Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

CELEX:32025R0454: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/454 al Comisiei din 7 martie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește instituirea unui grup științific de experți independenți în domeniul inteligenței artificiale

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 31/03/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/45410.3.2025REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/454 AL COMISIEI din 7 martie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește instituirea unui grup...

Informatii

Data documentului: 07/03/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 30/03/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 20
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Rețele de Comunicare, Conținut și Tehnologie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/454

10.3.2025

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/454 AL COMISIEI

din 7 martie 2025

de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește instituirea unui grup științific de experți independenți în domeniul inteligenței artificiale

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 300/2008, (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 și (UE) 2019/2144 și a Directivelor 2014/90/UE, (UE) 2016/797 și (UE) 2020/1828 (1), în special articolul 68 alineatul (1),

întrucât:

(1)

Ar trebui instituit un grup științific de experți independenți în domeniul inteligenței artificiale (denumit în continuare „grupul științific”) menit să sprijine activitățile de aplicare a legii în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689 și să consilieze și să sprijine Oficiul european pentru inteligența artificială (denumit în continuare „Oficiul pentru IA”) în îndeplinirea sarcinilor sale.

(2)

Membrii grupului științific ar trebui să fie numiți pe baza unor criterii obiective și în urma unei cereri publice de exprimare a interesului. Criteriile de selecție incluse în cererea de exprimare a interesului ar trebui să asigure faptul că sunt selectați experți multidisciplinari și interdisciplinari cu înaltă calificare, cu un nivel suficient de cunoștințe de specialitate științifice, sociotehnice sau tehnice la zi cu privire la diferite aspecte legate de inteligența artificială („IA”) și de impactul IA sau care sunt relevante în alt mod pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, inclusiv cunoștințe de specialitate în sectoarele aplicate, drepturile fundamentale și egalitate, după caz, și că aceștia sunt în măsură să acționeze independent și în interes public. Cererea de exprimare a interesului ar trebui să stabilească procedura de depunere a candidaturilor. Documentele justificative pot include declarații emise de o autoritate publică a unui stat membru al Uniunii sau al Asociației Europene a Liberului Schimb care este membru al Spațiului Economic European, care să ateste cunoștințele de specialitate științifice, sociotehnice sau tehnice ale candidaților.

(3)

Pentru a garanta o funcționare eficace, asigurând în același timp diversitatea cunoștințelor de specialitate, numărul de experți care urmează să fie numiți în cadrul grupului științific ar trebui să fie de maximum 60, astfel cum s-a stabilit în urma consultării cu Consiliului european pentru inteligența artificială (denumit în continuare „consiliul”). Pentru fiecare mandat, numărul de experți care urmează să fie numiți în grupul științific ar trebui să fie stabilit și precizat în cererea de exprimare a interesului, pe baza volumului de muncă preconizat și a cunoștințelor de specialitate necesare, acesta urmând a fi stabilit în fiecare caz în consultare cu consiliul. Comisia va evalua numărul maxim de experți pe baza experienței dobândite și va lua în considerare modificarea acestuia în cadrul unei posibile revizuiri a prezentului regulament.

(4)

Ar trebui stabilite principii pentru selectarea unui grup divers de experți. Comisia ar trebui să asigure, în măsura posibilului, echilibrul de gen și o reprezentare geografică echitabilă în selectarea experților. Pentru a obține o reprezentare geografică echitabilă, ar trebui numit cel puțin un resortisant din fiecare stat membru al Uniunii și din fiecare stat membru al Asociației Europene a Liberului Schimb care este membru al Spațiului Economic European, cu condiția să existe un candidat din țările respective care îndeplinește criteriile cererii de exprimare a interesului. În orice caz, nu ar trebui să existe mai mult de trei experți din fiecare dintre aceste țări. Recunoscând importanța introducerii unor perspective diverse în cadrul grupului științific, ar trebui să poată fi numiți drept experți și resortisanți ai țărilor terțe. Cu toate acestea, cel puțin patru cincimi din experții grupului științific ar trebui să fie resortisanți ai statelor membre ale Uniunii sau ai unui stat membru al Asociației Europene a Liberului Schimb care este membru al Spațiului Economic European.

(5)

Pentru a asigura funcționarea eficientă a grupului științific, Oficiul pentru IA și Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene ar trebui să asigure în comun secretariatul grupului.

