Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

CELEX:32024R2759: Regulamentul delegat (UE) 2024/2759 al Comisiei din 19 iulie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2015/760 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează situațiile în care instrumentele financiare derivate vor fi utilizate exclusiv pentru acoperirea riscurilor inerente altor investiții ale fondului european de investiții pe termen lung (ELTIF), cerințele privind politica de răscumpărare a ELTIF și instrumentele sale de gestionare a lichidităților, circumstanțele pentru corelarea cererilor de transfer de unități sau acțiuni ale ELTIF, anumite criterii pentru cesiunea activelor ELTIF și anumite elemente ale furnizării de informații privind costurile

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 28/10/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/275925.10.2024REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/2759 AL COMISIEI din 19 iulie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2015/760 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează situațiile în care instrumentele...

Informatii

Data documentului: 19/07/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 26/10/2024; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 13
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/2759

25.10.2024

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/2759 AL COMISIEI

din 19 iulie 2024

de completare a Regulamentului (UE) 2015/760 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează situațiile în care instrumentele financiare derivate vor fi utilizate exclusiv pentru acoperirea riscurilor inerente altor investiții ale fondului european de investiții pe termen lung (ELTIF), cerințele privind politica de răscumpărare a ELTIF și instrumentele sale de gestionare a lichidităților, circumstanțele pentru corelarea cererilor de transfer de unități sau acțiuni ale ELTIF, anumite criterii pentru cesiunea activelor ELTIF și anumite elemente ale furnizării de informații privind costurile

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2015/760 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind fondurile europene de investiții pe termen lung (1), în special articolul 9 alineatul (3) al treilea paragraf, articolul 18 alineatul (6) al patrulea paragraf, articolul 19 alineatul (5) al treilea paragraf, articolul 21 alineatul (3) al treilea paragraf și articolul 25 alineatul (3) al patrulea paragraf,

întrucât:

(1)

În temeiul articolului 9 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760, se interzice fondurilor europene de investiții pe termen lung (ELTIF) să utilizeze instrumente financiare derivate, cu excepția cazului în care utilizarea unor astfel de instrumente este destinată exclusiv acoperirii riscurilor inerente altor investiții ale ELTIF. Instrumentele financiare derivate care ar trebui considerate ca fiind destinate exclusiv acoperirii riscurilor inerente altor investiții ale ELTIF sunt cele ale căror instrumente-suport corespund activelor la care ELTIF are sau ar avea expuneri. Cu toate acestea, în unele cazuri, este posibil să nu existe instrumente financiare derivate disponibile pentru a acoperi un risc de expunere la un anumit activ. În acest caz, ar trebui să fie posibil să se acopere riscul de expunere respectiv prin utilizarea unui instrument financiar derivat ale cărui instrumente-suport să aparțină aceleiași clase de active sau să fie similare din punct de vedere economic cu instrumentul financiar derivat ale cărui instrumente-suport corespund activelor la care ELTIF are sau ar avea expuneri. Pentru a se asigura că utilizarea instrumentelor financiare derivate este destinată exclusiv acoperirii riscurilor inerente altor investiții ale unui ELTIF, instrumentele financiare derivate utilizate ar trebui să reducă în mod eficace riscul în cauză. Prin urmare, reducerea riscului ar trebui să poată fi verificată prin sisteme care să identifice riscurile care trebuie atenuate și modul în care instrumentul financiar derivat ar reduce acest risc.

(2)

Instrumentele-suport și profilul lor de lichiditate pot avea un impact asupra ELTIF și asupra caracterului pe termen lung al ELTIF. Este necesar să se asigure alinierea și coerența strategiei de investiții a ELTIF cu profilul său de lichiditate și cu politica de răscumpărare a ELTIF. Administratorul unui ELTIF ar trebui, prin urmare, atunci când evaluează dacă durata de funcționare a unui ELTIF este compatibilă cu ciclurile de viață ale fiecăruia dintre activele ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2015/760, să ia în considerare profilul de lichiditate al fiecăruia dintre activele ELTIF, profilul de lichiditate al portofoliului ELTIF în mod ponderat, calendarul achiziționării activelor respective și evaluarea activelor respective. Întrucât răscumpărările pot afecta activele și pasivele și lichiditatea unui ELTIF, administratorul unui ELTIF care prevede posibilitatea răscumpărărilor pe durata de funcționare a ELTIF ar trebui, de asemenea, să ia în considerare politica de răscumpărare a ELTIF atunci când evaluează dacă durata de funcționare a ELTIF este compatibilă cu ciclurile de viață ale fiecăruia dintre activele ELTIF.

(3)

În temeiul articolului 18 alineatul (2) primul paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul ELTIF trebuie să fie în măsură să demonstreze autorității competente a ELTIF că ELTIF dispune de o politică de răscumpărare și de instrumente de gestionare a lichidităților adecvate care sunt compatibile cu strategia de investiții pe termen lung a ELTIF. O modalitate de a atinge acest obiectiv este analizarea rezultatelor, a ipotezelor și a datelor de intrare utilizate pentru simulările de criză de lichiditate atunci când acestea sunt efectuate în conformitate cu articolul 15 alineatul (3) litera (b) sau cu articolul 16 alineatul (1) din Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului (2). Rezultatele acestei analize ar trebui să le permită administratorilor ELTIF să demonstreze dacă și în ce mod, în scenarii grave, dar plauzibile, ELTIF este în măsură să trateze cererile de răscumpărare. Aceste rezultate ar trebui, de asemenea, să permită autorităților competente să evalueze scenariile respective pentru active și pasive, inclusiv pentru șocurile de răscumpărare și cele legate de garanții, precum și scăderea valorii activelor în scenariile de criză respective.

(4)

Perioada minimă de deținere, dacă există, menționată la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760, poate permite, de regulă, ELTIF să finalizeze investiția în aporturile sale de capital. Prin urmare, perioada minimă de deținere, dacă există, ar trebui să permită ELTIF să atingă acest obiectiv. Cu toate acestea, Regulamentul (UE) 2015/760 nu specifică durata perioadelor minime de deținere și nici cerința aferentă, impunând administratorului unui ELTIF să stabilească perioada minimă de deținere pe baza unui set de anumite criterii. Prin urmare, pentru stabilirea acestei perioade minime de deținere, administratorul ELTIF ar trebui să ia în considerare circumstanțele ELTIF.

