânzător și debitor și ca portofoliul să fie suficient de diversificat. Aceste cerințe ar trebui să fie adaptate expunerilor securitizate eligibile. Prin urmare, este indicat să se solicite instituțiilor care calculează KIRB să verifice dacă expunerile securitizate sunt achiziționate de la părți terțe cu care nu se află în legătură, nu sunt inițiate direct sau indirect de instituția care calculează KIRB și sunt generate în condiții de concurență deplină. |
(14) |
Dat fiind că standardele de cuantificare a riscurilor pentru expunerile de tip retail creează o sarcină mai mică decât cea creată de standardele de cuantificare a riscurilor care nu sunt de tip retail, articolul 154 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 împiedică instituțiile să aplice aceste standarde mai puțin împovărătoare de cuantificare a riscurilor de tip retail în cazul expunerilor care nu sunt de tip retail pe care le-au inițiat în contextul creanțelor achiziționate, cu excepția cazului în care îndeplinesc o serie de condiții. Cu toate acestea, în contextul expunerilor securitizate eligibile de tip retail, instituția care calculează KIRB nu ar fi în măsură să respecte articolul 154 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, care prevede cerința ca expunerile să nu fie inițiate de instituția însăși, împiedicând astfel inițiatorul să aplice standardele de cuantificare a riscurilor de tip retail expunerilor securitizate pe care nu le administrează, dar pe care le-a inițiat el însuși și le-a clasificat drept expuneri de tip retail în conformitate cu cadrul privind riscul de credit prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 575/2013. Prin urmare, este necesar să se stabilească criterii de eligibilitate care să permită unei instituții inițiatoare care calculează KIRB să aplice standardele de cuantificare a riscurilor de tip retail expunerilor securitizate de tip retail pe care nu le administrează, dar pe care le-a inițiat ea însăși și le-a clasificat drept expuneri de tip retail în conformitate cu cadrul privind riscul de credit prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 575/2013. În acest scop, expunerile respective ar trebui să aibă numai obligația de a îndeplini condițiile stabilite la articolul 154 alineatul (5) literele (b)-(d) și la articolul 184 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, adaptate, după caz, în funcție de caracteristicile specifice ale expunerilor securitizate eligibile. În schimb, în cazul în care se îndeplinesc condițiile prevăzute la articolul 184 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, adaptate în funcție de particularitățile expunerilor securitizate, dar expunerile securitizate de tip retail nu sunt eligibile pentru standardele de cuantificare a riscurilor de tip retail, instituția care calculează KIRB ar trebui să aibă numai obligația de a calcula valorile ponderate la risc ale expunerilor în modul indicat la articolul 153 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 pentru expunerile față de societăți. |
(15) |
În cazul expunerilor securitizate care nu sunt de tip retail eligibile pentru tratament de tip retail, instituțiile care calculează KIRB ar trebui să aibă obligația de a verifica și de a calcula valorile rămase de rambursat ale expunerilor față de un grup de clienți aflați în legătură pentru a respecta cerința privind diversificarea portofoliului. Această verificare și acest calcul pot fi totuși îngreunate de lipsa de date relevante. Instituția care calculează KIRB ar trebui, așadar, să aibă obligația de a efectua această verificare și acest calcul numai în funcție de informațiile pe care le deține, de exemplu pe baza informațiilor despre debitori care au fost obținute de la inițiator, de la vânzător sau de la creditorul inițial la momentul inițierii expunerilor sau pe baza informațiilor obținute de la societatea de administrare fie în cursul administrării expunerilor, fie în cursul procedurii sale de gestionare a riscurilor. |
(16) |
Pentru ca parametrii de risc care trebuie asociați expunerilor-suport ale unei securitizări să fie precis cuantificați, populația expunerilor reprezentate în datele utilizate pentru estimare și standardele de creditare care au generat datele respective ar trebui să fie comparabile cu portofoliul de expuneri securitizate eligibile și cu standardele de creditare aplicate la inițierea expunerilor respective. Comparabilitatea datelor utilizate pentru estimare și a standardelor de creditare aplicate la inițiere nu ar trebui evaluată în raport cu expunerile și standardele instituției care calculează KIRB decât în cazul în care instituția respectivă a luat parte la acordul inițial care a inițiat expunerile-suport din securitizare sau a încheiat acest acord, dar nu este societatea de administrare a expunerilor respective. |
(17) |
