CELEX:32025D00341: DECIZIA BIROULUI PARLAMENTULUI EUROPEAN din 16 decembrie 2024 de stabilire a normelor privind datele deschise ale Parlamentului European
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 24/01/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 16/12/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 24/01/2025; intrare în vigoare data publicării +14 a se vedea articolul 7
Data încetării: No end date
Emitent: Parlamentul European, Biroul Parlamentului European
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/341 |
10.1.2025 |
DECIZIA BIROULUI PARLAMENTULUI EUROPEAN
din 16 decembrie 2024
de stabilire a normelor privind datele deschise ale Parlamentului European
(C/2025/341)
BIROUL PARLAMENTULUI EUROPEAN,
având în vedere articolul 25 alineatul (2) din Regulamentul de procedură,
întrucât:
(1) |
Datele sunt un activ strategic și sunt necesare pentru inovare și pentru a permite folosirea noilor tehnologii, în special a inteligenței artificiale. |
(2) |
Organizațiile publice furnizează sistematic o parte din datele lor publice sub formă de date deschise pentru a promova transparența și răspunderea, pentru a capacita cetățenii și pentru a îmbunătăți serviciile publice prin promovarea inovării. |
(3) |
În sprijinul respectivei practici a fost adoptată Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European și a Consiliului (1). |
(4) |
În rezoluția sa din 25 martie 2021 referitoare la o strategie europeană privind datele (2), Parlamentul a solicitat măsuri care să permită un flux mai mare de date între sectorul public și întreprinderi și în cadrul fiecăreia dintre acestea. |
(5) |
Comisia Europeană, Consiliul Uniunii Europene și Curtea de Conturi au luat măsuri pentru a oficializa caracterul deschis al datelor lor. În 2011, Comisia Europeană a adoptat Decizia 2011/833/UE (3), care viza facilitarea reutilizării pe scară mai largă a informațiilor publice. Urmând exemplul Comisiei Europene, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia (UE) 2017/1842 (4), iar Curtea de Conturi a adoptat Decizia nr. 6-2019 (5), privind politica în materie de date deschise și reutilizarea documentelor. |
(6) |
De asemenea, parlamentele naționale au recunoscut că este nevoie să se îmbunătățească accesibilitatea datelor lor publice. În 2022, Uniunea Interparlamentară (UIP) a realizat un studiu privind datele deschise și a publicat o listă (6) a camerelor parlamentare din întreaga lume care oferă în prezent date deschise pe portaluri sau site-uri specifice. |
(7) |
Pentru Parlament, punerea la dispoziția publicului a datelor sale și faptul că acestea trebuie să fie cât mai ușor de găsit și interoperabile reprezintă concretizarea angajamentelor sale în ceea ce privește deschiderea și răspunderea. Acest lucru completează deciziile luate pentru a consolida integritatea, independența și răspunderea instituției. Punerea la dispoziție a datelor deschise este și o modalitate de a stimula inovarea în ceea ce privește serviciile pentru deputați, de a consolida procesul decizional bazat pe date al Parlamentului și de a intensifica comunicarea cu cetățenii, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Definiție
Datele deschise sunt date publice puse la dispoziție într-un format structurat, care poate fi citit automat, și publicate în conformitate cu termene și condiții care permit reutilizarea și redistribuirea cu ușurință.
Articolul 2
Domeniu de aplicare și obiective
1. Parlamentul se angajează să pună la dispoziție, sub formă de date deschise, datele sale publice și stabilește principiile, condițiile și limitările care reglementează reutilizarea lor.
2. Parlamentul urmărește să furnizeze cât mai multe dintre datele sale publice într-un format de date deschise și în acest demers să acorde prioritate seturilor de date de mare interes public.
Articolul 3
Principii generale
Toate datele Parlamentului care sunt deja publice pot fi publicate ca date deschise.
Pentru a fi considerate „deschise”, datele trebuie să aibă următoarele patru caracteristici:
(a) |
„deschidere din punct de vedere tehnic”: datele și metadatele acestora sunt oferite în formate deschise și care pot fi citite automat; |
(b) |
„deschidere din punct de vedere juridic”: datele fac obiectul unei licențe deschise; |
(c) |
„deschidere din punct de vedere practic”: datele sunt ușor de găsit, actualizate și direct accesibile; |
(d) |
„deschidere din punct de vedere social”: cu scopul de a îmbunătăți calitatea și disponibilitatea datelor, se colectează feedback din partea utilizatorilor și acesta este luat în considerare atunci când se pun la dispoziție date. |
Articolul 4
Condiții pentru reutilizare
Reutilizarea datelor deschise ale Parlamentului se supune condițiilor prevăzute în licența Creative Commons Atribuire 4.0 Internațional (CC BY 4.0) (7). Datele brute, metadatele sau alte documente de natură comparabilă pot fi distribuite, alternativ, de Parlament în temeiul actului privind marca domeniului public universal Creative Commons (CC0 1.0) (8).
Articolul 5
Portalul de date deschise
1. Prin prezenta decizie, Parlamentul instituie și se angajează să păstreze Portalul de date deschise al Parlamentului European, pentru a facilita găsirea datelor disponibile pentru reutilizare și accesul la acestea.
2. Datele publice ale Parlamentului sunt puse la dispoziție prin intermediul Portalului de date deschise al Parlamentului European în orice versiune lingvistică existentă și în formate deschise și prelucrabile automat, care asigură faptul că datele, împreună cu metadatele lor, sunt accesibile utilizatorilor, ușor de găsit și reutilizabile.
3. Atât datele, cât și metadatele lor respectă standardele deschise aplicabile.
Articolul 6
Supravegherea și monitorizarea
Supravegherea și monitorizarea punerii în aplicare a prezentelor norme se atribuie unei entități responsabile specifice din cadrul Parlamentului European.
Articolul 7
Intrarea în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare în a paisprezecea zi de la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(1) Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public (JO L 172, 26.6.2019, p. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj).
(2)
JO C 494, 8.12.2021, p. 37.
(3) Decizia 2011/833/UE a Comisiei din 12 decembrie 2011 privind reutilizarea documentelor Comisiei (JO L 330, 14.12.2011, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2011/833/oj), pusă în aplicare prin Decizia C(2019)1655 a Comisiei din 22 februarie 2019 de adoptare a Creative Commons ca licență deschisă în cadrul politicii de reutilizare a Comisiei Europene (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/rules-reuse-commission-information).
(4) Decizia (UE) 2017/1842 a Consiliului din 9 octombrie 2017 privind politica de deschidere a datelor a Consiliului și reutilizarea documentelor Consiliului (JO L 262, 12.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/1842/oj).
(5) Decizia nr. 6-2019 a Curții de Conturi Europene privind politica în materie de date deschise și reutilizarea documentelor (https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/decision_eca_6_2019/eca-decision_06-2019_en.pdf).
(6)
https://www.ipu.org/innovation-tracker/story/state-open-data-in-parliaments-in-2022.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/341/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)