CELEX:32024R2104: Regulamentul delegat (UE) 2024/2104 al Comisiei din 27 iunie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cazurile și condițiile în care autoritățile competente pot solicita operatorilor să notifice sosirea anumitor bunuri care intră în Uniune
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 17/10/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 27/06/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 03/03/2025; Punere în aplicare a se vedea articolul 5
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Sănătate și Siguranță Alimentară
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/2104 |
25.9.2024 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/2104 AL COMISIEI
din 27 iunie 2024
de completare a Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cazurile și condițiile în care autoritățile competente pot solicita operatorilor să notifice sosirea anumitor bunuri care intră în Uniune
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale și alte activități oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislației privind alimentele și furajele, a normelor privind sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor și produsele de protecție a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 și (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 și (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului și a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE și 2008/120/CE ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 și (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE și 97/78/CE ale Consiliului și a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale) (1), în special articolul 45 alineatul (4),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2017/625 stabilește cadrul pentru controalele oficiale și alte activități oficiale cu scopul de a verifica respectarea legislației Uniunii privind lanțul agroalimentar. Cadrul respectiv include controalele oficiale efectuate asupra animalelor și bunurilor care intră în Uniune. |
(2) |
Articolul 47 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625 impune statelor membre să efectueze controale oficiale la posturile de control la frontieră desemnate asupra tuturor transporturilor de animale și bunuri din categoriile menționate în dispoziția respectivă. Pentru astfel de animale și bunuri, fiecare transport trebuie să fie notificat în prealabil și verificat la posturile de control la frontieră utilizând documentul sanitar comun de intrare (DSCI) menționat la articolul 56 din Regulamentul (UE) 2017/625. DSCI trebuie transmis în sistemul de gestionare a informațiilor pentru controalele oficiale (IMSOC) instituit și gestionat de Comisie în conformitate cu articolul 131 alineatul (1) din regulamentul respectiv. |
(3) |
În temeiul articolului 44 din Regulamentul (UE) 2017/625, statele membre trebuie să efectueze controale oficiale în mod periodic, în funcție de riscuri și cu o frecvență adecvată, asupra animalelor și bunurilor care intră în Uniune și cărora nu li se aplică articolele 47 și 48 din regulamentul respectiv. Frecvența adecvată trebuie stabilită ținând seama de criteriile stabilite la articolul 44 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625, iar pentru produsele de protecție a plantelor, de asemenea, de criteriile stabilite la articolul 24 alineatul (2) din regulamentul respectiv. În cazul în care sunt efectuate, astfel de controale oficiale trebuie să includă întotdeauna un control documentar și controale de identitate și controale fizice în funcție de riscul pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor, pentru bunăstarea animalelor iar, în ceea ce privește organismele modificate genetic (OMG) și produsele de protecție a plantelor, și pentru mediu. |
(4) |
În conformitate cu articolul 44 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/625, controalele oficiale asupra bunurilor care intră în Uniune din țări terțe, cărora nu li se aplică articolele 47 și 48 din regulamentul respectiv, trebuie efectuate, printre alte locuri, la un post de control la frontieră. |
(5) |
Anumite bunuri care intră în Uniune din țări terțe prezintă riscuri pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor, pentru bunăstarea animalelor, iar în ceea ce privește OMG și produsele de protecție a plantelor, și pentru mediu. Informațiile privind legislația țărilor terțe dintr-un anumit sector, privind efectuarea de către autoritățile competente din țările terțe a unor controale oficiale adecvate în sectorul respectiv sau orice alte informații relevante din contactele bilaterale cu țări terțe permit autorităților competente din statele membre să evalueze antecedentele în materie de conformitate cu cerințele stabilite de normele menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625 aplicabile bunurilor în cauză. |
(6) |
În cazul în care autoritățile competente de la postul de control la frontieră efectuează controale oficiale asupra bunurilor respective, controalele oficiale trebuie să includă controale documentare, de identitate și fizice. Pentru a permite autorităților competente să organizeze aceste controale într-un mod eficient care să prevină introducerea de riscuri în Uniune, autoritățile competente trebuie să poată primi în prealabil informații standardizate care să descrie transporturile suficient de detaliat pentru a permite autorităților competente să identifice în mod imediat și în totalitate transporturile, destinația și utilizarea preconizată a acestora. |