Articolul 180 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 prevede că, pentru expunerile de tip retail, instituțiile trebuie să considere datele interne utilizate pentru încadrarea expunerilor în clase de rating sau grupe de risc ca fiind principala sursă de informații pentru estimarea caracteristicilor pierderilor. Cu toate acestea, în cazul în care instituția care a calculat KIRB nu a luat parte la acordul inițial care a inițiat expunerile securitizate eligibile, nu a încheiat acest acord și nu este societatea de administrare a expunerilor respective, datele interne ale instituției care calculează KIRB nu ar trebui considerate drept cele mai bune date disponibile pentru comparația cu expunerile securitizate eligibile în vederea cuantificării parametrilor de risc. În consecință, ar trebui ca mai degrabă datele externe referitoare la expunerile securitizate eligibile să fie considerate drept principala sursă de informații în aceste scopuri. |
(18) |
Articolul 255 alineatul (9) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 permite utilizarea datelor indirecte în cazul în care nu sunt disponibile date suficient de precise sau fiabile privind portofoliul de expuneri-suport. În sensul acestor dispoziții, prin date indirecte ar trebui să se înțeleagă orice date care nu se referă în mod direct la expunerile securitizate sau la portofoliul subscris pe baza unor standarde de subscriere similare ale inițiatorului sau ale creditorului inițial din care au fost extrase. În plus, partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 prevede că, în cadrul abordării riscului de credit, în vederea calculării cerințelor de capital pentru creanțele achiziționate se pot utiliza date interne, externe și centralizate. De aceea, ar trebui să se permită utilizarea acestor date și ca date indirecte pentru calcularea KIRB pentru expunerile securitizate eligibile. |
(19) |
Potrivit articolului 171 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, o instituție trebuie să fie cu atât mai prudentă la încadrarea expunerilor în clase de rating sau grupe de risc ale debitorilor și ale tranzacțiilor, cu cât dispune de mai puține informații. Astfel, încadrarea expunerilor securitizate în clase de rating sau grupe de risc ar trebui să se efectueze cu deosebită atenție atunci când se utilizează date indirecte. Această indicație este încă și mai pertinentă în cazul în care definiția stării de nerambursare utilizată de instituția care calculează KIRB în modelul său intern de calcul al KIRB diferă de definiția stării de nerambursare utilizată în datele externe corespunzătoare expunerilor securitizate, portofoliului subscris pe baza unor standarde de subscriere similare ale inițiatorului sau ale creditorului inițial din care au fost extrase sau datelor indirecte. Prin urmare, este necesar să se stabilească norme cu privire la ajustările care trebuie aduse datelor și cu privire la marja de prudență care trebuie adoptată la estimarea parametrilor de risc în contextul calculării KIRB pentru expunerile securitizate eligibile. |
(20) |
Prezentul regulament se bazează pe proiectul de standarde tehnice de reglementare transmis Comisiei de către Autoritatea Bancară Europeană (ABE). |
(21) |
ABE a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale aferente și a solicitat avizul Grupului părților interesate din domeniul bancar, instituit în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (4), |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Obiect
Prezentul regulament aduce precizări suplimentare în legătură cu condițiile în care instituțiile pot calcula KIRB în ceea ce privește expunerile-suport dintr-o securitizare în temeiul articolului 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
(a) |
„dezvoltarea modelului” înseamnă partea procesului de estimare a parametrilor de risc care conduce la o diferențiere corespunzătoare a riscurilor prin specificarea determinanților de risc relevanți, prin elaborarea de metode statistice sau automate pentru a încadra expunerile în clase de rating sau grupe de risc ale debitorilor sau ale tranzacțiilor și prin estimarea parametrilor intermediari ai modelului, atunci când este cazul; |
(b) |
„segment de calibrare” înseamnă un subset, identificat în mod unic, al domeniului de aplicare al modelului probabilității de nerambursare [„PD” (probability of default)] sau al modelului pierderii în caz de nerambursare [„LGD” (loss given default)] care face obiectul unei calibrări comune; |
(c) |
„expuneri securitizate eligibile” înseamnă oricare dintre următoarele tipuri de expuneri securitizate:
|
(d) |
„model intern de calcul al KIRB” înseamnă un sistem de rating pentru calcularea KIRB menționat la articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. |
În sensul primului paragraf litera (b), modelele PD și LGD cuprind toate datele și metodele utilizate în cadrul unui sistem de rating care asigură:
(a) |
diferențierea și cuantificarea propriilor estimări ale PD, în cazul în care astfel de date și metode sunt utilizate pentru a evalua riscul de nerambursare pentru fiecare debitor sau expunere acoperită de modelul PD și, respectiv, |
(b) |