(5)

În ceea ce privește ELTIF care prevăd posibilitatea răscumpărărilor pe durata lor de funcționare în conformitate cu articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760, în interesul securității juridice a ELTIF și a investitorilor acestora, ar trebui remarcat faptul că, în unele state membre, politica de răscumpărare nu este întotdeauna inclusă în actul constitutiv, ci într-un prospect. Acest lucru se datorează faptului că, în unele state membre, actul constitutiv specifică, de regulă, scopul societății sau al fondului, sediul social, adunările sale generale, competențele consiliului de administrație și alte detalii referitoare la constituirea ELTIF, dar nu și politicile sau procedurile puse în aplicare de o parte terță, inclusiv de administratorul fondului de investiții alternative (AFIA) care administrează fondul. Din motive de transparență și de protecție a investitorilor, administratorul unui ELTIF ar trebui să furnizeze autorității competente a ELTIF anumite informații minime care să demonstreze că ELTIF dispune de o politică de răscumpărare adecvată și de instrumente de gestionare a lichidităților compatibile cu strategia de investiții pe termen lung a ELTIF.

(6)

Articolul 16 alineatul (1) din Directiva 2011/61/UE impune AFIA și, prin urmare, și administratorilor ELTIF, să utilizeze un sistem adecvat de administrare a lichidităților, să adopte proceduri care să le permită să monitorizeze riscul de lichiditate și să asigure alinierea strategiei de investiții, a profilului de lichiditate și a politicii de răscumpărare a ELTIF. În această privință, administratorul unui ELTIF ar trebui să aibă posibilitatea de a selecta și de a pune în aplicare, la alegerea sa, unul sau mai multe instrumente de gestionare a lichidităților antidiluare sau alte instrumente de gestionare a lichidităților. Întrucât ELTIF pot fi distribuite către investitori de retail și pentru a permite un standard ridicat de integritate a pieței, în acest din urmă caz administratorul ELTIF ar trebui să furnizeze autorității competente a ELTIF, la cererea autorității respective, informații cu privire la alegerea instrumentelor de gestionare a lichidităților și la caracterul adecvat al acestora în contextul ELTIF.

(7)

ELTIF ar trebui să fie în măsură să pună în aplicare strategii de investiții în active pe termen lung, ceea ce necesită ca nivelul maximal al lichidităților care urmează să fie oferite într-un ELTIF să poată fi determinat și ca probabilitatea suspendării unui ELTIF să fie redusă. Din acest motiv, administratorul unui ELTIF ar trebui să pună în aplicare restricția de răscumpărare prevăzută la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 astfel încât să se asigure că răscumpărările sunt limitate la o parte din activele lichide și că se evită deficitele de lichidități. Pentru a asigura protecția eficace a activelor pe termen lung ale ELTIF și protecția aferentă a intereselor tuturor investitorilor, utilizarea restricțiilor de răscumpărare ar trebui să se refere la o gamă largă și la diferite tipuri de situații, inclusiv la situații de criză a pieței.

(8)

Atunci când evaluează procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760, autoritățile competente ar trebui să țină seama, printre altele, de varietatea ELTIF, de profilul lor de lichiditate, de perioada de preaviz, dacă este cazul, precum și de frecvența de răscumpărare ELTIF și de fluxurile de numerar preconizate într-un mod prudent. Prin urmare, autoritățile competente ar trebui să ia în considerare fluxurile de numerar pozitive preconizate numai în măsura în care există un grad ridicat de certitudine că aceste fluxuri de numerar pozitive se vor concretiza. Prin urmare, autoritățile competente nu ar trebui să ia în considerare ca fluxuri de numerar pozitive preconizate posibilitatea ca ELTIF să poată ceda active de investiții pe termen lung eligibile sau posibilitatea ca ELTIF să poată mobiliza capital prin noi subscrieri.

(9)

Administratorul ELTIF ar trebui să stabilească procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 fie pe baza frecvenței de răscumpărare și a duratei maxime a perioadei de preaviz, care reprezintă perioada de preaviz, inclusiv prelungirea perioadei de preaviz, dacă este cazul, fie, alternativ, pe baza frecvenței de răscumpărare și a procentului minim de active lichide. În ambele cazuri, administratorul ELTIF poate avea în vedere introducerea unei perioade de preaviz ca parte a politicii de răscumpărare. Pentru a facilita calibrarea parametrilor de lichiditate de către administratorul ELTIF și supravegherea eficace de către autoritatea competentă, ar trebui utilizată aproximarea liniară pentru a determina procentul maxim de active menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 în cazul în care frecvența de răscumpărare sau perioada de preaviz nu corespund parametrilor stabiliți în tabelele de calibrare furnizate administratorului ELTIF.

(10)

În cazul în care valoarea activelor lichide ale ELTIF scade sub anumite praguri specificate, în special având în vedere fluctuațiile valorii activelor sau impactul răscumpărărilor, administratorul ELTIF ar trebui să ia, într-un interval de timp adecvat, măsurile necesare pentru a reconstitui procentul minim al activelor lichide, ținând seama în mod corespunzător de interesele investitorilor în ELTIF și de strategia de investiții pe termen lung a ELTIF.

(11)

Pentru a asigura lichiditatea și transferabilitatea unităților sau acțiunilor ELTIF, nu ar trebui să se considere că posibilitatea de a corela cererile de transfer, astfel cum se menționează la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760, interzice alte forme de transferuri secundare, cu condiția ca politica ELTIF de corelare a cererilor să nu interzică astfel de transferuri și cu condiția ca această posibilitate să fie convenită în mod explicit între investitorii care efectuează transferul.

(12)

În ceea ce privește posibilitatea de a corela cererile de transfer, astfel cum se menționează la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760, care, în sensul prezentului regulament, nu ar trebui să fie considerat un sistem multilateral, și în ceea ce privește posibilitatea răscumpărărilor pe durata de funcționare a ELTIF menționată la articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760, este necesar să se specifice anumite cerințe referitoare la funcționarea corelării cererilor de transfer.

(13)

Pentru a reduce probabilitatea arbitrajului de preț între valoarea activului net al unităților sau acțiunilor ELTIF tranzacționate pe o piață secundară și cele corelate prin corelarea cererilor de transfer, în cazul în care prețul de executare nu se bazează pe valoarea netă a activelor ELTIF, prețul de executare ar trebui să fie stabilit în afara datelor de evaluare ale ELTIF.

(14)

În temeiul articolului 19 alineatul (2a) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760, în cazul în care există o neconcordanță între investitorii care se retrag și investitorii potențiali, corelarea se efectuează pe o bază proporțională. Pentru a asigura funcționarea eficace a corelării cererilor și încrederea investitorilor în aceasta, investitorilor ar trebui să li se ofere posibilitatea de a-și retrata ordinele, de a-și menține valabile cererile de corelare reziduale în anticiparea unei corelări viitoare sau de a-și retrage dobânda de echilibrare reziduală sau restantă.

(15)

În unele state membre, regulile sau actele constitutive stabilesc, de regulă, scopul societății sau al fondului, sediul social, adunările sale generale, competențele consiliului de administrație și alte detalii referitoare la structura entității juridice, dar nu și politicile sau procedurile puse în aplicare de o parte terță, cum ar fi AFIA care administrează fondul. În plus, introducerea tuturor acestor detalii în regulile sau actele constitutive ale unui ELTIF în anumite cazuri nu ar fi posibilă, mai ales în cazul fondurilor-umbrelă cu diferite subfonduri divergente.

