CELEX:32024R1855: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1855 al Comisiei din 3 iulie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește modelul de certificat privind istoricul daunelor
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 24/07/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 03/07/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 24/07/2025; Punere în aplicare a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/1855 |
4.7.2024 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1855 AL COMISIEI
din 3 iulie 2024
de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește modelul de certificat privind istoricul daunelor
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi (1), în special articolul 16 al șaselea paragraf,
după consultarea Autorității Europene pentru Protecția Datelor în conformitate cu articolul 42 din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (2),
după consultarea Comitetului European pentru asigurări și pensii ocupaționale,
întrucât:
(1) |
Deținătorii de asigurări de răspundere civilă auto au dreptul de a solicita în orice moment un certificat cu privire la cererile de despăgubire formulate de terți și care implică vehiculul sau vehiculele care fac obiectul contractului de asigurare în cel puțin ultimii cinci ani ai relației contractuale sau cu privire la absența unor astfel de acțiuni („certificat privind istoricul daunelor”). |
(2) |
Directiva 2009/103/CE a fost modificată prin Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului (3) pentru a se introduce, printre altele, o împuternicire pentru Comisie de a specifica, prin intermediul unui model, forma și conținutul certificatului privind istoricul daunelor. |
(3) |
Certificatul privind istoricul daunelor ar trebui să aibă o formă și un conținut care să îl facă ușor de recunoscut în întreaga Uniune, de care să beneficieze atât întreprinderile de asigurare, cât și asigurații. Acesta ar trebui să conțină informațiile menționate la articolul 16 din Directiva 2009/103/CE, limitându-se, în același timp, la informațiile necesare în legătură cu scopurile pentru care este emis. Întrucât statele membre au în continuare libertatea de a adopta legislație națională privind reducerile, cum ar fi sistemele „bonus-malus”, forma și conținutul certificatului privind istoricul daunelor ar trebui să permită să se țină seama de astfel de particularități. |
(4) |
Pentru a stabili conținutul certificatului privind istoricul daunelor, Comisia a organizat consultări cu părțile interesate, inclusiv prin intermediul unui atelier cu părțile interesate și al unei consultări deschise. În plus, Comisia a consultat experți din statele membre prin intermediul Grupului de experți specializat în materie de servicii bancare, asigurări și plăți. Comisia a analizat constatările privind legile și practicile din statele membre colectate în urma acestor consultări în ceea ce privește relevanța acestora pentru stabilirea unui model armonizat. Experții și reprezentanții statelor membre au fost, de asemenea, consultați cu privire la concluziile desprinse de Comisie în urma exercițiului inițial de colectare de informații. Prin urmare, Comisia a luat în considerare observațiile formulate de toate părțile relevante. |
(5) |
Pentru a răspunde preocupărilor legate de mediu și pentru a reduce costurile administrative, certificatele privind istoricul daunelor ar trebui emise în mod implicit pe cale electronică. Cu toate acestea, la cererea asiguratului, acestea ar trebui furnizate și pe suport de hârtie. |
(6) |
Pentru a oferi suficient timp întreprinderilor de asigurare și organismelor desemnate de statele membre să furnizeze asigurări obligatorii sau să furnizeze certificate privind istoricul daunelor, pentru a-și adapta practicile actuale legate de certificatele privind istoricul daunelor, aplicarea prezentului regulament ar trebui amânată. |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Certificatul privind istoricul daunelor se emite sub forma modelului prevăzut în partea A din anexă și se completează în conformitate cu instrucțiunile prevăzute în partea B din anexă.
Certificatul privind istoricul daunelor se furnizează pe cale electronică. La cererea asiguratului, certificatul privind istoricul daunelor se furnizează, de asemenea, în mod gratuit, pe suport de hârtie.
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 24 iulie 2025.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 3 iulie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 263, 7.10.2009, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/103/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(3) Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi (JO L 430, 2.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2021/2118/oj).
ANEXĂ
PARTEA A
CERTIFICAT PRIVIND ISTORICUL DAUNELOR
Certificatul privind istoricul daunelor este emis în conformitate cu articolul 16 din Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.
|
||||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
Adresă |
|
||
|
|
|||
Telefon |
|
|
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||
21. |
|
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
PARTEA B
INSTRUCȚIUNI PENTRU COMPLETAREA CERTIFICATULUI PRIVIND ISTORICUL DAUNELOR
Secțiunea A: Identitatea emitentului certificatului privind istoricul daunelor
Entitatea care emite certificatul completează, în conformitate cu secțiunea A, informații relevante pentru identificarea sa.
La rubrica 1, emitentul indică, de asemenea, dacă este o întreprindere de asigurare sau un alt organism împuternicit să emită certificate privind istoricul daunelor.
