CELEX:32024R2995: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2995 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a traiectoriei de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2025 pentru fiecare stat membru care dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 04/12/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 29/11/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 04/12/2024; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/2995 |
3.12.2024 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/2995 AL COMISIEI
din 29 noiembrie 2024
de stabilire a traiectoriei de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2025 pentru fiecare stat membru care dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010 (1), în special articolul 6a alineatul (7) al treilea paragraf,
întrucât:
(1) |
În urma agresiunii militare ruse împotriva Ucrainei și în fața posibilității unei perturbări prelungite sau chiar a unei întreruperi a aprovizionării cu gaze din Rusia, Uniunea Europeană a luat inițiative pentru a-și spori gradul de pregătire în situația unor astfel de perturbări, cu scopul de a-și proteja cetățenii și economia. |
(2) |
În acest context, a fost adoptat Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului (2), cu scopul de a asigura constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor din statele membre pentru perioada de iarnă 2022-2023 și ulterior, prin modificarea Regulamentului (UE) 2017/1938. |
(3) |
Pentru anul 2023 și anii următori, articolul 6a alineatul (7) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede că fiecare stat membru cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor trebuie să prezinte Comisiei, până la data de 15 septembrie a anului precedent, un proiect de traiectorie de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru lunile februarie, mai, iulie și septembrie, inclusiv informații tehnice, pentru astfel de instalații de pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață, în formă agregată. Traiectoria de constituire de stocuri și obiectivele intermediare trebuie să se bazeze pe rata medie de constituire de stocuri din perioada precedentă de cinci ani. |
(4) |
Articolul 6a alineatul (7) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede că, pe baza informațiilor tehnice furnizate de fiecare stat membru și ținând seama de evaluarea Grupului de coordonare pentru gaz („GCG”), Comisia trebuie să adopte acte de punere în aplicare pentru a stabili traiectoria de constituire de stocuri pentru fiecare stat membru până la data de 15 noiembrie a anului precedent în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 18a alineatul (2) din regulamentul respectiv. Comisia este asistată de un comitet de comitologie menționat la articolul 18a alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/1938, „Comitetul pentru înmagazinarea gazelor”. |
(5) |
În consecință, Comisia trebuie să adopte, până la 15 noiembrie 2024, acte de punere în aplicare care să stabilească traiectoria de constituire de stocuri pentru 2025 pentru fiecare stat membru cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor. Având în vedere constrângerile de timp pentru adoptarea respectivelor acte de punere în aplicare, se impune adoptarea unui singur act de punere în aplicare pentru toate statele membre vizate. |
(6) |
Având în vedere gradul ridicat de incertitudine în ceea ce privește siguranța generală a aprovizionării cu gaze și evoluția cererii și a ofertei de gaze în Uniune și în statele membre la nivel individual, diferitele scenarii de consum în funcție de temperaturile de iarnă și amploarea măsurilor voluntare de reducere a cererii puse în aplicare de statele membre în temeiul Recomandării Consiliului (C/2024/2476) privind continuarea măsurilor coordonate de reducere a cererii de gaze (3), traiectoriile de constituire de stocuri prevăzute în prezentul regulament de punere în aplicare ar trebui să cuprindă obiective intermediare minime realizabile din punct de vedere tehnic care să le permită statelor membre să îndeplinească obiectivul de constituire de stocuri de 90 % până la 1 noiembrie 2025. |
(7) |
Traiectoriile de constituire de stocuri ar trebui să țină seama, în măsura posibilului, de cele prezentate de statele membre și să ia în considerare rata medie de constituire de stocuri a statelor membre din ultimii cinci ani. Posibilitatea realizării din punct de vedere tehnic a obiectivelor intermediare stabilite în prezentul regulament de punere în aplicare ar trebui să ia în considerare, de asemenea, curba agregată a capacității de injecție a instalațiilor de înmagazinare din fiecare stat membru. Aceste obiective ar trebui stabilite într-un mod care să garanteze siguranța aprovizionării cu gaze la nivelul Uniunii, evitându-se totodată impunerea unor sarcini disproporționate statelor membre, participanților la piața gazelor, operatorilor de înmagazinare sau clienților și fără a denatura în mod nejustificat concurența dintre instalațiile de înmagazinare situate în statele membre învecinate. Obiectivele de constituire de stocuri ar trebui, de asemenea, să fie stabilite într-un mod care să asigure că punerea lor în aplicare nu are niciun impact de denaturare asupra bunei funcționări a pieței interne a gazelor, inclusiv pe piețele instrumentelor financiare derivate pe gaze. |
(8) |