(6)

Organizarea grupului științific ar trebui să asigure flexibilitate, astfel încât cunoștințele specializate să poată fi utilizate în funcție de nevoi. În acest scop, președintele și secretariatul ar trebui să numească un raportor și contribuitori relevanți pentru sarcinile individuale ale grupului științific, luând în considerare, printre altele, cunoștințele de specialitate, inclusiv cunoștințele de specialitate sectoriale, disponibilitatea, posibilele conflicte de interese și preocupări în materie de securitate.

(7)

Având în vedere contribuția grupului științific la realizarea obiectivelor politicilor Uniunii, prin sprijinirea activităților de aplicare a legii în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689, experții ar trebui să primească o remunerație adecvată pentru îndeplinirea sarcinilor grupului științific solicitate de Oficiul pentru IA. Remunerația respectivă ar trebui stabilită în conformitate cu dispozițiile în vigoare în cadrul Comisiei, în special cu articolul 237 din Regulamentul (UE) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului (2).

(8)

Pentru a evita conflictele de interese în îndeplinirea sarcinilor lor, experții grupului științific ar trebui să fie independenți de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general și ar trebui să acționeze independent, imparțial și obiectiv. Pentru a asigura încrederea în activitatea grupului științific, experții ar trebui să întocmească declarații de interese și angajament de a acționa în interes public, care ar trebui făcute publice. În același scop, sarcinile grupului științific ar trebui să fie îndeplinite în mod transparent, iar componența acestuia ar trebui să fie făcută publică.

(9)

Pentru a permite consolidarea capacităților naționale necesare pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, autoritățile de supraveghere a pieței din statele membre ar trebui să poată solicita sprijin din partea grupului științific pentru activitățile lor de asigurare a aplicării legii în temeiul regulamentului menționat. Oficiul pentru IA ar trebui să prevadă mijloacele practice pentru a permite statelor membre să solicite un astfel de sprijin. Cererile ar trebui să fie necesare și proporționale și să fie prelucrate de Oficiul pentru IA în timp util.

(10)

Pentru a se asigura că grupul științific poate transmite în mod eficace alerte calificate Oficiului pentru IA în temeiul articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689, ar trebui stabilite condițiile, procedurile și modalitățile detaliate pentru emiterea unor astfel de alerte calificate. Oficiul pentru IA ar trebui să furnizeze o interfață securizată prin care grupul științific să poată transmite alerte calificate și dovezile care stau la baza unor astfel de alerte. Având în vedere relevanța și posibilele implicații ale unei alerte calificate pentru un furnizor al unui model de IA de uz general, o astfel de alertă ar trebui să necesite o decizie a cel puțin unei majorități simple a membrilor grupului științific.

(11)

Pentru a împuternici grupul științific să își îndeplinească cu eficacitate sarcinile prevăzute la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, ar trebui stabilite condițiile, procedurile și modalitățile detaliate prin care grupul științific și membrii săi să solicite asistență din partea Oficiului pentru IA pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin. În special, ar trebui să se stabilească modul în care grupul științific poate solicita Comisiei să emită o cerere de informații adresată unui furnizor al unui model de IA de uz general în temeiul articolului 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.

(12)

O astfel de cerere ar trebui făcută de un membru al grupului științific care este numit raportor pentru o sarcină a grupului științific, sprijinită de cel puțin o treime din membrii grupului științific. Cererea ar trebui să justifice în mod corespunzător motivul pentru care o cerere de informații și de acces la acestea este necesară pentru îndeplinirea sarcinilor grupului științific. Oficiul pentru IA ar trebui să evalueze necesitatea și proporționalitatea cererii, ținând seama de necesitatea de a proteja secretele comerciale și informațiile comerciale confidențiale. Atunci când Oficiul pentru IA decide să onoreze cererea, acesta ar trebui să pregătească o cerere de informații din partea unui furnizor, care urmează să fie emisă de Comisie, și să pună informațiile primite la dispoziția membrilor relevanți ai grupului științific. Oficiul pentru IA ar trebui să instituie mijloace tehnice sigure, care ar trebui să fie adecvate scopului și să funcționeze la un standard înalt corespunzător, pentru a oferi acces la astfel de informații, care ar trebui să se limiteze la membrii solicitanți ai grupului științific, respectiv raportorul numit și contribuitorii la o sarcină a grupului științific. Înainte de a primi datele, membrii solicitanți ar trebui să prezinte o declarație pe proprie răspundere în care să precizeze că intenționează să utilizeze informațiile solicitate numai în scopul declarat și să descrie modalitățile și garanțiile necesare pentru a asigura prelucrarea confidențială a datelor. Oficiul pentru IA ar trebui să poată refuza o cerere dacă, pe baza informațiilor transmise de un membru al grupului științific, are motive să presupună că există riscuri previzibile în mod rezonabil legate de securitatea sau de confidențialitatea datelor.

