Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

CELEX:32025R0441: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/441 al Comisiei din 6 martie 2025 de stabilire a unui sprijin financiar de urgență pentru sectoarele agricole afectate de fenomene climatice nefavorabile și de dezastre naturale din Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 11/03/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/44110.3.2025REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/441 AL COMISIEI din 6 martie 2025 de stabilire a unui sprijin financiar de urgență pentru sectoarele agricole afectate de fenomene climatice nefavorabile și de dezastre naturale din Spania,...

Informatii

Data documentului: 06/03/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 11/03/2025; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 3
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Agricultură și Dezvoltare Rurală
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/441

10.3.2025

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/441 AL COMISIEI

din 6 martie 2025

de stabilire a unui sprijin financiar de urgență pentru sectoarele agricole afectate de fenomene climatice nefavorabile și de dezastre naturale din Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 221 alineatul (1),

întrucât:

(1)

La sfârșitul lunii octombrie și la începutul lunii noiembrie 2024, Spania a fost afectată de fenomene meteorologice nefavorabile de o amploare fără precedent. Episoadele succesive de depresie izolată au provocat ploi extrem de abundente și inundații devastatoare care au afectat grav producția în sectorul fructelor și legumelor, sectorul vitivinicol, al măslinelor și al creșterii animalelor. Aceste fenomene meteorologice deosebit de nefavorabile au fost precedate, în anumite regiuni, de un deficit de precipitații de la începutul sezonului, precum și de temperaturi foarte ridicate în lunile iunie, iulie și august 2024, care au condus la condiții de secetă și au afectat grav producția anumitor culturi, în special producția de fructe cu coajă lemnoasă.

(2)

În vara anului 2024, Croația s-a confruntat cu fenomene climatice nefavorabile de o amploare fără precedent. La începutul anului 2024 Croația s-a confruntat cu perioade mai calde, urmate de temperaturi mai scăzute în comparație cu mediile înregistrate pe termen lung, ceea ce a afectat culturile aflate într-un stadiu de dezvoltare avansat. Au urmat temperaturi extrem de ridicate și valuri de căldură excepționale în iulie 2024, care au afectat în mod semnificativ producția de anumite fructe și legume și struguri de vin, precum și anumite culturi arabile, în special porumbul, floarea-soarelui, soia și sfecla de zahăr.

(3)

În lunile decembrie 2023, ianuarie 2024 și februarie 2024, Cipru a fost afectat de un deficit considerabil de precipitații, combinat cu temperaturi ridicate record, care au condus la condiții de secetă. Precipitațiile scăzute, condițiile de secetă și deficitul de apă au continuat în primăvara și vara anului 2024 și au afectat sectoarele cerealelor și măslinelor, precum și producția de anumite fructe și legume, în special producția de migdale și struguri de vin.

(4)

În luna iulie și la începutul lunii august 2024, unele părți din Letonia au fost afectate de fenomene climatice nefavorabile de o amploare fără precedent, și anume precipitații extrem de intense. Aceste evenimente au fost precedate de temperaturi scăzute record, îngheț și perioade de frig în decembrie 2023 și ianuarie 2024, urmate de temperaturi neobișnuit de ridicate începând din martie 2024 și, ulterior, de îngheț la începutul lunii mai 2024. Aceste fluctuații mari de temperatură au afectat producția culturilor, în special producția de cereale și rapiță, precum și de fructe și legume, inclusiv cartofi.

(5)

În vara anului 2024, Ungaria a fost afectată de fenomene climatice nefavorabile de o amploare fără precedent. Temperaturile neobișnuit de ridicate, combinate cu un deficit persistent de precipitații și condiții de secetă au afectat în mod semnificativ culturile de porumb și, într-o măsură mai mică, floarea-soarelui, soia și sfeclă de zahăr, sectorul fructelor și legumelor, inclusiv cartofii, precum și sectorul vitivinicol.

(6)

Deși există indicii că fenomene climatice nefavorabile și dezastre naturale asemănătoare au loc în întreaga Uniune într-un context general de creștere a riscurilor pentru agricultură legate de schimbările climatice, intensitatea cu care astfel de fenomene s-au produs în Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria a fost extraordinară, afectând o suprafață și un procentaj din producție considerabile.

(7)

Daunele semnificative cauzate de aceste fenomene climatice nefavorabile și dezastre naturale producătorilor agricoli și pierderea de venituri rezultată în cazul producătorilor afectați din Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria pun în pericol viabilitatea economică a exploatațiilor agricole.

(8)

Prin urmare, trebuie adoptată o măsură excepțională, pentru a contribui la soluționarea problemelor specifice apărute în urma acestor fenomene climatice nefavorabile și dezastre naturale produse în Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria.

