CELEX:62024CN0856: Cauza C-856/24, Sad Trasporto Locale – II: Cerere de decizie preliminară introdusă de Consiglio di Stato (Italia) la 11 decembrie 2024 – Sad Trasporto Locale SpA/Provincia autonoma di Bolzano
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in CJUE: Decizii, 17/03/2025 |
|
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1530 |
17.3.2025 |
Cerere de decizie preliminară introdusă de Consiglio di Stato (Italia) la 11 decembrie 2024 – Sad Trasporto Locale SpA/Provincia autonoma di Bolzano
(Cauza C-856/24, Sad Trasporto Locale – II)
(C/2025/1530)
Limba de procedură: italiana
Instanța de trimitere
Consiglio di Stato
Părțile din procedura principală
Apelantă: Sad Trasporto Locale SpA
Intimată: Provincia autonoma di Bolzano
Întrebările preliminare
1) |
Articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul nr. 1370/2007 (1) trebuie interpretat în sensul că dispozițiile articolului 5 alineatul (2), citat anterior, referitoare la atribuirea directă a unui contract de servicii publice de transport de călători către o societate in house, impun verificarea existenței unui transfer al riscului de exploatare către operatorul intern căruia i-a fost atribuit serviciul în cauză și nu se aplică în cazul în care nu a fost efectuat un astfel de transfer al riscului sau această normă este absolut independentă de analiza transferului riscului de exploatare ca urmare a inexistenței unei relații de alteritate între societatea in house – caracterizată prin cerința unui control similar – și administrație? |
2) |
Dreptul [Uniunii Europene], în special articolul 5 alineatul (2) [din] Regulamentul [nr. 1370/2007], în ceea ce privește atribuirea directă către un operator intern a unui contract de servicii publice de transport de călători, în măsura în care prevede că o astfel de atribuire este posibilă „[c]u excepția cazului în care acest lucru este interzis de dreptul intern”, se opune unei reglementări naționale precum cea prevăzută la articolul 192 alineatul 2 [din Decretul legislativ nr. 50/2016], care, deși nu interzice în mod absolut recurgerea la atribuirea in house, o permite, dar cu limitări, și în special permite administrațiilor să recurgă la acest model de atribuire numai într o situație de disfuncționalitate a pieței dovedită, iar nu doar pe baza unei evaluări a avantajelor economico administrative?” |
(1) Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului (JO 2007, L 315, p. 1).
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1530/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)