diferențierea și cuantificarea propriilor estimări ale LGD și ale celei mai bune estimări a pierderii așteptate [„ELBE” (Expected Loss Best Estimate)], în cazul în care aceste date și metode sunt utilizate pentru a evalua nivelul pierderii în caz de nerambursare pentru fiecare tranzacție acoperită de modelul LGD. |
Articolul 3
Dispoziții comune
(1) În sensul prezentului regulament, termenii:
(a) |
„vânzătorul creanțelor achiziționate” și „vânzător” din dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 575/2013 care se referă la creanțele achiziționate și cu condiția să existe o entitate special constituită în scopul securitizării [„SSPE” (securitisation special-purpose vehicle)] se interpretează ca „inițiator”; |
(b) |
„instituția cumpărătoare” de la articolul 154 alineatul (7), de la articolul 162 alineatul (2) litera (e) și de la articolul 179 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se interpretează ca „instituție care calculează KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din prezentul regulament”; |
(c) |
„ale expunerilor și ale normelor instituției” de la articolul 179 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se interpretează ca „ale expunerilor securitizate și ale normelor aplicate expunerilor respective”; |
(d) |
„tip de expuneri” de la articolul 142 alineatul (1) punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se interpretează ca grupe de expuneri securitizate care ar fi fost gestionate în mod omogen de instituția care calculează KIRB dacă nu ar fi fost securitizate. |
(2) În cazul portofoliilor de expuneri securitizate neomogene, instituțiile care calculează KIRB în conformitate cu prezentul regulament ar putea fi nevoite să împartă aceste portofolii în subportofolii de expuneri securitizate omogene pentru a stabili separat valoarea ponderată la risc a expunerii pentru fiecare subportofoliu în vederea calculării KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. Trimiterile la „portofolii” din prezentul regulament se interpretează astfel încât să includă subportofoliile, după caz.
Articolul 4
Condiții pentru calcularea KIRB prin utilizarea sistemelor de rating specifice KIRB
În sensul articolului 143 și al articolului 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, autoritățile competente pot acorda unei instituții aprobarea să calculeze KIRB pentru expuneri securitizate utilizând sisteme de rating specifice KIRB în cadrul abordării IRB a instituției numai dacă sunt îndeplinite toate condițiile următoare:
(a) |
sfera de aplicare a sistemului de rating specific KIRB cuprinde numai expuneri securitizate eligibile; |
(b) |
instituția a primit aprobarea să utilizeze abordarea IRB în legătură cu cel puțin un sistem de rating din clasa de expuneri în care sunt încadrate expunerile securitizate eligibile; |
(c) |
se îndeplinesc toate cerințele din partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 referitoare la sistemele de rating, sub rezerva dispozițiilor prezentului articol litera (d); |
(d) |
instituția îndeplinește condițiile stabilite la articolele 5-15 din prezentul regulament în locul condițiilor corespunzătoare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 575/2013, astfel cum se indică la fiecare dintre articolele respective din prezentul regulament. |
Articolul 5
Condițiile în care instituțiile pot calcula KIRB utilizând un sistem de rating care a fost aprobat în vederea utilizării pentru expunerile inițiate de instituțiile însele
O instituție poate calcula KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 utilizând un sistem de rating care a fost aprobat în vederea utilizării pentru expunerile inițiate de însăși instituția respectivă, în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile următoare:
(a) |
sistemul de rating este utilizat numai pentru calcularea PD a expunerilor securitizate eligibile care nu sunt de tip retail; |
(b) |
în cazul în care nu sunt securitizate, expunerile securitizate eligibile care nu sunt de tip retail s-ar încadra în sfera de aplicare a sistemului de rating care va fi utilizat; |
(c) |
instituția care calculează KIRB utilizează valorile LGD stabilite la articolul 8 alineatul (3) din prezentul regulament; |
(d) |
se îndeplinesc toate cerințele din partea a treia titlul II capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 referitoare la sistemele de rating, sub rezerva dispozițiilor prezentului articol litera (e); |
(e) |
în ceea ce privește aplicarea cerințelor privind creanțele achiziționate prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 575/2013 în contextul special al securitizării, se îndeplinesc cerințele prevăzute la articolul 7 și la articolul 12 alineatul (3) din prezentul regulament, în locul cerințelor corespunzătoare prevăzute în regulamentul respectiv, astfel cum se indică la fiecare dintre articolele menționate din prezentul regulament; |
(f) |
în ceea ce privește utilizarea datelor, se îndeplinesc cerințele prevăzute la articolele 14 și 15 din prezentul regulament. |
Articolul 6
Experiența anterioară la calcularea KIRB