(16)

Indiferent de modul în care ELTIF prevede posibilitatea corelării integrale sau parțiale a cererilor, în interesul unui nivel ridicat de protecție a investitorilor, politica de corelare a cererilor instituită de administratorul unui ELTIF ar trebui să conțină anumite informații referitoare la formatul, procedurile, condițiile și calendarul corelării.

(17)

Este necesar să se asigure un nivel ridicat de informații privind piața potențială și participanții la aceasta care ar putea reprezenta cumpărători potențiali ai activelor cedate ale ELTIF, care pot fi nelichide și idiosincratice. Prin urmare, evaluarea pieței pentru potențialii cumpărători menționată la articolul 21 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760 ar trebui să țină seama de riscurile de piață și, prin urmare, să evalueze, printre altele, dacă potențialii cumpărători depind de obținerea de împrumuturi de la părți terțe, dacă există un risc de lipsă de lichiditate a activelor înainte de vânzare, dacă există riscuri asociate schimbărilor politice sau modificărilor legislative, inclusiv reformelor fiscale, și dacă există un risc de deteriorare a situației economice de pe piață care este relevant pentru activele ELTIF.

(18)

Evenimentele de piață pot modifica în mod semnificativ evaluarea activelor ELTIF și, prin urmare, pot afecta interesele investitorilor. Prin urmare, evaluarea activelor care urmează să facă obiectul cesiunii menționate la articolul 21 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) 2015/760 ar trebui să fie efectuată la un moment suficient de apropiat de data de inițiere a cesiunii activelor. Pentru a evita sarcinile nejustificate pentru ELTIF și pentru a asigura o funcționare eficientă din punctul de vedere al costurilor a ELTIF, de care să beneficieze toți investitorii într-un ELTIF, un ELTIF care a evaluat deja activele respective în conformitate cu Directiva 2011/61/UE într-un moment suficient de apropiat de data de inițiere a cesiunii activelor respective nu ar trebui să fie obligat să reevalueze activele respective.

(19)

Pentru a asigura o abordare comună în ceea ce privește furnizarea de informații privind costurile investițiilor într-un ELTIF, astfel de informații furnizate cu privire la costuri ar trebui să cuprindă toate costurile suportate direct sau indirect de investitori. Este necesar să se precizeze necesitatea includerii în costurile de distribuție a tuturor costurilor administrative, de reglementare, de servicii profesionale și de audit legate de distribuție și să se prevadă definiții, metodologii de calcul și formate de prezentare comune ale acestor costuri.

(20)

În temeiul articolului 2 al patrulea paragraf din Regulamentul (UE) 2023/606 al Parlamentului European și al Consiliului (3), ELTIF autorizate înainte de 10 ianuarie 2024 pot alege să facă obiectul regulamentului respectiv. În consecință, ELTIF care nu aleg să facă obiectul Regulamentului (UE) 2023/606 ar trebui să facă în continuare obiectul Regulamentului delegat (UE) 2018/480 al Comisiei (4).

(21)

Prezentul regulament se bazează pe proiectul de standarde tehnice de reglementare prezentat Comisiei de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe.

(22)

Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale aferente și a solicitat avizul Grupului părților interesate din domeniul valorilor mobiliare și piețelor, instituit prin articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (5),

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Utilizarea instrumentelor financiare derivate exclusiv în scopul acoperirii riscurilor

Utilizarea instrumentelor financiare derivate este destinată exclusiv acoperirii riscurilor inerente altor investiții ale ELTIF, în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile următoare:

(a)

utilizarea instrumentelor financiare derivate este:

(i)

adecvată din punct de vedere economic pentru ELTIF la nivelul ELTIF;

(ii)

în concordanță cu profilul de risc al ELTIF;

(b)

utilizarea instrumentelor financiare derivate vizează o reducere verificabilă a riscurilor la nivelul ELTIF;

(c)

instrumentele-suport ale instrumentelor financiare derivate sunt active la care este expus un ELTIF sau, în cazul în care instrumentele financiare derivate destinate acoperirii riscurilor care decurg din expunerea la astfel de active nu sunt disponibile, instrumentele-suport ale instrumentelor financiare derivate aparțin aceleiași clase de active sau unei clase de active similare din punct de vedere economic.

În sensul literei (b), administratorul ELTIF ia toate măsurile rezonabile pentru a se asigura că instrumentele financiare derivate utilizate pentru acoperirea riscurilor inerente altor investiții ale ELTIF reduc riscurile la nivelul ELTIF, inclusiv în condiții de criză a pieței.

Articolul 2

Circumstanțe în care durata de funcționare a unui ELTIF este compatibilă cu ciclurile de viață ale fiecăruia dintre activele sale

Atunci când evaluează dacă durata de funcționare a unui ELTIF este compatibilă cu ciclurile de viață ale fiecăruia dintre activele ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul unui ELTIF ia în considerare toate elementele următoare:

(a)

profilul de lichiditate al fiecăruia dintre activele ELTIF;

(b)

profilul de lichiditate al portofoliului ELTIF în mod ponderat;

(c)

momentul achiziționării și cesiunii fiecăruia dintre activele ELTIF, evaluat în funcție de ciclul de viață economică al activelor și de durata de funcționare a ELTIF;

(d)

obiectivul de investiții al ELTIF;

(e)

în cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea unor răscumpărări pe durata de funcționare a ELTIF, politica de răscumpărare a ELTIF;

(f)

nevoile de gestionare a numerarului și fluxurile de trezorerie și pasivele preconizate ale ELTIF;

(g)

posibilitatea de a reînnoi sau de a înceta expunerea ELTIF la activele ELTIF;

(h)

disponibilitatea unei evaluări fiabile, solide și actualizate a activelor din portofoliul ELTIF;

(i)

structura portofoliului și gestionarea duratei ciclului de viață a activelor ELTIF pe întreaga durată de funcționare a ELTIF.