(7) |
Prin urmare, este oportun să se completeze Regulamentul (UE) 2017/625 în conformitate cu articolul 45 alineatul (4) din regulamentul respectiv și să se precizeze cazurile și condițiile în care autoritățile competente ale statelor membre pot solicita operatorilor să notifice sosirea transporturilor de anumite bunuri din țări terțe. Determinarea acestor cazuri și condiții trebuie să se bazeze pe o evaluare a riscurilor pentru sănătatea umană, a animalelor sau a plantelor, pentru bunăstarea animalelor iar, în ceea ce privește OMG și produsele de protecție a plantelor, și pentru mediu, asociate cu bunurile în cauză sau a antecedentelor în ceea ce privește conformitatea cu cerințele stabilite de normele menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625 aplicabile bunurilor în cauză. În plus, notificările de sosire trebuie să se refere la transporturi de bunuri care fac obiectul controalelor oficiale la posturile de control la frontieră în conformitate cu articolul 44 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/625. |
(8) |
Având în vedere articolul 133 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/625, notificările de sosire se efectuează prin intermediul IMSOC. Pentru a facilita schimburile de date în timp util între autoritățile competente care efectuează controale sanitare și fitosanitare și autoritățile vamale, inclusiv schimburile efectuate prin mijloace electronice, operatorul responsabil de transport trebuie să notifice sosirea transportului respectiv prin completarea și transmiterea datelor relevante în Sistemul de control al comerțului și de expertiză (TRACES) din IMSOC, în vederea transmiterii către autoritățile competente de la posturile de control la frontieră de primă sosire în Uniune și pentru accesul la date al autorităților vamale în conformitate cu articolul 38 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715 al Comisiei (2). |
(9) |
Operatorul responsabil de transport trebuie să furnizeze o descriere a transportului suficient de detaliată în notificarea de sosire pentru a permite autorităților competente să identifice imediat și în totalitate transporturile, destinația și utilizarea preconizată a acestora, cum ar fi consumul uman, hrana pentru animale, eșantionul, articolul de expunere la expoziție, materialele care intră în contact cu produsele alimentare, produsele de protecție a plantelor sau altele. În plus, operatorul responsabil de transport trebuie să certifice, printr-o declarație, că informațiile furnizate în notificarea de sosire sunt adevărate și complete. Pentru a facilita procedura și din motive de securitate juridică, informațiile trebuie furnizate utilizând un format standardizat. |
(10) |
În formatul standardizat utilizat pentru a descrie transportul, operatorii responsabili de transport trebuie să poată indica faptul că transportul respectiv urmează să fie transferat către unități de continuare a transportului care au fost desemnate în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2124 al Comisiei (3). Operatorii responsabili de transport trebuie, de asemenea, să poată indica faptul că transportul urmează să fie transferat în antrepozitele vamale menționate la articolul 240 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (4) sau într-un spațiu de depozitare temporară menționat la articolul 147 alineatul (1) din regulamentul respectiv. Operatorii trebuie să descrie transportul cu trimitere la codul și titlul din Nomenclatura combinată (NC) prevăzute în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (5) și la codul Tarifului Integrat al Uniunii Europene (TARIC). |
(11) |
În temeiul articolului 13 din Regulamentul (UE) 2017/625, autoritățile competente trebuie să întocmească rapoarte scrise pentru fiecare control oficial pe care îl efectuează, pe suport de hârtie sau în format electronic. Pentru a facilita efectuarea controalelor oficiale și a controalelor vamale, autoritățile competente de la posturile de control la frontieră trebuie să poată adăuga rapoartele scrise ale controalelor oficiale efectuate asupra transporturilor și orice decizii luate pe această bază, inclusiv decizia de respingere a unui transport, în notificarea de sosire transmisă în TRACES. |
(12) |
Pentru a se asigura un nivel adecvat de securitate a mijloacelor electronice de identificare și a certificării digitale și pentru a se digitaliza și armoniza procedura, este necesar ca utilizarea unei notificări electronice de sosire transmisă în TRACES să respecte standardele pentru semnăturile electronice și sigiliile electronice, cu diferitele lor niveluri de asigurare a identității stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului (6) și prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei (7). |
(13) |
Este oportun să se prevadă o amânare a datei de aplicare a prezentului regulament, având în vedere timpul necesar pentru a asigura conectarea TRACES în ceea ce privește notificarea de sosire prevăzută în prezentul regulament cu Sistemul de schimb de certificate în cadrul ghișeului unic al UE pentru vămi instituit prin Regulamentul (UE) 2022/2399 al Parlamentului European și al Consiliului (8), |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Obiect și domeniu de aplicare
Prezentul regulament stabilește norme privind cazurile și condițiile în care autoritățile competente pot solicita operatorilor să notifice sosirea anumitor bunuri care intră în Uniune și cărora nu li se aplică articolele 47 și 48 din Regulamentul (UE) 2017/625.