În sensul prezentului regulament, se consideră că o instituție care a primit aprobarea de a aplica abordarea IRB pentru cel puțin un sistem de rating în cazul expunerilor inițiate de însăși instituția respectivă în cadrul clasei de expuneri în care sunt încadrate expunerile securitizate eligibile a dobândit experiența cerută la articolul 145 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Articolul 7
Cerințe privind expunerile securitizate eligibile
(1) În sensul prezentului regulament, la cuantificarea parametrilor de risc care trebuie asociați claselor de rating sau grupelor de risc pentru expunerile securitizate eligibile, se consideră că instituțiile care calculează KIRB respectă cerințele prevăzute la articolul 184 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 în cazul în care îndeplinesc cerințele stabilite la prezentul articol alineatele (2)-(7).
Instituțiile care calculează KIRB pot asigura respectarea alineatelor (2)-(7) prin intermediul unei părți la securitizare care acționează pentru investitorii în securitizare și în interesul acestora, în conformitate cu clauzele documentelor de securitizare corespunzătoare.
(2) În sensul prezentului regulament, la cuantificarea parametrilor de risc care trebuie asociați claselor de rating sau grupelor de risc pentru expunerile securitizate eligibile, instituțiile care calculează KIRB se asigură că structura securitizării îndeplinește toate cerințele următoare:
(a) |
SSPE sau instituția care calculează KIRB deține proprietatea și controlul efectiv asupra tuturor încasărilor în numerar care provin din expunerile securitizate; |
(b) |
proprietatea asupra expunerilor securitizate și a încasărilor în numerar este protejată împotriva falimentului sau a procedurilor judiciare contencioase care ar putea întârzia în mod semnificativ exercitarea capacității SSPE sau a instituției care calculează KIRB de a lichida sau de a ceda expunerile securitizate ori de a păstra controlul asupra încasărilor în numerar. |
(3) În cazul în care debitorul efectuează plăți în mod direct către un inițiator sau o societate de administrare, instituția care calculează KIRB trebuie să dispună de proceduri pentru a verifica cu regularitate dacă plățile respective sunt efectuate în totalitate și în condițiile convenite prin contract.
(4) Instituția care calculează KIRB monitorizează atât calitatea expunerilor securitizate eligibile, cât și situația financiară a inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare. În acest scop, instituția trebuie, în special:
(a) |
să evalueze corelarea dintre calitatea expunerilor securitizate eligibile, inclusiv potențialul de recuperare în cazul intrării în stare de nerambursare, și situația financiară a inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare; |
(b) |
să dispună de politici și proceduri interne care să asigure o protecție adecvată împotriva oricăror evenimente neprevăzute, inclusiv atribuirea unui rating intern de risc inițiatorului, vânzătorului și societății de administrare; |
(c) |
să dispună de politici și proceduri clare și eficace pentru a stabili eligibilitatea inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare; |
(d) |
să reexamineze periodic inițiatorii, vânzătorii și societățile de administrare, cu scopul de a verifica acuratețea rapoartelor inițiatorilor, vânzătorilor sau societăților de administrare în cauză, de a detecta fraudele sau deficiențele operaționale și de a controla calitatea politicilor de credit ale inițiatorului sau ale vânzătorului și calitatea politicilor și procedurilor societății de administrare cu privire la colectarea plăților, și să formalizeze constatările acestor reexaminări periodice; |
(e) |
să evalueze:
|
(f) |
să dispună de politici și proceduri eficace de monitorizare în mod agregat a concentrărilor de risc față un singur debitor, atât în cadrul portofoliilor de expuneri securitizate eligibile, cât și între acestea; |
(g) |
să se asigure că primește la timp din partea inițiatorului, a vânzătorului sau a societății de administrare rapoarte suficient de detaliate privind maturizarea și riscul de diminuare a valorii expunerilor securitizate; |
(h) |
să dispună de sisteme și proceduri pentru detectarea în stadiu incipient a deteriorării situației financiare a inițiatorului sau a vânzătorului și a calității expunerilor securitizate eligibile, precum și pentru abordarea în mod proactiv a problemelor care apar. |
În sensul primului paragraf litera (g), rapoartele furnizează toate informațiile necesare referitoare la expunerile securitizate eligibile:
(a) |
pentru a evalua conformitatea expunerilor cu criteriile de eligibilitate ale securitizării și cu politicile referitoare la acordarea de avansuri care reglementează aceste expuneri securitizate eligibile; |
(b) |
pentru a monitoriza și a confirma condițiile de vânzare practicate de inițiator sau vânzător și diminuarea valorii expunerilor securitizate. |
(5) Instituția care calculează KIRB trebuie să dispună de politici, proceduri și sisteme informaționale clare și eficace pentru monitorizarea încălcărilor prevederilor contractuale, pentru inițierea acțiunilor judiciare și pentru administrarea expunerilor securitizate eligibile problematice.