Articolul 3

Criterii pentru determinarea perioadei minime de deținere menționate la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760

(1)   Administratorul unui ELTIF care alege să stabilească o perioadă minimă de deținere, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760, ia în considerare toate elementele următoare:

(a)

caracterul pe termen lung al ELTIF și strategia de investiții a acestuia;

(b)

clasele de active-suport ale ELTIF, profilul lor de lichiditate și poziția lor pe durata ciclului lor de viață;

(c)

politica de investiții a ELTIF și măsura în care ELTIF participă la politica de investiții și la guvernanța activelor-suport în care investește ELTIF;

(d)

baza de investitori a ELTIF și:

(i)

în cazul în care ELTIF este distribuit către investitori de retail, concentrarea agregată preconizată a investitorilor de retail;

(ii)

informațiile privind gradul de concentrare a proprietății investitorilor profesionali în ELTIF, dacă sunt disponibile;

(e)

profilul de lichiditate al ELTIF;

(f)

procedurile de evaluare a activelor ELTIF și timpul necesar pentru a efectua o evaluare fiabilă, solidă și actualizată (pe baza celor mai recente date);

(g)

măsura în care ELTIF dă sau ia numerar cu împrumut, acordă împrumuturi sau încheie operațiuni de dare cu împrumut de titluri de valoare, de luare cu împrumut de titluri de valoare, de răscumpărare sau orice alt acord care are un efect economic echivalent și prezintă riscuri similare;

(h)

structura portofoliului ELTIF și diversificarea acestuia;

(i)

durata ciclului de viață, calculată ca medie aritmetică și de alt tip, după caz, a activelor din portofoliul ELTIF;

(j)

durata și caracteristicile ciclului de viață al ELTIF și politica de răscumpărare a ELTIF;

(k)

calendarul pentru etapa de investiții a strategiei de investiții a ELTIF;

(l)

dacă perioada minimă de deținere, după caz, este coerentă și proporțională cu timpul necesar pentru finalizarea investiției aporturilor de capital ale ELTIF și, în special:

(i)

dacă această perioadă minimă de deținere acoperă cel puțin etapa de investiție inițială a ELTIF;

(ii)

cu excepția cazului în care administratorul ELTIF justifică în mod corespunzător, dacă perioada minimă de deținere durează cel puțin până la investirea totalului aporturilor de capital ale ELTIF.

(2)   La cererea autorității competente a ELTIF, administratorul ELTIF justifică autorității competente a ELTIF, în special pe baza criteriilor prevăzute la alineatul (1), caracterul adecvat al duratei perioadei minime de deținere a ELTIF și compatibilitatea acesteia cu procedurile de evaluare și cu politica de răscumpărare a ELTIF.

Articolul 4

Informații minime cu privire la politica de răscumpărare și la instrumentele de gestionare a lichidităților care trebuie furnizate de administratorul unui ELTIF autorității competente a ELTIF în temeiul articolului 18 alineatul (2) primul paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760

(1)   În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea răscumpărărilor pe durata de funcționare a ELTIF, administratorul ELTIF furnizează autorității competente a ELTIF, la momentul autorizării ELTIF, toate informațiile următoare:

(a)

politica de răscumpărare a ELTIF, care conține și indică în mod clar toate elementele următoare:

(i)

informații privind periodicitatea și durata răscumpărărilor;

(ii)

o descriere a instrumentelor disponibile de gestionare a lichidităților și a condițiilor de activare a acestora;

(iii)

condițiile și procedurile de solicitare a răscumpărărilor și de prelucrare a cererilor de răscumpărare primite;

(b)

entitățile responsabile cu gestionarea procesului de răscumpărare și modul în care vor fi documentate răscumpărările;

(c)

o descriere a modului în care activele și pasivele ELTIF vor fi gestionate pentru a răspunde cererilor de răscumpărare;

(d)

o descriere a procedurilor, dacă există, pentru a preveni răscumpărările care produc efecte de diluare pentru investitori;

(e)

o descriere a procedurilor de evaluare ale ELTIF stabilite în conformitate cu articolul 19 alineatul (3) al treilea paragraf din Directiva 2011/61/UE și cu articolele 72 și 74 din Regulamentul delegat (UE) nr. 231/2013 al Comisiei (6);

(f)

rezultatele, ipotezele și datele de intrare utilizate pentru simulările de criză de lichiditate, în cazul în care astfel de simulări de criză de lichiditate urmează să fie efectuate în temeiul articolului 15 alineatul (3) litera (b) și al articolului 16 alineatul (1) al doilea paragraf din Directiva 2011/61/UE, demonstrând dacă și în ce mod, în scenarii grave, dar plauzibile, ELTIF este în măsură să trateze cererile de răscumpărare;

(g)

lichiditatea oferită investitorilor ELTIF și profilurile de lichiditate ale investițiilor ELTIF, atât în condiții normale, cât și în condiții de criză;

(h)

informații privind implementarea instrumentelor de gestionare a lichidităților;

(i)

elementele prevăzute la articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament;

(j)

abordarea utilizată de administratorul ELTIF pentru a determina procentul maxim menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760, în conformitate cu articolul 5 alineatul (5) primul paragraf din prezentul regulament;

(k)

oricare alte informații pe care autoritatea competentă a ELTIF le consideră relevante pentru a evalua dacă politica de răscumpărare a ELTIF și instrumentele de gestionare a lichidităților îndeplinesc cerințele prevăzute în Regulamentul (UE) 2015/760.

(2)   Pe toată durata de funcționare a ELTIF, înainte de a modifica elementele menționate la alineatul (1) litera (a) punctul (i) sau (ii) și la alineatul (1) litera (j) sau înainte de a modifica în mod semnificativ elementele menționate la alineatul (1) litera (a) punctul (iii), administratorul ELTIF notifică în scris o astfel de modificare autorității competente a ELTIF cu cel puțin o lună înainte de respectiva modificare sau imediat după ce a avut loc o modificare imprevizibilă care nu poate fi controlată de administratorul ELTIF. În cazul în care autoritatea competentă respectivă nu reacționează în termen de 20 de zile calendaristice, se consideră că aceasta a fost de acord cu respectiva modificare.

(3)   Pe toată durata de funcționare a ELTIF, administratorul ELTIF furnizează, de asemenea, la cererea autorității competente a ELTIF, toate informațiile următoare:

(a)

informații actualizate și detaliate din care să reiasă dacă instrumentele ELTIF de gestionare a lichidităților au fost activate și utilizate pentru a gestiona cererile de răscumpărare și, în caz afirmativ, în ce circumstanțe și în ce mod;

(b)

rezultatele actualizate ale simulărilor de criză de lichiditate și ipotezele și datele de intrare actualizate utilizate pentru simulările de criză de lichiditate efectuate, atât în condiții excepționale, cât și în condiții de criză a pieței;

(c)

informațiile actualizate menționate la alineatul (1) în cazul unor modificări semnificative ale informațiilor respective.