(13)

Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru inteligența artificială,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

CAPITOLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

Articolul 1

Obiect și domeniu de aplicare

Prezentul regulament prevede norme în ceea ce privește:

(a)

instituirea și funcționarea unui grup științific de experți independenți în domeniul inteligenței artificiale;

(b)

dispozițiile privind condițiile, procedurile și modalitățile detaliate pentru emiterea de alerte calificate de către grupul științific și membrii săi și pentru solicitarea de către aceștia de asistență din partea Oficiului pentru IA în vederea îndeplinirii sarcinilor grupului științific.

CAPITOLUL II

INSTITUIREA ȘI FUNCȚIONAREA GRUPULUI ȘTIINȚIFIC

Articolul 2

Instituirea grupului științific

Se instituie grupul științific de experți independenți în domeniul inteligenței artificiale (denumit în continuare „grupul științific”).

Articolul 3

Criteriile de selecție și componența grupului științific

(1)   Experții sunt numiți în grupul științific în urma unei cereri de exprimare a interesului, pe baza criteriilor de selecție prevăzute în cererea respectivă.

(2)   Pentru fiecare mandat menționat la articolul 4, numărul de experți este stabilit de Comisie, în consultare cu Consiliul european pentru inteligența artificială (denumit în continuare „consiliul”), și este precizat în cererea de exprimare a interesului menționată la alineatul (1). Numărul experților din cadrul grupului științific nu depășește în niciun caz 60.

(3)   Experții sunt selectați avându-se în vedere necesitatea de a asigura:

(a)

cunoștințe de specialitate științifice, tehnice sau sociotehnice multidisciplinare și interdisciplinare adecvate și la zi legate de inteligența artificială, de impactul inteligenței artificiale sau relevante în alt mod pentru asigurarea efectivă a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689, inclusiv cunoștințe de specialitate legate de sectoarele aplicate, drepturile fundamentale și egalitate, după caz;

(b)

independența față de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general, astfel cum se prevede la articolul 68 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

(c)

imparțialitatea și obiectivitatea, astfel cum se prevede la articolul 68 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

(d)

capacitatea de a desfășura activități cu diligență, acuratețe și obiectivitate.

(4)   În procesul de selecție a experților, Comisia se asigură că cel puțin unul și cel mult trei resortisanți din fiecare stat membru al Uniunii și din fiecare membru al Asociației Europene a Liberului Schimb care este membru al Spațiului Economic European sunt numiți experți în grupul științific, cu condiția să existe candidați din țara respectivă care îndeplinesc criteriile prevăzute în cererea de exprimare a interesului și să se poată realiza în acest mod o acoperire suficient de cuprinzătoare a domeniilor relevante de cunoștințe de specialitate. Resortisanții statelor membre ale Uniunii și ai statelor membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb care sunt membre ale Spațiului Economic European constituie cel puțin patru cincimi din numărul experților grupului științific.

(5)   Comisia asigură, în măsura posibilului, echilibrul de gen în selectarea experților. În acest scop, ori de câte ori selecția necesită o decizie între doi candidați cu calificări egale, Comisia acordă prioritate genului subreprezentat.

(6)   Experții care îndeplinesc criteriile prevăzute în cererea de exprimare a interesului, dar care nu sunt numiți în grupul științific, sunt incluși pe o listă de rezervă a experților disponibili (denumită în continuare „lista de rezervă”), care este valabilă pe durata mandatului grupului, menționat la articolul 4.

Articolul 4

Mandatul

(1)   Experții sunt numiți membri ai grupului științific pentru un mandat limitat la doi ani, cu posibilitate de reînnoire.

(2)   În cazul în care un expert demisionează sau nu mai îndeplinește condițiile prevăzute la articolele 10 și 13 din prezentul regulament sau la articolul 339 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Comisia îl poate demite din funcție.