Articolul 2
Cazuri în care se poate solicita o notificare
Autoritățile competente pot solicita operatorilor să notifice sosirea anumitor bunuri în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiții:
(1) |
Notificarea este necesară, ținând seama de:
|
(2) |
Bunurile în cauză fac obiectul controalelor oficiale la posturile de control la frontieră în conformitate cu articolul 44 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/625. |
Articolul 3
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
(1) |
„TRACES” înseamnă sistemul menționat la articolul 133 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2017/625; |
(2) |
„semnătură electronică” înseamnă o semnătură electronică, astfel cum este definită la articolul 3 punctul 10 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014; |
(3) |
„sigiliu electronic avansat” înseamnă un sigiliu electronic care respectă specificațiile tehnice prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506; |
(4) |
„sigiliu electronic calificat” înseamnă un sigiliu electronic în sensul definiției de la articolul 3 punctul 27 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014. |
Articolul 4
Condiții pentru solicitarea notificării de sosire
(1) Autoritățile competente pot solicita operatorilor să notifice sosirea transporturilor, cu condiția ca postul de control la frontieră de primă sosire în Uniune a transporturilor să se afle pe teritoriul statului membru al autorităților competente.
(2) Notificarea de sosire constă în:
(a) |
informații standardizate care descriu transporturile suficient de detaliat pentru a permite autorităților competente să identifice imediat și complet transporturile, destinația și utilizarea preconizată a acestora, în conformitate cu alineatul (4); precum și |
(b) |
o declarație a operatorului responsabil de transporturi prin care se certifică faptul că informațiile menționate la litera (a) sunt adevărate și complete. |
(3) Operatorul responsabil de transporturi completează și transmite pentru fiecare transport notificarea de sosire în TRACES, într-o limbă oficială a Uniunii a statului membru de intrare, în vederea transmiterii către autoritățile competente de la postul de control la frontieră de primă sosire în Uniune înainte de sosirea transporturilor. Cu toate acestea, un stat membru poate accepta ca o notificare să fie redactată într-o altă limbă oficială a Uniunii decât cea a statului membru de intrare.