Articolul 5

Cerințe pe care trebuie să le îndeplinească ELTIF în ceea ce privește politica sa de răscumpărare și instrumentele sale de gestionare a lichidităților, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf literele (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2015/760

(1)   În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea răscumpărărilor pe durata de funcționare a ELTIF, politica de răscumpărare a ELTIF conține toate elementele următoare:

(a)

condițiile în care pot fi acordate răscumpărările;

(b)

perioada în care pot fi acordate răscumpărările;

(c)

frecvența sau periodicitatea la care pot fi acordate răscumpărările;

(d)

limitările temporale, dacă există, și procedurile și cerințele aplicabile răscumpărărilor, inclusiv:

(i)

perioada de preaviz și prelungirea perioadei de preaviz, dacă este cazul, precum și o descriere a modului și a perioadei în care investitorii vor fi rambursați;

(ii)

condițiile și procedurile pentru cererile de răscumpărare;

(iii)

rolul și responsabilitățile entităților implicate în proceduri;

(e)

dacă și în ce mod investitorii pot solicita anularea cererilor lor de răscumpărare care nu au fost executate integral;

(f)

dacă ELTIF prevede posibilitatea răscumpărării în natură a activelor ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2015/760;

(g)

dacă ELTIF prevede o perioadă minimă de deținere, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760 și, în caz afirmativ, durata și condițiile aferente acestei perioade minime de deținere;

(h)

o descriere a instrumentelor disponibile de gestionare a lichidităților și a condițiilor de activare a acestora;

(i)

procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760.

În sensul literei (h), în cazul în care ELTIF este distribuit către investitori de retail, descrierea instrumentelor disponibile de gestionare a lichidităților se redactează în termeni netehnici care să permită investitorilor de retail să înțeleagă instrumentele respective.

(2)   Atunci când adoptă politica de răscumpărare a unui ELTIF, administratorul ELTIF ține seama de toate caracteristicile următoare ale ELTIF pentru a evalua profilul de lichiditate al ELTIF:

(a)

componența portofoliului ELTIF, inclusiv activele menționate la articolul 9 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760;

(b)

durata de funcționare a ELTIF;

(c)

profilul de lichiditate al ELTIF;

(d)

metodele și procesul documentat de evaluare a activelor ELTIF;

(e)

condițiile de piață și evenimentele semnificative care pot afecta posibilitatea ca administratorul ELTIF să pună în aplicare politica de răscumpărare;

(f)

perioada minimă de deținere stabilită de administratorul ELTIF în conformitate cu articolul 3 din prezentul regulament și criteriile utilizate pentru a stabili respectiva perioadă minimă de deținere, după caz;

(g)

instrumentele disponibile de gestionare a lichidităților, calibrarea acestora și condițiile de activare a acestora;

(h)

procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 și criteriile utilizate pentru a stabili procentul respectiv;

(i)

simulările de criză de lichiditate, în cazul în care astfel de simulări de criză de lichiditate trebuie efectuate în temeiul articolului 15 alineatul (3) litera (b) și al articolului 16 alineatul (1) din Directiva 2011/61/UE, precum și rezultatele acestora;

(j)

modul în care vor fi protejate interesele investitorilor.

(3)   Pe toată durata de funcționare a ELTIF, politica de răscumpărare trebuie să fie solidă, bine documentată și în concordanță cu strategia de investiții a ELTIF și cu profilul său de lichiditate. Toate elementele următoare sunt în concordanță cu natura și nivelul de lichiditate al activelor-suport ale ELTIF:

(a)

diferitele caracteristici ale politicii de răscumpărare, inclusiv frecvența de răscumpărare;

(b)

perioada minimă de deținere, dacă este cazul;

(c)

data menționată la articolul 17 alineatul (1) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760;

(d)

instrumentele de gestionare a lichidităților menționate la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760.

Atunci când revizuiește valabilitatea măsurării riscurilor și noile informații obținute de administratorul ELTIF pe întreaga durată de funcționare a ELTIF, administratorul ELTIF ține seama de rezultatele testelor ex post efectuate cu privire la simulările de criză de lichiditate, în cazul în care astfel de teste ex post trebuie efectuate în temeiul articolului 45 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul delegat (UE) nr. 231/2013.

(4)   În cazul în care răscumpărările au loc mai frecvent decât trimestrial, administratorul ELTIF justifică autorității competente a ELTIF caracterul adecvat al frecvenței de răscumpărare și compatibilitatea acesteia cu caracteristicile individuale ale ELTIF.

(5)   Procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 face parte integrantă din politica de răscumpărare a ELTIF. Administratorul ELTIF calibrează procentul respectiv la discreția sa, pe baza unuia dintre următoarele elemente:

(a)

frecvența de răscumpărare și perioada de preaviz a ELTIF, inclusiv prelungirea perioadei de preaviz, dacă este cazul, în funcție de opțiunea pe care administratorul ELTIF o selectează dintre cele trei opțiuni menționate în anexa I la prezentul regulament; sau

(b)

frecvența de răscumpărare și procentul minim al activelor menționate la articolul 9 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760, astfel cum se specifică în anexa II la prezentul regulament.

(6)   Pentru a stabili dimensiunea maximă a răscumpărării la o anumită dată de răscumpărare, administratorul ELTIF aplică procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760, astfel cum se specifică în anexa I sau în anexa II la prezentul regulament, sumei dintre:

(a)

activele menționate la articolul 9 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760 la data de răscumpărare respectivă; și

(b)

fluxul de numerar preconizat, previzionat cu prudență pe o perioadă de 12 luni.

În sensul literei (b), administratorul ELTIF ține seama numai de fluxurile de numerar pozitive preconizate pentru care administratorul ELTIF poate demonstra că există un grad ridicat de certitudine că acestea se vor concretiza. Administratorul ELTIF nu consideră ca fluxuri de numerar pozitive preconizate posibilitatea ca ELTIF să atragă capital prin noi subscrieri.

(7)   În cazul în care procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 este calibrat pe baza alineatului (5) litera (b), iar cuantumul activelor ELTIF menționate la articolul 9 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760 scade sub pragurile stabilite în anexa II la prezentul regulament, administratorul ELTIF ia, într-un termen adecvat pentru respectivul ELTIF, măsurile necesare pentru a reconstitui procentul minim al activelor lichide, menținând în același timp capacitatea investitorilor de a-și răscumpăra unitățile sau acțiunile, ținând seama în mod corespunzător de interesele investitorilor în ELTIF.

(8)   În cazul în care perioada de preaviz a ELTIF, inclusiv prelungirea perioadei de preaviz, dacă este cazul, este mai mică de trei luni, administratorul ELTIF informează în acest sens autoritatea competentă a ELTIF, inclusiv motivele acestei perioade de preaviz mai scurte, și explică modul în care respectiva perioadă de preaviz mai scurtă este în concordanță cu caracteristicile individuale ale ELTIF.

(9)   Administratorul unui ELTIF nu este obligat, dar poate, la alegerea sa, să selecteze și să pună în aplicare cel puțin un instrument de gestionare a lichidităților antidiluare dintre următoarele instrumente de gestionare a lichidităților:

(a)

taxe antidiluare;

(b)

devierea prețurilor (swing pricing);

(c)

comisioane de răscumpărare.