(9)

Daunele semnificative și pierderea economică suferite de producătorii agricoli ca urmare a fenomenelor climatice nefavorabile și a dezastrelor naturale constituie o problemă specifică în sensul articolului 221 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, care nu poate fi soluționată cu ușurință prin măsuri luate în temeiul articolului 219 sau al articolului 220 din regulamentul respectiv. Situația nu este legată în mod specific de o perturbare unică identificată a pieței sau de o amenințare concretă în acest sens. De asemenea, ea nu are legătură cu măsuri de combatere a răspândirii bolilor animalelor sau cu pierderea încrederii consumatorilor ca urmare a unor riscuri pentru sănătatea publică, a animalelor sau a plantelor.

(10)

Cuantumurile puse la dispoziția Spaniei, Croației, Ciprului, Letoniei și Ungariei trebuie să fie stabilite ținând seama în special de ponderea acestor state membre în sectorul agricol al Uniunii, pe baza plafoanelor nete pentru plățile directe stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului (2), precum și de impactul evenimentelor climatice nefavorabile și al dezastrelor naturale în respectivele state membre.

(11)

Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria trebuie să distribuie ajutoarele prin canalele cele mai eficace, pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii, care să țină seama de amploarea dificultăților și a daunelor economice efective cu care se confruntă fermierii în cauză. Țările vizate trebuie să se asigure că fermierii sunt beneficiarii finali ai ajutoarelor și să evite orice denaturare a pieței sau a concurenței.

(12)

Deoarece cuantumurile alocate Spaniei, Croației, Ciprului, Letoniei și Ungariei ar atenua doar parțial dificultățile economice cu care se confruntă fermierii, statelor membre respective trebuie să li se permită să le acorde fermierilor un sprijin național suplimentar, în condițiile stabilite în prezentul regulament.

(13)

Pentru a dispune de flexibilitatea de a distribui ajutoarele în funcție de circumstanțele fermierilor vizați, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria trebuie să fie autorizate să cumuleze ajutorul respectiv cu alte tipuri de sprijin finanțate din Fondul european de garantare agricolă și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, fără a-i supracompensa pe fermieri.

(14)

Pentru a evita supracompensarea, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria trebuie să țină seama de sprijinul acordat în cadrul altor instrumente de sprijin naționale sau ale Uniunii sau al schemelor private pentru a face față pierderilor economice suferite.

(15)

Întrucât ajutorul din partea Uniunii este stabilit în euro, este necesar, pentru a se asigura o aplicare uniformă și simultană, să se stabilească o dată pentru conversia cuantumurilor alocate statelor membre care nu au adoptat moneda euro ca monedă națională, cum este cazul Ungariei. Deoarece prezentul regulament nu prevede un termen-limită pentru depunerea cererilor de ajutor, este adecvat ca, în sensul articolului 30 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei (3), să se considere că data intrării în vigoare a prezentului regulament este faptul generator al cursului de schimb în ceea ce privește cuantumurile prevăzute în prezentul regulament.

(16)

Pentru a se asigura eficacitatea acestei măsuri excepționale, beneficiarii trebuie să primească rapid sprijinul financiar de urgență. În plus, trebuie să se asigure o monitorizare în timp util a bugetului, precum și o monitorizare actualizată și o utilizare eficientă a rezervei pentru agricultură, maximizând astfel disponibilitatea acesteia și sporind capacitatea de a răspunde prompt crizelor emergente. Prin urmare, este oportun să se definească o dată de eligibilitate în funcție de care statele membre să plătească acest sprijin beneficiarilor. Orice plată efectuată după această dată ar trebui să fie considerată neeligibilă pentru finanțare din partea Uniunii.

(17)

Prin urmare, Uniunea trebuie să finanțeze cheltuielile efectuate de Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria în cadrul acestei măsuri excepționale numai dacă cheltuielile respective sunt efectuate până la o anumită dată de eligibilitate. Așadar, sprijinul pentru această măsură excepțională trebuie plătit până la 30 septembrie 2025.

(18)

Întrucât nicio plată efectuată după 30 septembrie 2025 nu trebuie considerată eligibilă, în nicio situație, articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2022/127, care prevede o reducere proporțională a plăților lunare efectuate după termenul-limită, nu se aplică.

(19)

Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria trebuie să comunice Comisiei informații detaliate cu privire la punerea în aplicare a prezentului regulament, pentru a permite Uniunii să monitorizeze eficiența măsurii introduse prin prezentul regulament.

