CELEX:32024R1879: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1879 al Comisiei din 9 iulie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește calcularea cerințelor de compensare în scopul CORSIA

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 03/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/187910.7.2024REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1879 AL COMISIEI din 9 iulie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește calcularea cerințelor de compensare...

Informatii

Data documentului: 09/07/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 30/07/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 5
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Politici Climatice
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1879

10.7.2024

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1879 AL COMISIEI

din 9 iulie 2024

de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește calcularea cerințelor de compensare în scopul CORSIA

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1), în special articolul 12 alineatul (8),

întrucât:

(1)

Directiva 2003/87/CE a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/958 a Parlamentului European și a Consiliului (2) în 2023 pentru a spori contribuția sectorului aviației la obiectivul Uniunii de reducere a emisiilor la nivelul întregii economii și pentru a pune în aplicare în mod corespunzător Schema de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA) a Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI). Această modificare menține domeniul de aplicare al sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii pentru zborurile intraeuropene și aplică CORSIA altor zboruri decât zborurile din interiorul SEE și zborurilor dintre SEE și Elveția și Regatul Unit.

(2)

CORSIA este operațională din 2019, având ca scop monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor. Aceasta este menită să fie o măsură bazată pe piață aplicată la nivel mondial, cu scopul de a compensa emisiile de dioxid de carbon generate de aviația internațională începând din ianuarie 2021. Pentru 2023, nivelul de referință pentru compensare este nivelul emisiilor generate de aviație în 2019. Începând din 2024, nivelul de referință pentru compensare este 85 % din nivelul emisiilor generate de sectorul aviației în 2019. Compensarea care depășește nivelul de referință trebuie să se realizeze prin anularea anumitor credite de compensare și prin utilizarea combustibililor de aviație raportați în conformitate cu dispozițiile actului delegat adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE („combustibili eligibili CORSIA”).

(3)

La 27 iunie 2018, în cadrul celei de a zecea reuniuni a celei de a 214-a sesiuni, Consiliul OACI a adoptat prima ediție a anexei 16 volumul IV la Convenția privind aviația civilă internațională, semnată la 7 decembrie 1944 – CORSIA, de stabilire a standardelor internaționale și a practicilor recomandate privind protecția mediului pentru CORSIA („SARP pentru CORSIA”). Uniunea și statele sale membre pun în aplicare CORSIA în mod adecvat de la începutul perioadei 2021-2023 în conformitate cu Decizia (UE) 2020/954 a Consiliului (3). OACI a adoptat cea de a doua ediție a SARP pentru CORSIA la 20 martie 2023. Aceasta a fost publicată la 31 iulie 2023 și a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2024.

(4)

În temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE, Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei (4) a fost adoptat pentru a pune în aplicare în mod corespunzător CORSIA pentru monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor generate de aviație. Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 trebuie actualizat pentru a reglementa în mod corespunzător raportarea combustibililor eligibili CORSIA, astfel cum sunt certificați de organismele de certificare CORSIA, precum și raportarea și verificarea anulării unităților eligibile pentru compensare în temeiul CORSIA.

(5)

La 7 octombrie 2022, cea de a 41-a Adunare a OACI a decis să modifice nivelul de referință anterior al CORSIA de la media emisiilor de CO2 din 2019 și 2020 pentru perioada 2021-2023 la nivelul emisiilor de CO2 din 2019 și pentru perioada 2024-2035 la 85 % din emisiile de CO2 din 2019.

(6)

Pentru a calcula cerințele de compensare în ceea ce privește CORSIA, statele membre ar trebui să ia în considerare lista statelor care se consideră că aplică CORSIA adoptată de Comisie în temeiul articolului 25a alineatul (3) și publicată pentru anul relevant. Lista statelor diferă de cea publicată de Secretariatul OACI, deoarece exclude țările SEE, Elveția și Regatul Unit și ia în considerare numai acele state care sunt considerate a pune în aplicare CORSIA în sensul Directivei 2003/87/CE. În plus, calculul nu ar trebui să includă rutele exceptate în temeiul articolului 25a alineatul (7) din Directiva 2003/87/CE din motive de egalitate de tratament pentru operatorii cu sediul în Uniune.

(7)

În conformitate cu SARP pentru CORSIA, operatorii de aeronave nou intrați pe piață și operatorii de aeronave care au de compensat o cantitate mică de emisii nu ar trebui să aibă nicio cerință de compensare în temeiul CORSIA; o compensare opțională este stabilită pentru acestea din urmă. Pragurile pentru aceste scutiri sunt stabilite astfel încât să se refere la o cantitate minimă de emisii. Articolul 12 alineatul (8) din Directiva 2003/87/CE prevede că normele care definesc metodologia de calculare a cerinței de compensare CORSIA ar trebui să respecte SARP pentru CORSIA în măsura posibilului, având în vedere dispozițiile relevante ale prezentei directive. Pentru a plasa sectorul european al aviației în condiții de concurență echitabile, aceleași excepții ar trebui incluse în punerea în aplicare a CORSIA în Uniune.