În plus față de instrumentele de gestionare a lichidităților antidiluare menționate la primul paragraf, administratorul ELTIF poate să selecteze și să pună în aplicare și alte instrumente de gestionare a lichidității. Într-un astfel de caz, administratorul ELTIF furnizează autorității competente a ELTIF, la cererea acesteia, informații cu privire la motivele pentru care, pe baza caracteristicilor ELTIF menționate la alineatul (2), instrumentele de gestionare a lichidităților antidiluare menționate la primul paragraf nu sunt adecvate pentru respectivul ELTIF sau motivele pentru care un alt set de instrumente de gestionare a lichidităților ar fi mai adecvat, ținând seama de interesele ELTIF și ale investitorilor săi.

(10)   La cererea administratorului ELTIF, o autoritate competentă poate scuti ELTIF-ul care poate fi distribuit exclusiv către investitori profesionali de obligația de a furniza autorității competente respective informațiile menționate la alineatul (8) și la alineatul (9) al doilea paragraf.

Articolul 6

Criteriile de stabilire a procentului menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760

(1)   Atunci când stabilește procentul menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul unui ELTIF ia în considerare toate elementele următoare:

(a)

profilul de lichiditate, activele și pasivele ELTIF, riscurile de deficit de lichiditate, precum și intrările și ieșirile preconizate;

(b)

ciclul de viață al activelor ELTIF, durata de funcționare a ELTIF, stabilitatea generală a strategiei de investiții a ELTIF pe întreaga sa durată de funcționare și evenimentele de piață potențiale care ar putea afecta ELTIF;

(c)

frecvența planificată și preconizată de răscumpărare a ELTIF și riscurile efectelor de diluare ale unor astfel de răscumpărări pentru investitori;

(d)

disponibilitatea și natura instrumentelor existente de gestionare a lichidităților;

(e)

performanța financiară a ELTIF, inclusiv fluxurile de trezorerie disponibile și bilanțul ELTIF;

(f)

potențialele circumstanțe și condiții de piață care ar afecta ELTIF la stabilirea procentului și măsura în care unitățile sau acțiunile ELTIF pot fi răscumpărate în astfel de circumstanțe și condiții de piață;

(g)

disponibilitatea unor informații fiabile privind evaluarea activelor ELTIF;

(h)

stabilitatea, strategia de investiții și structura portofoliului ELTIF pe parcursul întregului ciclu de viață al ELTIF după răscumpărări;

(i)

alte informații relevante, pe baza circumstanțelor ELTIF și a activelor și a strategiei de investiții ale acestuia, care sunt necesare pentru a stabili procentul respectiv în condiții de criză a pieței și în condiții normale de piață.

(2)   Administratorul unui ELTIF stabilește procentul răscumpărărilor permise menționate la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 în conformitate cu politica de răscumpărare și cu procedurile de evaluare ale ELTIF și în conformitate cu articolul 5 alineatul (6) din prezentul regulament.

Articolul 7

Corelarea cererilor de transfer menționate la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760

(1)   În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea corelării totale sau parțiale, pe durata de funcționare a ELTIF, a cererilor de transfer de unități sau acțiuni ale ELTIF din partea investitorilor care se retrag din ELTIF cu cererile de transfer din partea investitorilor potențiali, politica de corelare a cererilor trebuie să conțină toate elementele următoare:

(a)

formatul, procesul și calendarul corelării;

(b)

frecvența sau periodicitatea perioadei de corelare și durata acesteia;

(c)

datele de tranzacționare;

(d)

cerințele pentru depunerea cererilor de achiziționare și de retragere, inclusiv termenele de depunere a acestor cereri;

(e)

perioadele de decontare și de plată a compensațiilor;

(f)

orice fel de garanții pentru evitarea oricărui eventual arbitraj împotriva intereselor investitorilor din cauza asimetriei informațiilor inerente corelării cererilor de transfer;

(g)

în cazul în care administratorul ELTIF impune o perioadă de preaviz pentru primirea cererilor de achiziționare și de retragere, detaliile privind respectiva perioadă de preaviz.

În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea răscumpărărilor înainte de încheierea duratei de funcționare a ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760, politica de corelare a cererilor stabilește în mod clar diferențele dintre aceste răscumpărări și corelarea menționată la articolul 19 alineatul (2a) din regulamentul respectiv, în special în ceea ce privește frecvența, perioadele, prețul de executare și perioada de preaviz pentru o astfel de corelare, și conține criteriile specifice pentru stabilirea prețului de executare în caz de corelare.

(2)   Regulile și procedurile pentru corelarea cererilor trebuie să fie solide, adecvate pentru ELTIF și investitorii săi și să vizeze prevenirea, gestionarea și monitorizarea conflictelor de interese.

Articolul 8

Determinarea prețului de executare și a condițiilor referitoare la cote-părți în cazul în care transferurile sunt corelate, astfel cum se menționează la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760, precum și nivelul comisioanelor, costurilor și tarifelor, dacă există, legate de transfer

(1)   Administratorul unui ELTIF poate determina prețul de executare menționat la articolul 19 alineatul (2a) litera (a) punctul (iv) din Regulamentul (UE) 2015/760 utilizând valoarea activului net sau alte metode de determinare a prețului, cu condiția să se asigure tratamentul echitabil al tuturor investitorilor, inclusiv al investitorilor care se retrag din ELTIF și al investitorilor rămași, îndeosebi atunci când ELTIF permite răscumpărări, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) din regulamentul respectiv.

(2)   În cazul în care prețul de executare menționat la articolul 19 alineatul (2a) litera (a) punctul (iv) din Regulamentul (UE) 2015/760 se bazează pe valoarea activului net, administratorul unui ELTIF aliniază cererile de transfer la datele de evaluare ale ELTIF. În cazul în care un astfel de preț de executare nu se bazează pe valoarea activului net, administratorul ELTIF implementează o astfel de corelare în afara datelor de evaluare ale ELTIF.

(3)   În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea răscumpărărilor înainte de încheierea duratei de funcționare a ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760, ELTIF prevede regulile pentru determinarea oricărui comision de retragere sau de achiziție legat de corelarea cererilor de transfer.

(4)   În ceea ce privește cerința prevăzută la articolul 19 alineatul (2a) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760, conform căreia, în cazul în care există o neconcordanță între investitorii existenți și investitorii potențiali, corelarea trebuie efectuată pe o bază proporțională, politica ELTIF de corelare a cererilor precizează toate elementele următoare:

(a)

în cazul în care există ordine de achiziționare, dar nu și ordine de vânzare, sau invers, dacă cererile sunt anulate sau reportate;

(b)

în cazul în care ordinele de retragere sunt mai mici decât ordinele de achiziționare, faptul că ordinele de retragere sunt executate și ordinele de achiziționare care trebuie satisfăcute sunt selectate pe baza criteriului stabilit de administratorul ELTIF și dacă ordinele de achiziționare în exces sunt reportate și, în caz afirmativ, pentru cât timp;

(c)

în cazul în care ordinele de retragere sunt mai mari decât ordinele de achiziționare, faptul că administratorul ELTIF execută ordinele de retragere pe baza criteriului stabilit de administratorul ELTIF și dacă ordinele de retragere în exces sunt reportate și, în caz afirmativ, pentru cât timp.