(6) Instituția care calculează KIRB trebuie să dispună de politici și proceduri clare și eficace pentru monitorizarea sau, după caz, controlul expunerilor securitizate eligibile, al creditului și al numerarului, care să cuprindă toate elementele următoare:
(a) |
politici interne consemnate în documente care să specifice toate elementele semnificative ale securitizării, inclusiv ratele avansurilor, garanțiile reale eligibile, documentația cerută, limitele de concentrare și modul în care trebuie tratate încasările în numerar; |
(b) |
politici și proceduri eficace care să ofere asigurarea că elementele semnificative menționate la litera (a) iau în considerare toți factorii relevanți și semnificativi, inclusiv situația financiară a inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare, concentrările de risc și evoluția calității expunerilor securitizate eligibile și a portofoliului de clienți al inițiatorului; |
(c) |
sisteme interne care să ofere asigurarea că fondurile sunt avansate numai pe baza garanțiilor reale și a documentației justificative specificate. |
(7) Instituția care calculează KIRB trebuie să dispună de un proces intern de evaluare a conformității cu politicile și procedurile interne menționate la alineatele (3)-(6), care să cuprindă toate elementele următoare:
(a) |
audituri periodice ale tuturor fazelor critice ale securitizării; |
(b) |
verificarea separării responsabilităților între evaluarea, menționată la alineatul (4), a inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare, pe de o parte, și evaluarea debitorului, pe de altă parte; |
(c) |
verificarea separării responsabilităților între evaluarea, menționată la alineatul (4), a inițiatorului, a vânzătorului și a societății de administrare și, respectiv, auditul la sediul inițiatorului, al vânzătorului și al societății de administrare; |
(d) |
evaluări ale operațiunilor din cadrul instituției de înregistrare și monitorizare a tranzacțiilor (back-office operations), inclusiv calificări, experiență, numărul de angajați și sistemele informatice de sprijin. |
Articolul 8
Condiții generale pentru diferențierea riscului
(1) La încadrarea expunerilor în clase de rating sau grupe de risc, instituțiile care calculează KIRB iau în considerare standardele de subscriere ale inițiatorului sau, în cazul în care inițiatorul a achiziționat expunerile securitizate de la creditorul inițial, standardele de subscriere ale creditorului inițial și practicile de recuperare și standardele de administrare ale societății de administrare, ca determinanți de risc potențiali, cu excepția cazului în care instituțiile respective utilizează, pentru cuantificarea parametrilor de risc asociați respectivelor clase sau grupe, segmente de calibrare diferite pentru diferiți inițiatori și creditori inițiali și diferite societăți de administrare.
(2) Instituțiile care calculează KIRB pot stabili LGD la 50 % în cazul expunerilor securitizate eligibile de tip retail.