(8)

În conformitate cu articolul 12 alineatul (7) și alineatul (9) din Directiva 2003/87/CE, prezentul regulament ar trebui să prevadă calcularea cerințelor de compensare în ceea ce privește CORSIA relevante pentru emisiile generate în perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2026. În această perioadă, calculul factorului de creștere ar trebui să se bazeze numai pe creșterea sectorului.

(9)

Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului privind schimbările climatice,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Domeniul de aplicare

Prezentul regulament se aplică operatorilor de aeronave care îndeplinesc condițiile prevăzute la articolul 12 alineatul (6) al treilea și al patrulea paragraf din Directiva 2003/87/CE.

Articolul 2

Definiții

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:

1.

„zbor internațional” înseamnă operarea unui avion care decolează de pe un aerodrom al unui stat sau pe teritoriile acestuia și aterizează pe un aerodrom al unui alt stat sau pe teritoriile acestuia;

2.

„combustibil eligibil CORSIA” înseamnă un combustibil de aviație care a fost raportat în conformitate cu dispozițiile actului delegat adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE și pe care un operator de aeronave îl poate utiliza, prin urmare, pentru a-și reduce cerința de compensare în conformitate cu articolul 3 alineatul (3);

3.

„cerință de compensare” înseamnă cantitatea de emisii de CO2 care trebuie compensată în temeiul articolului 12 alineatul (9) din Directiva 2003/87/CE;

4.

„factor de creștere sectorială” sau „SGF” (Sector’s Growth Factor) înseamnă un multiplicator care este publicat în documentul Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI) intitulat „CORSIA Annual Sector’s Growth Factor (SGF)” și calculat de Secretariatul OACI în conformitate cu următoarea metodologie:

(a)

SGF aplicabil pentru emisiile de CO2 generate până la 31 decembrie 2023:

SGFy = (SEySEB,y)/SEy

unde:

SEy

=

totalul emisiilor sectoriale de CO2 generate de zborurile internaționale efectuate de operatorii de aeronave între două state participante la Schema de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA) în anul y dat; și

SEB,y

=

emisiile sectoriale totale de CO2 în 2019 generate de zborurile internaționale efectuate de operatorii de aeronave între statele participante la CORSIA în anul y dat;

(b)

SGF aplicabil pentru emisiile de CO2 generate în perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2026:

SGFy = (SEySEB,y)/SEy

unde:

SEy

=

emisiile sectoriale totale de CO2 generate de zborurile internaționale efectuate de operatorii de aeronave între două state participante la CORSIA în anul y dat; și

SEB,y

=

85 % din emisiile sectoriale anuale totale de CO2 în 2019 generate de zborurile internaționale efectuate de operatorii de aeronave între două state participante la CORSIA în anul y dat.

Articolul 3

Cerințe anuale de compensare a emisiilor de CO2

(1)   Statele membre calculează cerințele de compensare în fiecare an pentru anul calendaristic precedent în ceea ce privește zborurile pe rutele dintre un stat membru și statele care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE, precum și zborurile între statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE și zborurile dintre Elveția sau Regatul Unit și statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE, excluzând rutele exceptate în temeiul articolului 25a alineatul (7) din Directiva 2003/87/CE.

(2)   Statele membre pot calcula cerințele de compensare în fiecare an pentru anul calendaristic precedent în ceea ce privește zborurile internaționale dintre un aerodrom situat într-una dintre țările și teritoriile de peste mări enumerate în anexa II la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și un aerodrom situat într-un stat membru, o altă țară și un teritoriu de peste mări, Elveția, Regatul Unit sau statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE.

(3)   Statele membre calculează, pentru fiecare dintre operatorii de aeronave de la care au primit rapoarte privind emisiile în temeiul actului delegat adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE, cerințele de compensare într-un anumit an, în perioada care începe la 1 ianuarie 2023 și se încheie la 31 decembrie 2026, înainte de luarea în considerare a utilizării combustibililor eligibili CORSIA, în fiecare an, după cum urmează:

ORy = OEy * SGFy

unde:

ORy

=

cerințele de compensare ale unui operator de aeronave într-un anumit an y;

OEy

=

emisiile de CO2 ale unui operator de aeronave generate de zborurile internaționale efectuate în anul y dat;

SGFy

=

factor de creștere sectorială.

De la 1 ianuarie 2023 până la 31 decembrie 2026, statele membre consideră emisiile de CO2 ale operatorului de aeronave vizate în anul y ca fiind emisiile generate de zborurile dintre un stat membru și state care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE, precum și de zborurile dintre statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE și de zborurile dintre Elveția sau Regatul Unit și statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE.

Statele membre pot lua în considerare, în plus, emisiile de CO2 acoperite în anul y dat provenite de la zborurile internaționale menționate la alineatul (2).

(4)   Prezentul articol nu se aplică unui operator de aeronave nou intrat timp de 3 ani începând din anul în care îndeplinește cerințele definiției unui operator de aeronave sau până când emisiile sale anuale de CO2 depășesc 0,1 % din totalul emisiilor de CO2 generate de zborurile internaționale raportate către OACI și publicate de OACI în 2019, luându-se în considerare evenimentul care are loc mai devreme. Prezentul articol se aplică apoi operatorilor respectivi în anul următor.