(4) Notificarea de sosire se completează cu informațiile standardizate de mai jos:
(a) |
numele, adresa, țara și codul Organizației Internaționale de Standardizare (ISO) de țară al persoanei fizice sau juridice care expediază transportul; |
(b) |
numele postului de control la frontieră de primă sosire în Uniune; |
(c) |
numele și adresa persoanei fizice sau juridice căreia îi este destinat transportul; |
(d) |
se precizează numele și adresa, țara și codul de țară ISO ale locului unde este livrat transportul pentru descărcare finală; |
(e) |
numele, adresa, țara și codul de țară ISO al persoanei fizice sau juridice din statul membru care răspunde de transport atunci când se prezintă la postul de control la frontieră; |
(f) |
tipul de documente care însoțesc transportul, codul unic al acestora și țara emitentă, după caz; |
(g) |
referințele documentelor comerciale, după caz; |
(h) |
data și ora estimată a sosirii la punctul de intrare unde se află postul de control la frontieră; |
(i) |
țara de origine a bunurilor sau țara în care au fost cultivate, recoltate sau produse; |
(j) |
mijlocul de transport final pentru călătoria către Uniune și identificarea mijlocului de transport final; |
(k) |
țara în care bunurile au fost încărcate în mijlocul de transport final pentru călătoria către Uniune; |
(l) |
numele, adresa, țara și codul ISO de țară al unităților de origine și, după caz, numărul de înregistrare sau de autorizare al acestora; |
(m) |
categoria de temperatură dorită în timpul transportului (ambientală, refrigerat, congelat), dacă este cazul; |
(n) |
numărul containerului și numărul sigiliului, după caz; |
(o) |
destinația bunurilor sau categoria acestora, astfel cum se specifică în certificatele oficiale, atestatele oficiale, declarațiile sau documentele comerciale, dacă este necesar; |
(p) |
informații privind conformitatea bunurilor; |
(q) |
destinația preconizată a transportului după ce transportul părăsește postul de control la frontieră, după cum urmează:
|
(r) |
descrierea bunurilor din transport pe baza certificatelor oficiale, a atestatelor oficiale, a declarațiilor sau a documentelor comerciale, permițând identificarea acestora și calcularea taxelor, inclusiv toate elementele următoare:
|
(5) Autoritățile competente de la posturile de control la frontieră pot adăuga rapoarte scrise ale controalelor oficiale menționate la articolul 13 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625 în notificarea de sosire transmisă în TRACES, inclusiv oricare dintre următoarele decizii luate cu privire la transporturi:
(a) |
„acceptabil pentru piața internă”; |
(b) |
„acceptabil pentru transfer”; |
(c) |
„acceptabil pentru continuarea transportului”; |
(d) |
„acceptabil pentru tranzit”; |
(e) |
„acceptabil pentru bunuri neconforme”; |
(f) |
„nu este acceptabil”. |
(6) Notificările de sosire, pe care operatorii responsabili de transport le semnează în TRACES cu semnătura lor electronică poartă sigiliul electronic calificat al autorităților competente.
Articolul 5
Intrarea în vigoare și aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 3 martie 2025.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 27 iunie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 95, 7.4.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715 al Comisiei din 30 septembrie 2019 de stabilire a normelor privind funcționarea sistemului de gestionare a informațiilor pentru controalele oficiale și a componentelor sistemice ale acestuia (Regulamentul IMSOC) (JO L 261, 14.10.2019, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/1715/oj).
(3) Regulamentul delegat (UE) 2019/2124 al Comisiei din 10 octombrie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele privind controalele oficiale ale transporturilor de animale și de bunuri care fac obiectul tranzitului, al transbordării și al continuării transportului pe teritoriul Uniunii și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 798/2008, (CE) nr. 1251/2008, (CE) nr. 119/2009, (UE) nr. 206/2010, (UE) nr. 605/2010, (UE) nr. 142/2011, (UE) nr. 28/2012 ale Comisiei, a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/759 al Comisiei și a Deciziei 2007/777/CE a Comisiei (JO L 321, 12.12.2019, p. 73), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/2124/oj).
(4) Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
(5) Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful vamal comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1987/2658/oj).
(6) Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj).
(7) Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei din 8 septembrie 2015 de stabilire a specificațiilor referitoare la formatele semnăturilor și sigiliilor electronice avansate care trebuie recunoscute de către organismele din sectorul public în temeiul articolului 27 alineatul (5) și al articolului 37 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă (JO L 235, 9.9.2015, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2015/1506/oj).
(8) Regulamentul (UE) 2022/2399 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 noiembrie 2022 de instituire a mediului aferent ghișeului unic al Uniunii Europene pentru vămi și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 (JO L 317, 9.12.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2399/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2104/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)