(3)   În cazul în care un expert este demis în timpul mandatului său, Comisia numește un înlocuitor pentru expertul respectiv de pe lista de rezervă pentru restul mandatului sau, dacă este necesar, în urma unei cereri de exprimare a interesului. Atunci când numește un înlocuitor, Comisia urmărește să asigure continuitatea în ceea ce privește cunoștințele de specialitate, reprezentarea geografică și echilibrul de gen.

Articolul 5

Președintele și vicepreședintele

(1)   La începutul fiecărui mandat menționat la articolul 4, Comisia numește un președinte și un vicepreședinte dintre membrii grupului științific. În acest scop, grupul științific, hotărând cu majoritatea simplă a membrilor săi, recomandă un președinte și un vicepreședinte din rândul membrilor săi.

(2)   Mandatul președintelui și al vicepreședintelui coincide cu mandatul grupului științific menționat la articolul 4 și poate fi reînnoit o singură dată. Orice înlocuire a președintelui sau a vicepreședintelui în timpul mandatului respectiv are loc în conformitate cu procedura menționată la alineatul (1) și este valabilă pentru restul mandatului.

Articolul 6

Secretariatul

(1)   Oficiul pentru IA și Centrul Comun de Cercetare asigură în comun secretariatul (denumit în continuare „secretariatul”) grupului științific.

(2)   Secretariatul este responsabil cu asigurarea sprijinului necesar pentru funcționarea eficientă a grupului științific. Secretariatul are ca sarcini, în special:

identificarea și gestionarea conflictelor de interese potențiale;

monitorizarea respectării regulamentului de procedură menționat la articolul 8 și respectarea cererilor de îndeplinire a sarcinilor în conformitate cu articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

prelucrarea cererilor adresate de autoritățile de supraveghere a pieței grupului științific în vederea obținerii de cunoștințe de specialitate suplimentare;

prelucrarea cererilor transmise de statele membre în vederea obținerii de sprijin din partea experților în scopul asigurării de către acestea a respectării Regulamentului (UE) 2024/1689 la nivel național.

Articolul 7

Executarea sarcinilor și pregătirea documentelor

(1)   Comisia, în consultare cu președintele, numește membri ai grupului științific pentru îndeplinirea sarcinilor sale pe baza cunoștințelor de specialitate, a disponibilității și a altor factori relevanți pentru îndeplinirea eficientă a sarcinii în cauză, printre care posibile conflicte de interese și preocupări în materie de securitate. Membrii grupului științific sunt consultați înainte de potențiala lor numire și au posibilitatea de a-și exprima interesul pentru numire.

(2)   Pentru fiecare sarcină în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, Comisia, în consultare cu președintele, poate numi un raportor și doi contribuitori. Membrii grupului științific pot decide în orice moment să pregătească alerte calificate în temeiul articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689 sau să îndeplinească alte sarcini ale grupului științific, din proprie inițiativă.

(3)   În cazul în care un expert nu mai este în măsură să își îndeplinească în mod eficace sarcina care i-a fost atribuită, expertul notifică acest lucru Comisiei, care numește un alt membru al grupului științific, în consultare cu președintele, în condițiile prevăzute la alineatul (1).

(4)   În cazul în care Comisia numește un expert din cadrul grupului științific care să efectueze evaluări în numele său în temeiul articolului 92 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1689, Comisia evaluează dacă o astfel de numire ar putea afecta capacitatea expertului de a îndeplini în mod independent, imparțial și obiectiv o sarcină atribuită la momentul respectiv în cadrul grupului științific. În cazul în care Comisia concluzionează că o astfel de numire ar putea afecta în mod negativ această capacitate, expertul este scutit de sarcina în cauză atribuită la momentul respectiv, aceasta fiind alocată unui alt membru al grupului științific în condițiile prevăzute la alineatul (1).

(5)   Grupul științific poate desfășura audieri tematice cu părțile interesate pentru a colecta dovezi pentru pregătirea sarcinilor sale în temeiul articolului 68 alineatul (3) și al articolului 90 din Regulamentul (UE) 2024/1689. În acest scop, președintele, în cazul în care cel puțin trei membri ai grupului solicită acest lucru, poate cere secretariatului să organizeze astfel de audieri. Participarea și concluziile acestor audieri sunt puse la dispoziția publicului pe un site web dedicat al Comisiei.

Articolul 8

Regulamentul de procedură

(1)   La propunerea secretariatului și de comun acord cu acesta, grupul științific adoptă regulamentul de procedură cu majoritatea simplă a membrilor săi.