(5)   Până la 30 noiembrie 2024, 30 noiembrie 2025, 30 noiembrie 2026 și 30 noiembrie 2027, statele membre informează operatorii de aeronave de la care au primit rapoarte privind emisiile în temeiul actului delegat adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE cu privire la cerințele lor de compensare pentru anul precedent.

Articolul 4

Cerințele finale totale de compensare a emisiilor de CO2 pentru o anumită perioadă, cu reduceri de la utilizarea combustibililor eligibili CORSIA

(1)   Statele membre calculează cerințele finale totale de compensare a emisiilor de CO2 separat pentru perioadele 2021-2023 și 2024-2026.

(2)   Statele membre calculează cerințele finale totale de compensare a emisiilor de CO2 pentru operatorul de aeronave, după luarea în considerare a reducerilor rezultate din utilizarea combustibililor eligibili CORSIA, după cum urmează:

FORc = (OR1,c + OR2,c + OR3,c) – (ER1,c + ER2,c + ER3,c)

unde:

FORc

=

cerințele finale totale de compensare a emisiilor de CO2 ale operatorului de aeronave în perioada c dată;

ORy,c

=

cerințele de compensare ale operatorului de aeronave în anul y dat (unde y = 1, 2 sau 3) din perioada c; și

ERy,c

=

reduceri datorate utilizării combustibililor eligibili CORSIA în anul y dat (unde y = 1, 2 sau 3) din perioada c.

(3)   La calcularea reducerilor rezultate din utilizarea combustibililor eligibili CORSIA, statele membre utilizează următoarea formulă:

Formula

unde:

ERy

=

reduceri rezultate din utilizarea combustibililor eligibili CORSIA în anul y dat (în tone);

EF

=

factorul de emisie, astfel cum se specifică în tabelul 1 din anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei (5);

MSf,y

=

masa totală a unui combustibil curat eligibil pentru CORSIA declarat în anul y dat (în tone), astfel cum a fost raportată în conformitate cu dispozițiile actului delegat adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE;

LCEF

=

valoarea emisiilor pe durata ciclului de viață pentru un combustibil eligibil CORSIA (în gCO2e/MJ), astfel cum a fost raportată în conformitate cu dispozițiile actului de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 28c din Directiva 2003/87/CE; și

LC

=

valorile de referință ale emisiilor pe durata ciclului de viață pentru combustibilul de aviație, egale cu 89 gCO2e/MJ pentru combustibilul JET-A, combustibilul Jet-A1 sau Jet-B și 95 gCO2e/MJ pentru AvGas.

(4)   În cazul în care suma cerințelor de compensare ale operatorului de aeronave în cei 3 ani ai unei perioade date (OR1,C + OR2,C + OR3,C) este mai mică de 3 000 de tone de CO2, statele membre pot să omită să calculeze, la cererea operatorului de aeronave, cerințele de compensare pentru perioada respectivă pentru operatorul de aeronave respectiv.

(5)   În cazul în care cerința finală totală de compensare a emisiilor de CO2 a operatorului de aeronave este negativă într-o perioadă (FORc), operatorul de aeronave nu are cerințe de compensare pentru perioada respectivă. Aceste cerințe negative de compensare nu se reportează în perioada ulterioară.

(6)   Cerințele finale totale de compensare a emisiilor de CO2 ale operatorului de aeronave pe parcursul unei perioade (FORc) se rotunjesc la cea mai apropiată tonă de CO2.

(7)   Statele membre informează operatorul de aeronave cu privire la cerințele sale finale totale de compensare a emisiilor de CO2 până la 30 noiembrie 2024 pentru perioada CORSIA 2021-2023 și până la 30 noiembrie 2027 pentru perioada CORSIA 2024-2026.

Articolul 5

Intrarea în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 9 iulie 2024.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.

(2)  Directiva (UE) 2023/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE în ceea ce privește contribuția sectorului aviației la obiectivul Uniunii de reducere a emisiilor la nivelul întregii economii și punerea în aplicare în mod corespunzător a unei măsuri globale bazate pe piață (JO L 130, 16.5.2023, p. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).

(3)  Decizia (UE) 2020/954 a Consiliului din 25 iunie 2020 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Organizației Aviației Civile Internaționale, în ceea ce privește notificarea participării voluntare la Schema de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA) începând cu 1 ianuarie 2021 și în ceea ce privește opțiunea selectată pentru calcularea, în perioada 2021-2023, a cerințelor de compensare care îi vizează pe operatorii de aeronave (JO L 212, 3.7.2020, p. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/954/oj).

(4)  Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei din 18 iulie 2019 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește măsurile adoptate de Organizația Aviației Civile Internaționale pentru monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor generate de aviație în scopul punerii în aplicare a unei măsuri globale bazate pe piață (JO L 250, 30.9.2019, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).

(5)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei (JO L 334, 31.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1879/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x