(3) Instituțiile care calculează KIRB pot stabili următoarele valori pentru LGD, în locul valorilor prevăzute la articolul 161 alineatul (1) literele (e) și (f) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013:
(a) |
50 % în cazul expunerilor securitizate eligibile cu rang prioritar care nu sunt de tip retail; |
(b) |
100 % în cazul expunerilor securitizate eligibile subordonate care nu sunt de tip retail. |
Articolul 9
Eligibilitatea pentru tratamentul de tip retail al expunerilor securitizate eligibile care nu sunt de tip retail
(1) O instituție care calculează KIRB poate utiliza, pentru expunerile securitizate eligibile care nu sunt de tip retail, standardele de cuantificare a riscurilor pentru expunerile de tip retail stabilite în partea a treia titlul II capitolul 3 secțiunea 6 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile următoare:
(a) |
aplicarea standardelor de cuantificare a riscurilor prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 secțiunea 6 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 pentru expunerile față de societăți ar reprezenta o sarcină excesivă pentru instituție; |
(b) |
în locul cerințelor prevăzute la articolul 154 alineatul (5) literele (a)-(d) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, sunt îndeplinite următoarele cerințe:
|
(2) În sensul alineatului (1) litera (a), atunci când evaluează dacă aplicarea standardelor de cuantificare a riscurilor prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 secțiunea 6 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 pentru expunerile față de societăți reprezintă o sarcină excesivă, instituțiile iau în considerare toți factorii următori:
(a) |
dacă aplicarea standardelor de cuantificare a riscurilor pentru expunerile față de societăți în cazul expunerilor securitizate eligibile care nu sunt de tip retail are un cost disproporționat; |
(b) |
dacă instituția se confruntă cu obstacole semnificative în ceea ce privește accesul la datele relevante privind expunerile securitizate și controlul asupra acestor date în comparație cu ușurința accesului la datele privind expunerile de tip retail și a controlului asupra acestor date; |
(c) |
dacă instituția are o capacitate limitată de a integra date externe sau indirecte în sistemele de risc și de raportare existente; |
(d) |
dacă portofoliul de expuneri securitizate cărora trebuie să li se aplice standardele de cuantificare a riscurilor pentru expunerile de tip retail prezintă un nivel de granularitate suficient pentru a justifica evaluarea sarcinii nejustificate în raport cu factorii menționați la literele (a), (b) și (c); |
(e) |
dacă dimensiunea și frecvența expunerilor instituției la securitizări nu prezintă un risc semnificativ pentru instituția respectivă. |
În sensul primului paragraf litera (a), o instituție poate lua în considerare costurile dezvoltării unui model intern care nu este de tip retail pentru calcularea KIRB, integrând un nou segment de calibrare într-un segment de calibrare existent sau integrând datele în sistemele de risc și de raportare existente ale instituției.
În sensul primului paragraf litera (d), se consideră că un portofoliu de expuneri securitizate eligibile prezintă un nivel suficient de granularitate în cazul în care numărul expunerilor-suport din securitizarea în cazul căreia urmează să se aplice tratamentul de tip retail depășește 100, iar valoarea agregată a tuturor acestor expuneri față de un singur debitor din portofoliu nu depășește 2 % din totalul valorilor agregate rămase de rambursat din portofoliul de expuneri securitizate eligibile. În sensul acestui calcul, împrumuturile sau contractele de leasing acordate unui grup de clienți aflați în legătură care au fost finanțate de SSPE sau de instituția care calculează KIRB sunt considerate expuneri față de un singur debitor.