(2)   Regulamentul de procedură pentru grupul științific prevede, între altele:

(a)

proceduri pentru îndeplinirea sarcinilor grupului științific menționate la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

(b)

norme care asigură aplicarea principiilor prevăzute la articolele 10-13 din prezentul regulament;

(c)

norme referitoare la vot, inclusiv prin procedura tacită.

(3)   Grupul științific, de comun acord cu secretariatul, revizuiește regulamentul de procedură cel puțin o dată la doi ani în ceea ce privește contribuția sa la funcționarea cu eficacitate a grupului științific și, dacă este necesar, îl actualizează.

(4)   Regulamentul de procedură comun este pus la dispoziția publicului pe un site web dedicat al Comisiei.

Articolul 9

Remunerație

(1)   Experții sunt remunerați dacă au fost numiți raportori sau contribuitori pentru îndeplinirea sarcinilor grupului științific, în conformitate cu dispozițiile în vigoare în cadrul Comisiei, în cazul în care aceste sarcini au fost solicitate de Oficiul pentru IA în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.

(2)   Cheltuielile de deplasare și, în cazul în care secretariatul consideră oportun, de subzistență ale experților în legătură cu activitățile grupului științific sunt rambursate de Comisie în conformitate cu dispozițiile în vigoare în cadrul Comisiei. Aceste cheltuieli se rambursează în limitele creditelor disponibile alocate departamentelor Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.

Articolul 10

Independență, imparțialitate și obiectivitate

(1)   Experții sunt numiți sau desemnați cu titlu personal. Aceștia nu își delegă responsabilitățile niciunei alte persoane.

(2)   Experții sunt independenți de orice furnizor de sisteme de IA sau de modele de IA de uz general în sensul Regulamentului (UE) 2024/1689, ceea ce impune ca expertul să nu fie nici angajat, nici într-o relație contractuală, care i-ar putea afecta independența, imparțialitatea și obiectivitatea, cu un astfel de furnizor pe toată durata mandatului menționat la articolul 4.

(3)   Ei trebuie să facă o declarație de interese în care să indice orice interes care poate compromite sau care poate fi perceput în mod rezonabil că le compromite independența, imparțialitatea și obiectivitatea, inclusiv orice circumstanță relevantă legată de membrii apropiați ai familiei lor. Un model pentru o astfel de declarație de interese se furnizează ca anexă la cererea de exprimare a interesului, iar declarația de interese se depune ca parte a candidaturii.

(4)   Experții își actualizează declarațiile de interese:

înainte de a fi numiți în grupul științific sau înainte de a fi incluși în lista de rezervă;

ori de câte ori are loc o modificare a circumstanțelor.

(5)   În cazul în care obligațiile menționate la alineatele (1)-(4) nu sunt îndeplinite, Oficiul pentru IA poate lua toate măsurile adecvate, inclusiv demiterea expertului din grupul științific.

Articolul 11

Angajamentul

(1)   Experții se angajează să acționeze în interesul public și să respecte principiile enumerate la articolele 10-13. În acest scop, ei semnează o declarație de angajament.

(2)   Experții răspund cererilor și altor comunicări din partea președintelui și a secretariatului. Ei depun toate eforturile necesare pentru a își îndeplini sarcinile atribuite cât mai bine posibil și cu respectarea termenelor, după cum se prevede în regulamentul de procedură menționat la articolul 8.

Articolul 12

Transparența

Activitățile grupului științific se desfășoară în mod transparent. Secretariatul pune la dispoziția publicului pe un site web dedicat al Comisiei, fără întârzieri nejustificate:

numele experților numiți în grupul științific;

curriculum vitae și declarațiile de interese, de confidențialitate și de angajament ale experților numiți în grupul științific;

regulamentul de procedură al grupului științific menționat la articolul 8;

avizele sau recomandările furnizate în îndeplinirea sarcinilor în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, cu excepția cazului în care acest lucru ar implica divulgarea de informații comerciale confidențiale, de secrete comerciale sau de interese strategice ale Uniunii;

participarea la audierile tematice menționate la articolul 7 alineatul (4) și concluziile acestor audieri.

Articolul 13

Confidențialitatea

(1)   Experții nu divulgă nicio informație cu caracter confidențial dobândită în cursul activității lor în cadrul grupului științific sau ca urmare a altor activități reglementate prin prezentul regulament. În acest scop, ei semnează o declarație de confidențialitate.

