CELEX:62023CA0376: Cauza C-376/23, BALTIC CONTAINER TERMINAL: Hotărârea Curții (Camera a cincea) din 16 ianuarie 2025 [cerere de decizie preliminară formulată de Augstākā tiesa (Senāts) – Letonia] – BALTIC CONTAINER TERMINAL SIA/Valsts ieņēmumu dienests [Trimitere preliminară – Uniunea vamală – Regulamentul (UE) nr. 952/2013 – Codul vamal al Uniunii – Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 – Zonele libere – Schimbarea statutului vamal din mărfuri neunionale în mărfuri unionale – Evidențele titularului unei autorizații de a desfășura activități în zone libere – Încredere legitimă – Autoritate de lucru judecat]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in CJUE: Decizii, 11/03/2025 |
|
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1394 |
10.3.2025 |
Hotărârea Curții (Camera a cincea) din 16 ianuarie 2025 [cerere de decizie preliminară formulată de Augstākā tiesa (Senāts) – Letonia] – „BALTIC CONTAINER TERMINAL” SIA/Valsts ieņēmumu dienests
(Cauza C-376/23
(1), BALTIC CONTAINER TERMINAL)
(Trimitere preliminară – Uniunea vamală – Regulamentul (UE) nr. 952/2013 – Codul vamal al Uniunii – Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 – Zonele libere – Schimbarea statutului vamal din mărfuri neunionale în mărfuri unionale – Evidențele titularului unei autorizații de a desfășura activități în zone libere – Încredere legitimă – Autoritate de lucru judecat)
(C/2025/1394)
Limba de procedură: letona
Instanța de trimitere
Augstākā tiesa (Senāts)
Părțile din procedura principală
Reclamantă în primă instanță și recurentă în recurs:
„BALTIC CONTAINER TERMINAL” SIA
Pârâtă în primă instanță și cealaltă parte din procedura de recurs: Valsts ieņēmumu dienests
Dispozitivul
1) |
Articolul 214 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii și articolul 178 alineatul (1) literele (b) și (c) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii trebuie interpretate în sensul că nu se opun ca titularul unei autorizații de a desfășura activități în zonele libere să includă în evidențele sale informații cu privire la modul în care a fost descărcat regimul vamal de zonă liberă și date care permit identificarea oricărui alt document decât declarația vamală referitor la descărcare, fără a menționa în aceste evidențe numărul de referință principală care identifică declarația vamală corespunzătoare plasării mărfurilor în cauză sub un nou regim vamal. |
2) |
Articolul 214 alineatul (1) și articolul 215 alineatul (1) din Regulamentul nr. 952/2013, precum și articolul 178 alineatul (1) literele (b) și (c) din Regulamentul delegat 2015/2446 trebuie interpretate în sensul că:
|
3) |
Principiul încrederii legitime trebuie interpretat în sensul că titularul unei autorizații de a desfășura activități în zonele libere poate justifica o astfel de încredere în conformitatea evidențelor sale cu articolul 178 alineatul (1) literele (b) și (c) din Regulamentul delegat 2015/2446 printr-o practică constantă a autorităților vamale din care reiese în mod precis și necondiționat că includerea în aceste evidențe doar a unor informații referitoare la o scrisoare de trăsură întocmită în conformitate cu Convenția referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele, semnată la Geneva la 19 mai 1956, astfel cum a fost modificată prin Protocolul din 5 iulie 1978, care însoțește mărfurile în cauză la momentul scoaterii lor din zona liberă, împreună cu indicația olografă privind statutul vamal certificată prin ștampila biroului vamal și semnată de un agent vamal, este suficientă pentru îndeplinirea obligațiilor care decurg din această dispoziție. |
4) |
Dreptul Uniunii nu se opune aplicării unei dispoziții naționale privind autoritatea de lucru judecat care obligă o instanță a unui stat membru să anuleze o datorie vamală datorată de titularul unei autorizații de a desfășura activități în zonele libere în temeiul articolului 79 din Regulamentul nr. 952/2013, pentru motivul că instanța acestui stat membru competentă să controleze legalitatea sancțiunii administrative aplicate acestui titular al unei autorizații de a desfășura activități în zonele libere pentru aceleași operațiuni vamale și pentru aceleași motive ca cele din care rezultă această datorie a constatat, printr-o hotărâre judecătorească ce a dobândit autoritate de lucru judecat, că acesta nu și-a încălcat obligațiile care îi revin în temeiul legislației vamale a Uniunii. |
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1394/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)