Regulile care specifică modul în care trebuie realizată corelarea pe o bază proporțională țin seama de dimensiunea fiecărui ordin de retragere și de activele disponibile ale ELTIF și caracteristicile ELTIF.

Articolul 9

Informațiile pe care ELTIF trebuie să le furnizeze investitorilor atunci când transferurile sunt corelate, astfel cum se menționează la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760, precum și momentul furnizării acestor informații

(1)   Informațiile pe care ELTIF trebuie să le furnizeze investitorilor în momentul corelării transferurilor menționate la articolul 19 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) 2015/760 trebuie să conțină toate elementele următoare, după caz, în funcție de faptul dacă prețul de executare se bazează sau nu pe valoarea activului net:

(a)

datele prestabilite de tranzacționare și perioadele de decontare sau plată a compensațiilor;

(b)

termenele de depunere a ordinelor de achiziționare sau de retragere;

(c)

frecvența cu care este disponibilă corelarea;

(d)

dacă prețul de executare este calculat utilizând metode sau instrumente diferite de valoarea activului net, criteriile specifice pe baza cărora urmează să fie stabilit prețul de executare și modul în care investitorii vor fi informați în acest sens;

(e)

eventualele comisioane, tarife sau costuri de retragere sau de subscriere legate de corelarea cererilor de transfer, care urmează să fie suportate de investitorii existenți sau de investitorii potențiali;

(f)

orice perioadă de preaviz pentru primirea ordinelor de achiziționare sau de retragere;

(g)

data până la care, de către cine și în ce mod noii investitori vor fi informați că au achiziționat unitățile sau acțiunile ELTIF, precum și momentul și modul în care investitorii care se retrag din ELTIF vor primi suma corespunzătoare pentru unitățile sau acțiunile lor din ELTIF;

(h)

regulile care specifică modul și condițiile în care se efectuează corelarea pe bază proporțională.

În cazul în care un ELTIF prevede posibilitatea răscumpărărilor înainte de încheierea duratei de funcționare a ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul ELTIF informează investitorii cu privire la diferențele dintre aceste răscumpărări și corelarea menționată la articolul 19 alineatul (2a) din regulamentul respectiv și, în special, cu privire la frecvența, perioadele, prețul de executare și perioada de preaviz pentru corelare.

(2)   Administratorul ELTIF actualizează informațiile menționate la alineatul (1).

Articolul 10

Criterii de evaluare a pieței pentru potențialii cumpărători

În sensul articolului 21 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul unui ELTIF evaluează toate elementele următoare pentru fiecare activ în care investește ELTIF:

(a)

prezența pe piață a unuia sau a mai multor cumpărători potențiali;

(b)

expectativa administratorului ELTIF, în baza unei evaluări efectuate cu competență, grijă și diligență în momentul finalizării calendarului detaliat menționat la articolul 21 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2015/760, ca potențialii cumpărători să depindă de finanțare externă pentru achiziționarea activului relevant;

(c)

în cazul în care nu există cumpărători imediați pentru un activ, durata de timp care ar putea fi necesară pentru identificarea unuia sau a mai multor cumpărători pentru acel activ;

(d)

profilul de scadență specific al activului;

(e)

expectativa administratorului ELTIF, în baza unei evaluări efectuate cu competență, grijă și diligență în momentul finalizării calendarului detaliat menționat la articolul 21 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2015/760, ca următoarele riscuri să se concretizeze:

(i)

riscurile aferente modificărilor legislative care ar putea afecta piața cumpărătorilor potențiali;

(ii)

riscurile politice care ar putea afecta piața cumpărătorilor potențiali;

(f)

dacă elementele menționate la literele (a) și (b) ar putea fi influențate negativ pe parcursul perioadei cesiunii de condițiile economice generale de pe piață sau de pe piețele relevante pentru activ.

Articolul 11

Criterii de evaluare a activelor care urmează să facă obiectul cesiunii

(1)   În sensul articolului 21 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) 2015/760, administratorul unui ELTIF începe evaluarea activelor care urmează să facă obiectul cesiunii înainte de termenul menționat la articolul 21 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2015/760 și finalizează evaluarea respectivă cu cel mult șase luni înainte de termenul respectiv.

(2)   Administratorul unui ELTIF poate lua în considerare evaluările efectuate în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2011/61/UE în cazul în care o astfel de evaluare a fost finalizată cu cel mult șase luni înainte de termenul menționat la alineatul (1).

Articolul 12

Definiții comune, metodologii de calcul și formate de prezentare a costurilor

(1)   Costurile de constituire a ELTIF, astfel cum se menționează la articolul 25 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2015/760, cuprind toate costurile administrative, de reglementare, de depozitare, de custodie, de servicii profesionale, de audit și alte costuri legate de constituirea ELTIF, indiferent dacă aceste costuri sunt plătite administratorului ELTIF sau unei părți terțe.

(2)   Costurile legate de achiziționarea activelor menționate la articolul 25 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2015/760 cuprind toate costurile administrative, de reglementare, de depozitare, de custodie, de servicii profesionale, de audit și alte costuri legate de achiziționarea activelor ELTIF, indiferent dacă aceste costuri sunt plătite administratorului ELTIF sau unei părți terțe.

(3)   Costurile de administrare și bonusurile de performanță menționate la articolul 25 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) 2015/760 cuprind toate plățile către administratorul ELTIF, inclusiv plățile către orice persoană căreia i-a fost delegată funcția corespunzătoare, cu excepția comisioanelor legate de achiziționarea activelor menționate la alineatul (2) de la prezentul articol.

(4)   Costurile de distribuție menționate la articolul 25 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 cuprind toate costurile administrative, de reglementare, de servicii profesionale și de audit legate de distribuție.

(5)   Alte costuri, astfel cum sunt menționate la articolul 25 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2015/760, cuprind toate elementele următoare, în cazul în care costurile respective nu sunt clasificate la alineatele (1)-(4) de la prezentul articol:

(a)

plăți către următoarele persoane sau entități, inclusiv către orice persoană căreia aceste persoane sau entități i-au delegat o funcție:

(i)

depozitarul;

(ii)

custozii;

(iii)

consultanții de investiții;

(iv)

furnizorii de servicii de evaluare, de contabilitate a fondurilor și de administrare a fondurilor;

(v)

furnizorii de servicii de administrare a fondului imobiliar și de servicii similare;

(vi)

alți furnizori care determină costuri de tranzacție;

(vii)

furnizorii de servicii de broker principal;

(viii)

furnizorii de servicii de gestionare a garanțiilor reale;

(ix)

agenții care dau cu împrumut titluri de valoare;

(x)

consilieri juridici și profesioniști;

(b)

comisioane plătite pentru tratamentul specific al câștigurilor și pierderilor;

(c)

costurile de exploatare în temeiul unui acord de împărțire a comisioanelor cu o parte terță;

(d)

comisioane de audit, de înregistrare și de reglementare.