(20)

Pentru a se garanta că fermierii primesc ajutoare în cel mai scurt timp posibil, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria trebuie să pună în aplicare prezentul regulament fără întârziere. Prin urmare, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(21)

Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

(1)   Se pune la dispoziția Spaniei, Croației, Ciprului, Letoniei și Ungariei un ajutor din partea Uniunii în valoare totală de 98 600 000 EUR, în vederea acordării unui sprijin excepțional fermierilor, sub rezerva condițiilor stabilite în prezentul regulament.

(2)   Cheltuielile Uniunii suportate în conformitate cu prezentul regulament nu depășesc un cuantum total de:

(a)

68 000 000 EUR pentru Spania;

(b)

6 700 000 EUR pentru Croația;

(c)

3 500 000 EUR pentru Cipru;

(d)

4 200 000 EUR pentru Letonia;

(e)

16 200 000 EUR pentru Ungaria.

(3)   Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria utilizează cuantumurile menționate la alineatul (2) pentru măsuri care vizează compensarea celor mai afectați fermieri pentru pierderile lor economice care le afectează viabilitatea fermelor în sectoarele și pentru producțiile afectate de fenomenele climatice nefavorabile din regiunile afectate.

(4)   Măsurile menționate la alineatul (3) se iau pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii care țin seama de pierderile economice efective suferite de fermierii afectați. Măsurile trebuie să fie de așa natură încât plățile rezultate să nu provoace nicio denaturare a pieței sau a concurenței.

(5)   Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria se asigură că, în cazul în care fermierii nu sunt beneficiarii direcți ai plăților efectuate din ajutoarele din partea Uniunii, beneficiul economic al ajutoarelor din partea Uniunii le este transferat integral.

(6)   Cheltuielile efectuate de Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria menționate la alineatul (2) în legătură cu plățile pentru măsurile menționate la alineatul (3) sunt eligibile pentru ajutor din partea Uniunii doar dacă plățile menționate sunt efectuate până la 30 septembrie 2025.

(7)   În sensul articolului 30 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2022/127, faptul generator al cursului de schimb aplicabil cuantumurilor prevăzute la articolul 1 alineatul (2) din prezentul regulament este data intrării în vigoare a prezentului regulament.

(8)   Măsurile prevăzute în prezentul regulament pot fi cumulate cu alte măsuri de sprijin finanțate din Fondul european de garantare agricolă și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală.

(9)   Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria pot acorda sprijin național suplimentar pentru măsurile luate în temeiul alineatului (3) până la maximum 200 % din cuantumurile respective stabilite la alineatul (2), pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii, cu condiția ca plățile efectuate să nu provoace nicio denaturare a pieței sau a concurenței sau o supracompensare. Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria plătesc sprijinul național suplimentar până la 31 decembrie 2025.

(10)   Pentru a evita supracompensarea, atunci când acordă sprijin în temeiul prezentului regulament, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria țin seama de sprijinul acordat în cadrul altor instrumente de sprijin naționale sau ale Uniunii sau al schemelor private pentru a face față pierderilor economice în cauză.

Articolul 2

(1)   Fără întârziere și cel târziu la 31 mai 2025, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria notifică Comisiei următoarele, în legătură cu măsurile menționate la articolul 1 alineatul (3):

(a)

o descriere a măsurilor pe care urmează să le ia;

(b)

criteriile utilizate pentru a stabili metodele de acordare a ajutoarelor, cuantumurile acestora și justificarea și metodele utilizate pentru distribuirea ajutoarelor către fermieri;

(c)

impactul preconizat al măsurilor în vederea compensării fermierilor pentru pierderile economice;

(d)

acțiunile desfășurate pentru a verifica dacă impactul dorit al măsurilor este obținut;

(e)

acțiunile desfășurate pentru a se evita denaturarea concurenței și supracompensarea;

(f)

previziunile referitoare la plățile aferente cheltuielilor suportate de Uniune, defalcate pe luni, până la 30 septembrie 2025;

(g)

nivelul sprijinului național suplimentar care urmează să fie acordat în temeiul articolului 1 alineatul (9);

(h)

acțiunile care urmează să fie întreprinse pentru a controla eligibilitatea fermierilor și pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii.

(2)   Cel târziu la 31 martie 2026, Spania, Croația, Cipru, Letonia și Ungaria notifică Comisiei cuantumurile totale plătite per măsură, atunci când este cazul, defalcate în ajutoare din partea Uniunii și sprijin național suplimentar, precum și numărul și tipul de beneficiari și evaluarea eficacității măsurii.

Articolul 3

Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 6 martie 2025.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 347, 20.12.2013, p. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.

(2)  Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 și (UE) nr. 1307/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).

(3)  Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro (JO L 20, 31.1.2022, p. 95, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/127/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/441/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x