Articolul 10
Eligibilitatea pentru tratamentul de tip retail al expunerilor securitizate eligibile de tip retail
În sensul prezentului regulament, pentru ca expunerile securitizate eligibile de tip retail să fie eligibile pentru standardele de cuantificare a riscurilor aplicabile expunerilor de tip retail prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3 secțiunea 6 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, în locul cerințelor prevăzute la articolul 154 alineatul (5) din regulamentul respectiv, trebuie îndeplinite toate cerințele următoare:
(a) |
expunerile securitizate eligibile au fost generate în condiții de concurență deplină între inițiator și debitor și, în consecință, expunerile respective nu conțin creanțe din tranzacții între conturile aceleiași societăți și nici creanțe care fac obiectul unor operațiuni încrucișate între conturile societăților care vând și cumpără una de la cealaltă; |
(b) |
SSPE sau instituția care calculează KIRB are o creanță asupra tuturor veniturilor generate de expunerile securitizate eligibile sau un drept pro-rata asupra veniturilor respective; |
(c) |
portofoliul de expuneri securitizate eligibile este suficient de diversificat. |
Articolul 11
Stabilirea relației dintre părți, a condițiilor de concurență deplină și a clienților aflați în legătură
În sensul articolului 9 alineatul (1) litera (b) punctele (i) și (ii), al articolului 9 alineatul (2) litera (d) și al articolului 10 litera (a), instituțiile care calculează KIRB evaluează, după caz, relația dintre părți, cerința referitoare la condițiile de concurență deplină sau existența unei legături între clienți, astfel cum se menționează la literele respective, potrivit informațiilor deținute, pe baza unuia dintre următoarele tipuri de informații:
(a) |
informații referitoare la debitori obținute de la inițiator, vânzător sau creditorul inițial cu ocazia inițierii expunerilor; |
(b) |
informații obținute de la societatea de administrare în cursul administrării expunerilor sau în cursul procedurii sale de gestionare a riscurilor. |
Articolul 12
Calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor pentru riscul de credit al expunerilor securitizate eligibile
(1) Pentru expunerile securitizate eligibile de tip retail care îndeplinesc cerințele stabilite la articolul 10, instituțiile care calculează KIRB trebuie să calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor pentru riscul de credit în conformitate cu articolul 154 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 și, după caz, cu articolul 156 litera (b) din regulamentul menționat.
(2) Pentru expunerile securitizate eligibile de tip retail care nu îndeplinesc cerințele stabilite la articolul 10, instituțiile care calculează KIRB trebuie să calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor pentru riscul de credit în conformitate cu articolul 153 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 și, după caz, cu articolul 156 litera (b) din regulamentul menționat.
(3) În vederea calculării KIRB pentru expunerile securitizate eligibile care nu sunt de tip retail, indiferent dacă se îndeplinesc sau nu condițiile prevăzute la articolul 9 din prezentul regulament în ceea ce privește aplicarea standardelor de cuantificare a riscurilor de tip retail în ceea ce privește aceste expuneri, instituțiile trebuie să calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor pentru riscul de credit în conformitate cu articolul 153 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 și, după caz, cu articolul 156 litera (b) din regulamentul menționat.
Articolul 13
Cerințe privind datele și datele primare
(1) În cazul în care expunerile securitizate eligibile și debitorii acestor expuneri nu au fost expuneri sau, respectiv, debitori ai instituției care a calculat KIRB înainte de transferul acestor expuneri către SSPE ori către instituția care calculează KIRB, în locul cerinței privind reprezentativitatea datelor utilizate pentru dezvoltarea modelului stabilite la articolul 174 litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, reprezentativitatea datelor se evaluează în raport cu expunerile securitizate eligibile.
(2) În locul cerinței stabilite la articolul 180 alineatul (2) litera (c) prima teză din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, instituțiile consideră datele referitoare la expunerile securitizate eligibile, datele portofoliului inițiatorului sau al creditorului inițial, bazat pe standarde de subscriere similare, din care au fost extrase, și datele referitoare la politicile de colectare și de recuperare adoptate de societatea de administrare ca fiind principala sursă de informații pentru estimarea parametrilor de risc în vederea dezvoltării modelului, a cuantificării parametrilor de risc și a aplicării modelului intern de calcul al KIRB.
Articolul 14
Utilizarea datelor indirecte
(1) În scopul dezvoltării modelului, al cuantificării parametrilor de risc, al aplicării modelului intern de calcul al KIRB și al completării datelor menționate la articolul 13 alineatul (2), instituțiile care calculează KIRB pot utiliza ca date indirecte orice alte date relevante decât datele menționate la articolul respectiv.
(2) Datele indirecte menționate la alineatul (1) pot fi date interne, date externe sau date centralizate în sensul utilizat în partea a treia titlul II capitolul 3 secțiunea 6 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(3) Atunci când instituțiile care calculează KIRB utilizează date indirecte în cursul estimării parametrilor de risc, cerințele referitoare la prudență de la articolul 179 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se aplică și atunci când instituțiile utilizează date indirecte pentru dezvoltarea modelului, cuantificarea parametrilor de risc și aplicarea modelului intern de calcul al KIRB.
(4) Instituțiile care calculează KIRB și utilizează date indirecte evaluează reprezentativitatea acestor date indirecte în ceea ce privește datele menționate la articolul 13 alineatul (2) și aduc datelor indirecte ajustările necesare pentru a alinia calitatea acestor date la calitatea datelor menționate la articolul 13 alineatul (2).