La rubrica 2, emitentul indică codul țării, sub forma codului de țară ISO-alpha-2, care identifică statul membru în care este stabilit.
La rubrica 3, un asigurător furnizează numărul său de înregistrare, astfel cum se prevede în legislația națională sau într-un mod uzual în statul membru în care este stabilit emitentul, în timp ce un organism indică temeiul juridic relevant care îi permite să emită certificate privind istoricul daunelor.
Secțiunea B: Identitatea și datele de contact ale asiguratului
Pentru informații privind asiguratul, se completează numai câmpurile corespunzătoare punctelor relevante.
Rubrica 5 conține numele și prenumele asiguraților care sunt persoane fizice, precum și denumirea juridică a asiguraților care sunt persoane juridice.
Rubrica 6 se completează pentru persoanele fizice. Aceste informații pot fi omise în cazul în care un număr de identificare pentru persoanele fizice este utilizat în mod obișnuit în statul membru în care este stabilit emitentul, iar acest număr este furnizat la rubrica 7.
Rubrica 7 se completează numai pentru persoanele juridice cu un identificator, astfel cum se prevede în legislația națională sau într-un mod uzual în statul membru în care este stabilit emitentul. Aceasta poate fi completată, de asemenea, pentru persoanele fizice în cazul în care un număr de identificare este utilizat în mod obișnuit în statul membru în care este stabilit emitentul, în conformitate cu condițiile specifice pentru prelucrarea unui număr național de identificare sau a oricărui alt identificator cu aplicabilitate generală.
La rubrica 8, emitentul trebuie să indice datele de contact furnizate de asigurat, dacă i se solicită acest lucru.
Secțiunea C: Vehiculul (vehiculele) asigurat (e)
Secțiunea C conține informații relevante pentru identificarea vehiculului sau a vehiculelor a căror utilizare este acoperită de contractul sau de contractele de asigurare. Fiecare vehicul trebuie indicat pe un rând separat.
Rubrica 9 se completează cu categoria vehiculului:
A: |
Autoturism |
B: |
Motocicletă |
C: |
Camion sau tractor |
D: |
Bicicletă echipată cu motor auxiliar |
E: |
Autobuz |
F: |
Remorcă |
G: |
Altele |
Rubrica 10 se completează cu marca vehiculului. Modelul poate fi, de asemenea, indicat.
Rubrica 11 privind numărul de identificare al vehiculului (Vehicle Identification Number – VIN) se completează atunci când acesta este disponibil emitentului.
Rubrica 12 privind numărul de înmatriculare al vehiculului se completează atunci când acesta este disponibil emitentului. În cazul în care nu sunt disponibile nici numărul de înmatriculare al vehiculului, nici numărul de identificare al vehiculului, se indică, în schimb, alți identificatori ai vehiculului, cum ar fi numărul șasiului, numărul motorului sau numărul de serie.
Secțiunea D: Contractul (contractele) de asigurare
Informațiile din secțiunea D identifică unele elemente-cheie ale contractului (contractelor). Aceasta poate include mai multe contracte, dacă sunt cunoscute de către emitent. Fiecare contract trebuie indicat pe un rând separat. În cazul în care emitentul certificatului privind istoricul daunelor nu este o întreprindere de asigurare, asigurătorul relevant este inclus în lista de la rubrica 13.
Data de începere înseamnă data la care începe asigurarea prevăzută în contract. Data de încetare a contractului înseamnă data la care vehiculul nu mai este acoperit de asigurare. În absența unei date cunoscute de încetare a contractului, rubrica 16 conține mențiunea „necunoscută”.
Secțiunea E: Cereri de despăgubire
La rubrica 17, emitentul indică data (datele) accidentului (accidentelor), dacă există.
La rubrica 18, emitentul indică numărul de cereri de despăgubire per accident. În cazul în care nu există cereri de despăgubire, acest lucru trebuie indicat în mod clar.
La rubrica 19, emitentul indică numărul de cereri de despăgubire per accident.
Rubrica 20 include informații cu privire la faptul că asiguratul nu este pe deplin răspunzător pentru daunele cauzate într-un accident (și anume, rata răspunderii este mai mică de 100 %) în cazul în care asigurătorul se află în posesia unor astfel de informații.
Secțiunea F: Alți factori relevanți
Rubrica 21 le permite emitenților să prezinte în detaliu informații suplimentare relevante în conformitate cu normele sau practicile aplicabile într-un stat membru. Aceasta include orice informație aflată la dispoziția emitentului care este relevantă pentru luarea în considerare a reducerilor de prime sau a penalităților în temeiul legislației naționale în vigoare, al practicilor naționale sau al acordurilor contractuale specifice care au un impact asupra modului în care este calculată o primă. Aceasta poate include, de asemenea, informații privind conducătorii auto desemnați și dacă aceștia au cauzat accidentul.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1855/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)