(2)   Experții respectă articolul 339 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene

(3)   Experții respectă normele de confidențialitate privind protecția informațiilor clasificate și a informațiilor neclasificate sensibile ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (3) și (UE, Euratom) 2015/444 (4) ale Comisiei.

(4)   În cazul în care obligațiile menționate la alineatele (1)-(3) nu sunt îndeplinite, Comisia poate lua toate măsurile adecvate, inclusiv demiterea expertului din grupul științific.

CAPITOLUL III

SPRIJINUL ACORDAT AUTORITĂȚILOR DE SUPRAVEGHERE A PIEȚEI

Articolul 14

Cererile de sprijin transmise de autoritățile de supraveghere a pieței

(1)   Oficiul pentru IA oferă autorităților de supraveghere a pieței mijloace practice pentru a solicita asistență din partea grupului științific pentru activitățile lor de supraveghere a pieței în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689.

(2)   Orice solicitare de sprijin din partea grupului științific precizează în mod clar scopul asistenței solicitate și vizează numai activitățile de supraveghere a pieței în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689 și justifică necesitatea și proporționalitatea cererii de asistență din partea grupului științific.

(3)   Oficiul pentru IA evaluează necesitatea și proporționalitatea cererii de sprijin, ținând seama de capacitatea disponibilă a grupului științific și de necesitatea de a asigura accesul efectiv la experți pentru toate statele membre.

(4)   În cazul în care, în urma evaluării menționate la alineatul (3), Oficiul pentru IA concluzionează că cererea este necesară și proporțională, Comisia numește un raportor și doi contribuitori pentru sarcina respectivă, în conformitate cu articolul 7.

(5)   În cazul în care Oficiul pentru IA constată că sprijinul solicitat nu este necesar și proporțional, notifică acest lucru autorității de supraveghere a pieței solicitante, precizând motivele refuzului.

(6)   Oficiul pentru IA prelucrează cererea în termen de două săptămâni de la primirea cererii complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere autorității de supraveghere a pieței solicitante să furnizeze informații suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, cererea nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informațiile suplimentare.

CAPITOLUL IV

CERERILE DE ASISTENȚĂ

Articolul 15

Cerere de asistență adresată Oficiului pentru IA

(1)   În cazul în care grupul științific solicită Comisiei, în conformitate cu articolul 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, să emită o cerere de documentație sau de informații adresată unui furnizor de modele de IA de uz general și să acorde acces la informațiile primite în măsura în care acest lucru este necesar și proporțional pentru îndeplinirea unei sarcini menționate la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689 („cererea de asistență”), se acordă atenția cuvenită necesității de a proteja secretele comerciale și informațiile comerciale confidențiale.

(2)   O cerere de asistență poate fi adresată Oficiului pentru IA de către membrul grupului științific care a fost numit de secretariat ca raportor pentru o sarcină a grupului științific. O astfel de cerere se transmite numai în cazul în care cel puțin o treime din membrii grupului științific au autorizat raportorul în acest sens.

(3)   Cererea de asistență menționează în mod clar numele raportorului și al contribuitorilor solicitanți, precum și scopul asistenței solicitate, și vizează numai îndeplinirea sarcinilor grupului științific în temeiul articolului 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689. Pentru a demonstra necesitatea și proporționalitatea unei astfel de cereri, astfel cum se prevede la articolul 91 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689, cererea trebuie să justifice:

(a)

faptul că refuzul de a acorda asistența solicitată îl va împiedica pe raportorul solicitant să își îndeplinească sarcina menționată la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

(b)

faptul că amploarea, domeniul de aplicare, nivelul de detaliere și tipul documentației și al informațiilor solicitate nu depășesc ceea ce este necesar pentru îndeplinirea sarcinii.

Articolul 16

Prelucrarea cererii de asistență

(1)   Oficiul pentru IA evaluează dacă emiterea unei cereri de documentație sau de informații către un furnizor al unui model de IA de uz general este necesară și proporțională pentru îndeplinirea sarcinilor grupului științific, ținând seama de necesitatea de a proteja secretele comerciale și informațiile comerciale confidențiale.