(5) În cazul în care nu este posibil să se neutralizeze diferența de calitate prin ajustări ale datelor indirecte, instituțiile care calculează KIRB adoptă o marjă de prudență adecvată la estimarea parametrilor de risc în conformitate cu articolul 179 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(6) Instituțiile care calculează KIRB pot utiliza, pentru dezvoltarea modelului, pentru cuantificarea parametrilor de risc și pentru aplicarea modelului intern de calcul al KIRB, datele istorice statice și dinamice privind starea de nerambursare și pierderea de performanță puse la dispoziție de inițiatori și sponsori în conformitate cu articolul 22, cu articolul 24 alineatul (14) și cu articolul 26d alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/2402, indiferent dacă datele respective îndeplinesc cerințele referitoare la securitizările simple, transparente și standardizate prevăzute în regulamentul menționat.
Articolul 15
Utilizarea de date care nu sunt coerente cu definiția stării de nerambursare menționată la articolul 178 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013
(1) Calibrarea parametrilor de risc se bazează pe definiția stării de nerambursare care este stabilită de instituție și aplicabilă modelului intern respectiv de calcul al KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. Instituțiile care calculează KIRB și utilizează date externe sau date indirecte pentru calibrarea parametrilor de risc trebuie să îndeplinească toate cerințele următoare:
(a) |
să se asigure că definiția stării de nerambursare utilizată în date este coerentă cu articolul 178 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013; |
(b) |
să se asigure că definiția stării de nerambursare utilizată în date este coerentă cu definiția stării de nerambursare aplicată de instituția care calculează KIRB în conformitate cu articolul 255 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 pentru portofoliul relevant de expuneri securitizate eligibile, inclusiv pentru toate elementele următoare:
|
(c) |
acestea documentează sursele datelor, definiția stării de nerambursare utilizată în datele respective, analiza efectuată și toate diferențele identificate. |
(2) Pentru fiecare dintre diferențele detectate în definiția stării de nerambursare și constatate după ce s-a evaluat coerența definiției stării de nerambursare menționată la alineatul (1), instituțiile care calculează KIRB:
(a) |
evaluează dacă ajustarea adusă definiției interne a stării de nerambursare ar conduce la o creștere sau o scădere a ratei de nerambursare sau dacă acest lucru este imposibil de determinat; |
(b) |
în funcție de rezultatul evaluării menționate la litera (a), fie ajustează datele în consecință, fie pot demonstra că diferența este neglijabilă în ceea ce privește impactul asupra tuturor parametrilor de risc și asupra cerințelor de fonduri proprii, după caz. |
(3) În ceea ce privește totalitatea diferențelor constatate în definiția stării de nerambursare în urma evaluării menționate la alineatul (1), instituțiile care calculează KIRB, ținând seama de ajustările efectuate în conformitate cu alineatul (2) litera (b), obțin o echivalență substanțială cu definiția internă a stării de nerambursare utilizată în cadrul modelului intern de calcul al KIRB, inclusiv, atunci când este posibil, prin compararea ratei de nerambursare din datele interne referitoare la un tip relevant de expuneri cu date externe sau indirecte.
(4) În cazul în care evaluarea menționată la alineatul (1) evidențiază diferențe în ceea ce privește definiția stării de nerambursare care nu sunt neglijabile, dar care nu pot fi neutralizate prin ajustări ale datelor, instituțiile care calculează KIRB adoptă o marjă de prudență adecvată la estimarea parametrilor de risc în conformitate cu articolul 179 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013. În acest caz, instituțiile care calculează KIRB se asigură că această marjă suplimentară de prudență reflectă importanța diferențelor care persistă în definiția stării de nerambursare și impactul posibil al acestor diferențe asupra tuturor parametrilor de risc.
Articolul 16
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 13 martie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 176, 27.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea și de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă și standardizată, și de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE și 2011/61/UE, precum și a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 și (UE) nr. 648/2012 (JO L 347, 28.12.2017, p. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2402/oj).
(3) Regulamentul delegat (UE) nr. 529/2014 al Comisiei din 12 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare pentru evaluarea gradului de importanță al extinderilor și al modificărilor abordării bazate pe modele interne de rating și ale abordării avansate de evaluare (JO L 148, 20.5.2014, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/529/oj).
(4) Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1780/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)