CELEX:62024TN0673: Cauza T-673/24: Acțiune introdusă la 27 decembrie 2024 – Imerys PCC France/Comisia
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in TUE : Jurisprudență, 11/03/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 27/12/2024Emitent: TUE
Formă: TUE : Jurisprudență
Procedura
Solicitant: PersoanăPârât: Instituţii, Comisia
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1438 |
10.3.2025 |
Acțiune introdusă la 27 decembrie 2024 – Imerys PCC France/Comisia
(Cauza T-673/24)
(C/2025/1438)
Limba de procedură: engleza
Părțile
Reclamantă: Imerys PCC France (Arles, Franța) (reprezentanți: H. Estreicher, A. Bartl și A. Martínez Perea, avocați)
Pârâtă: Comisia Europeană
Concluziile
Reclamanta solicită Tribunalului:
— |
anularea Regulamentului delegat (UE) 2024/2620 al Comisiei din 30 iulie 2024 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele pentru a considera că gazele cu efect de seră au devenit legate chimic în mod permanent într-un produs (1); |
— |
obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată aferente prezentei proceduri. |
Motivele și principalele argumente
În susținerea acțiunii, reclamanta invocă cinci motive.
1. |
Primul motiv, întemeiat pe faptul că Comisia a acționat ultra vires prin depășirea competențelor sale delegate în temeiul articolului 290 TFUE. |
— |
Reclamanta susține că, la adoptarea actului atacat, Comisia a extins domeniul de aplicare al articolului 12 alineatul (3b) din Directiva 2003/87/CE, cu modificările ulterioare, denumită în continuare „Directiva EU ETS” |
2. |
Al doilea motiv, întemeiat pe săvârșirea de către Comisie a unei erori vădite de apreciere. |
— |
Reclamanta susține că Comisia nu a examinat toate faptele relevante în mod atent și imparțial, astfel cum impune jurisprudența Uniunii, atunci când a limitat lista pozitivă din anexă la patru aplicații și la carbonații minerali. Se susține că Comisia a ignorat probe substanțiale care demonstrau că numeroase alte aplicații și minerale îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 12 alineatul (3b) din Directiva EU ETS. |
3. |
Al treilea motiv, întemeiat încălcarea principiului proporționalității. |
— |
Reclamanta susține că prin actul atacat se impun măsuri care depășesc ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor Directivei EU ETS, încălcându-se, prin urmare, principiul proporționalității stabilit în jurisprudența Uniunii. În special, articolul 3 alineatul (1) litera (b) impune cerințe imposibil de îndeplinit de către operatori ca urmare a imposibilității de a prevedea tratamentul după încheierea duratei de viață a produsului, determinând inaplicabilitatea articolului 12 alineatul (3b) și subminând-i finalitatea. În plus, lista pozitivă din anexă exclude anumite sectoare fără să existe un proces transparent de includere, supunând operatorii unor sarcini financiare nejustificate. Aceste măsuri sunt disproporționate și nu iau în considerare alternativele disponibile, precum certificatele de eliminare a dioxidului de carbon și impunerea de certificate de CO2 în mod specific pentru incineratoare. |
4. |
Al patrulea motiv, întemeiat pe încălcarea principiului egalității de tratament. |
— |
Reclamanta afirmă că actul atacat limitează în mod nejustificat anexa la o selecție restrânsă de produse legate de sectorul construcțiilor, în pofida dovezilor că alte produse, precum vopselele și masticurile, îndeplinesc aceleași criterii privind lipsa incinerării și stocarea pe termen lung a CO2. Comisia nu a furnizat o justificare obiectivă pentru acest tratament diferențiat, ceea ce încalcă principiul egalității de tratament, astfel cum a fost stabilit în jurisprudența Uniunii. |
5. |
Al cincilea motiv, întemeiat pe încălcarea principiilor securității juridice și încrederii legitime. |
— |
Reclamanta consideră că actul atacat încalcă aceste principii prin faptul că introduce obligații neclare și lipsite de previzibilitate, în special prin intermediul listei pozitive restrictive și al reinterpretării articolului 12 alineatul (3b) din Directiva EU ETS. Aceste modificări subminează încrederea reclamantei în exceptările de la captarea permanentă a CO2, perturbând deciziile de afaceri și conducând la un potențial prejudiciu financiar și operațional. |
(1) JO L 2024/2620.
(2) Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunității și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO 2003 L 275, p. 32, Ediție specială, 15/vol. 10, p. 78). A se vedea versiunea consolidată a acestei directive, după modificare:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A02003L0087-20240301.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1438/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)