Costurile menționate la primul paragraf nu includ costurile legate de constituirea ELTIF menționate la alineatul (1), partea inițială a costurilor legate de achiziționarea activelor menționate la alineatul (2), partea inițială a costurilor de distribuție menționate la alineatul (4) și costurile de administrare și bonusurile de performanță menționate la alineatul (3).

(6)   Costurile menționate la alineatul (5) se exprimă ca procent din valoarea netă a activelor ELTIF pe o perioadă de un an.

(7)   Rata globală a costurilor ELTIF menționată la articolul 25 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2015/760 reprezintă raportul dintre costurile totale și valoarea activului net pe an al ELTIF și se calculează după cum urmează:

(a)

rata globală a costurilor ELTIF se exprimă ca procent cu două zecimale;

(b)

rata globală a costurilor ELTIF se bazează pe cele mai recente calcule ale costurilor efectuate de administratorul ELTIF și se calculează și se actualizează anual;

(c)

costurile sunt evaluate pe baza „tuturor impozitelor incluse”.

Articolul 13

Intrarea în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 19 iulie 2024,

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 123, 19.5.2015, p. 98, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/760/oj.

(2)  Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiții alternative și de modificare a Directivelor 2003/41/CE și 2009/65/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 și (UE) nr. 1095/2010 (JO L 174, 1.7.2011, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/61/oj).

(3)  Regulamentul (UE) 2023/606 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2015/760 în ceea ce privește cerințele referitoare la politicile de investiții și condițiile de funcționare ale fondurilor europene de investiții pe termen lung și sfera activelor de investiții eligibile, cerințele privind structura și diversificarea portofoliului, precum și împrumutul de numerar și alte reguli ale fondurilor (JO L 80, 20.3.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/606/oj).

(4)  Regulamentul delegat (UE) 2018/480 al Comisiei din 4 decembrie 2017 de completare a Regulamentului (UE) 2015/760 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare referitoare la instrumentele financiare derivate utilizate exclusiv în scopul acoperirii riscurilor, durata suficientă a ciclului de viață al fondurilor europene de investiții pe termen lung, criteriile pentru evaluarea pieței pentru potențialii cumpărători și pentru evaluarea activelor care urmează să facă obiectul cesiunii, precum și tipurile și caracteristicile structurilor disponibile investitorilor de retail (JO L 81, 23.3.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2018/480/oj).

(5)  Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

(6)  Regulamentul delegat (UE) nr. 231/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 de completare a Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește derogările, condițiile generale de operare, depozitarii, efectul de levier, transparența și supravegherea (JO L 83, 22.3.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2013/231/oj).


ANEXA I

Stabilirea procentului maxim menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 pe baza frecvenței de răscumpărare și a perioadei de preaviz a ELTIF, inclusiv prelungirea perioadei de preaviz, dacă este cazul („perioada de preaviz”)

Opțiunea 1 – Opțiunea de referință

Perioada de preaviz/frecvența de răscumpărare

Fără perioadă de preaviz

Perioadă de preaviz de 2 săptămâni

Perioadă de preaviz de 1 lună

Perioadă de preaviz de 3 luni

Perioadă de preaviz de 6 luni

Perioadă de preaviz de 9 luni

Perioadă de preaviz de 12 luni

12 luni

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

6 luni

50,0  %

52,2  %

54,5  %

66,7  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

3 luni

25,0  %

26,1  %

27,3  %

33,3  %

50,0  %

100,0  %

100,0  %

2 luni

16,7  %

17,4  %

18,2  %

22,2  %

33,3  %

66,7  %

100,0  %

1 lună

8,3  %

8,7  %

9,1  %

11,1  %

16,7  %

33,3  %

100,0  %

O dată la două săptămâni

4,2  %

4,3  %

4,5  %

5,6  %

8,3  %

16,7  %

100,0  %

Săptămânal

1,9  %

2,0  %

2,1  %

2,6  %

3,8  %

7,7  %

100,0  %

Opțiunea 2 – Agregare lunară

Perioada de preaviz/frecvența de răscumpărare

Fără perioadă de preaviz

Perioadă de preaviz de 2 săptămâni

Perioadă de preaviz de 1 lună

Perioadă de preaviz de 3 luni

Perioadă de preaviz de 6 luni

Perioadă de preaviz de 9 luni

Perioadă de preaviz de 12 luni

12 luni

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

6 luni

50,0  %

52,2  %

54,5  %

66,7  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

3 luni

25,0  %

26,1  %

27,3  %

33,3  %

50,0  %

100,0  %

100,0  %

2 luni

16,7  %

17,4  %

18,2  %

22,2  %

33,3  %

66,7  %

100,0  %

1 lună sau mai frecvent

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună: 8,3  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună: 8,7  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună: 9,1  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună 11,1  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună 16,7  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună 33,3  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de o lună 100  %

Opțiunea 3 – Agregare la două luni

Perioada de preaviz/frecvența de răscumpărare

Fără perioadă de preaviz

Perioadă de preaviz de 2 săptămâni

Perioadă de preaviz de 1 lună

Perioadă de preaviz de 3 luni

Perioadă de preaviz de 6 luni

Perioadă de preaviz de 9 luni

Perioadă de preaviz de 12 luni

12 luni

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

6 luni

50,0  %

52,2  %

54,5  %

66,7  %

100,0  %

100,0  %

100,0  %

3 luni

25,0  %

26,1  %

27,3  %

33,3  %

50,0  %

100,0  %

100,0  %

2 luni sau mai frecvent

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 16,7  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 17,4  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 18,2  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 22,2  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 33,3  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 66,7  %

Pe bază agregată, în cursul perioadei de 2 luni: 100  %


ANEXA II

Stabilirea procentului maxim menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d) din Regulamentul (UE) 2015/760 pe baza frecvenței de răscumpărare și a procentului minim de active menționat la articolul 9 alineatul (1) litera (b) din regulamentul respectiv

Frecvența de răscumpărare

Procentul minim de active menționat la articolul 9 alineatul (1) litera (b)

Procentul maxim menționat la articolul 18 alineatul (2) primul paragraf litera (d)

12 luni sau mai puțin frecvent

10  %

100  %

6 luni

15  %

67  %

3 luni

20  %

50  %

1 lună sau mai frecvent

25  %

20  %, aplicat pe bază agregată lunară


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2759/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x