(2)   În cazul în care, în urma evaluării menționate la alineatul (1), Oficiul pentru IA concluzionează că o cerere de asistență este necesară și proporțională, acesta poate pregăti o decizie prin care Comisia să emită o cerere de documentație sau de informații către un furnizor al unui model de IA de uz general în temeiul articolului 91 din Regulamentul (UE) 2024/1689 și acordă grupului științific acces la documentația sau la informațiile primite.

(3)   În cazul în care Oficiul pentru IA constată că asistența solicitată nu este necesară și proporțională, notifică acest lucru grupului științific, precizând motivele refuzului.

(4)   Oficiul pentru IA raportează periodic consiliului cu privire la cererile primite și la deciziile luate în legătură cu acestea.

(5)   Oficiul pentru IA prelucrează cererea în termen de două săptămâni de la primirea cererii complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere membrului grupului științific solicitant să furnizeze informații suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, cererea nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informațiile suplimentare.

Articolul 17

Condițiile de acordare a accesului la documentația sau la informațiile primite

(1)   Oficiul pentru IA asigură modalități sigure prin care să poată pune la dispoziția raportorului solicitant al grupului științific documentele sau informațiile primite, pe care Comisia le-a solicitat în urma unei cereri de asistență.

(2)   Accesul la informațiile solicitate este acordat doar raportorului și contribuitorilor numiți și este limitat în timp, cu posibilitatea unei prelungiri în urma unei cereri justificate în mod corespunzător.

(3)   Înainte de a acorda accesul la documentația sau informațiile primite, Oficiul pentru IA solicită raportorului să prezinte:

(a)

o declarație pe proprie răspundere privind utilizarea informațiilor exclusiv în scopurile menționate la articolul 15 alineatul (3) din prezentul regulament;

(b)

o descriere a modalităților și a garanțiilor pentru a asigura tratarea confidențială a informațiilor primite.

(4)   Oficiul pentru IA poate să refuze o cerere dacă, pe baza informațiilor transmise în temeiul alineatului (3), are motive să presupună că există riscuri previzibile în mod rezonabil legate de securitatea sau confidențialitatea datelor.

CAPITOLUL V

EMITEREA DE ALERTE CALIFICATE

Articolul 18

Procedura de emitere de alerte calificate

(1)   Este necesară o decizie a cel puțin unei majorități simple a membrilor grupului științific pentru a transmite o alertă calificată Oficiului pentru IA în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689. Grupul științific poate introduce proceduri mai specifice în regulamentul său de procedură menționat la articolul 8.

(2)   Alertele calificate sunt motivate în mod corespunzător și conțin cel puțin informațiile prevăzute la articolul 90 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1689.

(3)   Oficiul pentru IA furnizează o interfață specifică pentru transmiterea securizată a alertelor calificate. Interfața conține cel puțin următoarele funcționalități:

(a)

transmiterea de alerte calificate în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689;

(b)

retragerea alertelor calificate, corectarea informațiilor conținute în alertele calificate și modificarea alertelor calificate;

(c)

închiderea alertelor calificate.

Articolul 19

Gestionarea alertelor calificate

(1)   Oficiul pentru IA evaluează alertele calificate emise în temeiul articolului 90 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1689 și ia decizia de a lansa sau nu vreo măsură, astfel cum se prevede la articolele 91-93 din regulamentul respectiv. În cazul în care Oficiul pentru IA decide să nu lanseze nicio măsură, astfel cum se prevede la articolele 91-93, acesta închide alerta calificată.

(2)   Oficiul pentru IA prelucrează alerta calificată în termen de două săptămâni de la primirea alertei calificate complete. În orice moment înainte de a lua o decizie, Oficiul pentru IA poate cere membrului grupului științific solicitant să furnizeze informații suplimentare pentru a justifica cererea. În acest caz, alerta calificată nu este considerată completă până când nu sunt furnizate informațiile suplimentare.

(3)   Înainte de lansarea măsurilor menționate la alineatul (1), Oficiul pentru IA informează consiliul în conformitate cu articolul 90 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1689.

(4)   În cazul în care Oficiul pentru IA decide să lanseze o măsură în temeiul articolelor 91-93 din Regulamentul (UE) 2024/1689, secretariatul, după consultarea cu președintele grupului științific, numește un raportor și doi contribuitori responsabili să consilieze Comisia cu privire la adoptarea măsurilor.

CAPITOLUL VI

DISPOZIȚII FINALE

Articolul 20

Data intrării în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 7 martie 2025.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj.

(2)  Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).

(3)  Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).

(4)  Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/454/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x