Obiectivele intermediare din 1 februarie și 1 mai 2025 sunt obiective importante pentru securitatea aprovizionării în 2025, având în vedere, de asemenea, încheierea acordului privind tranzitul gazelor prin Ucraina până la 1 ianuarie 2025. Stabilirea obiectivului pentru februarie la o medie minimă de aproximativ 50 % la nivelul Uniunii vizează întărirea siguranței aprovizionării cu gaz prin asigurarea unei disponibilități mari din stocuri în decembrie 2024 și ianuarie 2025, când cererea de gaze este ridicată. Acest lucru va fi deosebit de important în cazul în care iarna 2024-2025 este mai rece decât media. Cu toate acestea, având în vedere Perspectivele ENTSOG privind aprovizionarea pe timp de iarnă, statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a atinge în mod colectiv o capacitate de înmagazinare de 55 % a instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor din Uniune, pentru a preveni o deteriorare a securității aprovizionării cu gaze în Uniune. Un obiectiv intermediar minim la nivelul UE de aproximativ 30 % la 1 mai 2025 este considerat suficient pentru a atinge obiectivul din noiembrie de 90 %, acordând în același timp flexibilitate pieței pentru siturile de stocare. Cu toate acestea, în cazul unei cereri mai mari și/sau al unei oferte reduse în vara anului 2025, statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a atinge în mod colectiv constituirea de stocuri de 45 %, pentru a consolida securitatea aprovizionării prin facilitarea realimentării stocurilor la 1 noiembrie 2025. În conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1938, se consideră că nivelurile de constituire de stocuri care rămân cu până la cinci puncte procentuale sub obiectiv respectă obiectivele Regulamentului (UE) 2017/1938. În cazul în care nivelul de stocuri constituite într-un stat membru este cu peste cinci puncte procentuale sub nivelul traiectoriei de constituire de stocuri, autoritatea competentă ar trebui să ia imediat măsuri eficace în vederea creșterii acestuia. Statele membre ar trebui să informeze Comisia și GCG cu privire la astfel de măsuri. |
(9) |
Traiectoriile de constituire de stocuri prezentate de statele membre pot să difere unele de altele, deoarece reflectă situații specifice fiecărei țări. De asemenea, obiectivele de stocare pentru 1 mai sunt, în general, mai scăzute decât obiectivele pentru 1 februarie, deoarece retragerile de stocuri sunt legate de cererea de încălzire, iar stocurile ating nivelul minim în UE în jurul lunii aprilie a fiecărui an. |
(10) |
Pentru statele membre care intră sub incidența articolului 6a alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/1938, obiectivul de constituire de stocuri ar trebui redus cu volumul care a fost furnizat țărilor terțe în perioada de referință 2016-2021, în cazul în care volumul mediu furnizat a fost de peste 15 TWh pe an în cursul perioadei de extracție a gazelor din instalațiile de înmagazinare (octombrie-aprilie). |
(11) |
Statele membre ar trebui să îndeplinească obiectivul de constituire de stocuri de 90 % din instalațiile lor de înmagazinare menționat la articolul 6a alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/1938. În ceea ce privește constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare și ținând cont de provocările pentru sezonul de constituire de stocuri din 2025, statele membre ar trebui să utilizeze în mod optim toate instrumentele de coordonare disponibile la nivelul UE. Utilizarea mecanismului de agregare a cererii și de achiziționare în comun a gazelor naturale ar putea contribui la o mai bună coordonare a constituirii de stocuri. |
(12) |
Traiectoriile de constituire de stocuri țin seama, de asemenea, de evaluarea GCG, care a fost consultat în cadrul reuniunii sale din 3 octombrie 2024. |
(13) |
Prezentul regulament reflectă traiectoriile de constituire a stocurilor ale statelor membre cu instalații de înmagazinare subterană, în timp ce articolul 6c din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede alte obligații pentru statele membre care nu dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor. |
(14) |
Având în vedere necesitatea de a stabili traiectoriile de constituire de stocuri pentru 2025 până la 15 noiembrie 2024, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. |
(15) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru înmagazinarea gazelor, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Traiectoriile de constituire de stocuri pentru 2025
Traiectoriile de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2025 pentru statele membre care dispun de instalații de înmagazinare subterană pe teritoriul lor și direct interconectate la zona lor de piață sunt stabilite în anexă.
Articolul 2
Intrarea în vigoare și aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 29 noiembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 280, 28.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1938/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 iunie 2022 de modificare a Regulamentelor (UE) 2017/1938 și (CE) nr. 715/2009 în ceea ce privește înmagazinarea gazelor (JO L 173, 30.6.2022, p. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1032/oj).
(3) Recomandarea (C/2024/2476) a Consiliului din 25 martie 2024 privind continuarea măsurilor coordonate de reducere a cererii de gaze (JO C, C/2024/2476, 27.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2476/oj).
ANEXĂ
Traiectoria de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2025 pentru statele membre care dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor (1)
Statul membru |
Obiectivul intermediar la 1 februarie |
Obiectivul intermediar la 1 mai |
Obiectivul intermediar la 1 iulie |
Obiectivul intermediar la 1 septembrie |
Obiectivul de constituire de stocuri la 1 noiembrie (2) |
AT |
64 % |
52 % |
66 % |
77 % |
90 % |
BE |
30 % |
5 % |
40 % |
78 % |
90 % |
BG |
55 % |
36 % |
57 % |
77 % |
90 % |
CZ |
40 % |
25 % |
30 % |
60 % |
90 % |
DE |
45 % |
10 % |
30 % |
65 % |
90 % |
DK |
45 % |
40 % |
60 % |
75 % |
90 % |
ES |
58 % |
53 % |
64 % |
80 % |
90 % |
FR |
41 % |
11 % |
39 % |
81 % |
90 % |
HR |
46 % |
29 % |
51 % |
83 % |
90 % |
HU |
59 % |
38 % |
61 % |
84 % |
90 % |
IT |
55 % |
45 % |
54 % |
72 % |
90 % |
LV |
45 % |
41 % |
63 % |
90 % |
90 % |
NL |
47 % |
39 % |
57 % |
72 % |
90 % |
PL |
50 % |
35 % |
60 % |
80 % |
90 % |
PT |
70 % |
70 % |
80 % |
80 % |
90 % |
RO |
41 % |
42 % |
63 % |
84 % |
90 % |
SE |
53 % |
5 % |
5 % |
5 % |
90 % |
SK |
45 % |
20 % |
29 % |
74 % |
90 % |
(1) Anexa reflectă obligațiile pro rata ale fiecărui stat membru în temeiul Regulamentului (UE) 2017/1938, în special articolele 6a, 6b și 6c. Pentru statele membre care intră sub incidența articolului 6a alineatul (2), obiectivul intermediar pro rata se calculează înmulțind valoarea indicată în tabel cu limita de 35 % și împărțind rezultatul la 90 %.
(2) A se vedea articolul 6a alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/1938.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2995/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)