Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetExists($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 68 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetGet($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 75 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetSet($offset, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 82 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::offsetUnset($offset) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 89 Deprecated: Return type of BuddyBossPlatform\Alchemy\BinaryDriver\Configuration::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/buddyboss-platform/vendor/alchemy/binary-driver/src/Alchemy/BinaryDriver/Configuration.php on line 23 Warning: Undefined array key "/home/lexro/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/themes/default" in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/lexro/public_html/devstage/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzHelper.php on line 458

OJ:L_202500660: Regulamentul (UE) 2025/660 al Comisiei din 1 aprilie 2025 de modificare a anexei XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește hidrocarburile aromatice policiclice (HAP) din talerele de argilă

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 02/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/6602.4.2025REGULAMENTUL (UE) 2025/660 AL COMISIEI din 1 aprilie 2025 de modificare a anexei XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește hidrocarburile aromatice policiclice (HAP) din talerele de...

Informatii

Data documentului: 01/04/2025
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/660

2.4.2025

REGULAMENTUL (UE) 2025/660 AL COMISIEI

din 1 aprilie 2025

de modificare a anexei XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește hidrocarburile aromatice policiclice (HAP) din talerele de argilă

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH), de înființare a Agenției Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum și a Directivei 76/769/CEE a Consiliului și a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE și 2000/21/CE ale Comisiei (1), în special articolul 68 alineatul (1),

întrucât:

(1)

Multe hidrocarburi aromatice policiclice („HAP”) sunt substanțe periculoase din cauza proprietăților lor cancerigene, persistente, bioacumulative și toxice (PBT) și/sau foarte persistente și foarte bioacumulative (vPvB). Pentru a proteja mediul și sănătatea umană, rubrica 50 din anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (REACH) limitează conținutul de HAP din mai multe amestecuri pentru utilizarea sau introducerea lor pe piață și din anumite articole pentru introducerea lor pe piață. HAP sunt prezente, de asemenea, în unele produse utilizate ca lianți în talerele de argilă (cunoscute și drept ținte mobile din argilă). Talerele de argilă sunt ținte zburătoare (în formă de farfurie) utilizate la antrenamente de către practicanții de tir sportiv și de vânătorii de vânat mic. Ele sunt produse utilizând lianți precum smoala de huilă, smoala de gudron de cărbune la temperatură înaltă („CTPHT”), smoala de petrol sau alte tipuri de rășini. Se estimează că, în timpul producției și utilizării talerelor de argilă care conțin HAP, se eliberează în mediu cel puțin 270 de tone de HAP pe an. Utilizarea în continuare a talerelor de argilă care conțin HAP va duce la o creștere a efectelor asupra mediului și la o expunere mai mare a mediului și a oamenilor. Întrucât HAP sunt substanțe PBT și vPvB, efectele acumulării în mediu sunt imprevizibile pe termen lung. Prin urmare, caracterizarea emisiilor servește drept indicator al riscurilor.

(2)

CTPHT este identificată ca substanță care prezintă motive de îngrijorare deosebită din cauza proprietăților sale cancerigene, PBT și vPvB, fiind inclusă în anexa XIV la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Aceste proprietăți se datorează prezenței HAP în CTPHT. Comisia a respins cererile de autorizare depuse pentru utilizarea CTPHT ca liant în producția de talere de argilă prin Deciziile C(2022) 1510 (2) și C(2022) 1512 (3). Cerința de autorizare nu se aplică introducerii pe piață a substanțelor conținute în articole, iar preocupările exprimate în ceea ce privește eliberarea de HAP din talerele de argilă se aplică și talerelor care conțin CTPHT importate în Uniune.

(3)

În plus, mai multe alternative la substanța CTPHT utilizată în prezent ca liant pentru talerele de argilă din Uniune conțin și ele HAP, însă în concentrații mai mici decât cele conținute în CTPHT. De asemenea, sunt disponibile alternative cu conținut foarte scăzut de HAP și alternative fără HAP.

(4)

Pentru a asigura un nivel ridicat de protecție în Uniune și pentru a evita înlocuirea regretabilă, la 2 iulie 2021 (4), Comisia a solicitat Agenției Europene pentru Produse Chimice (denumită în continuare „agenția”), în temeiul articolului 69 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, să pregătească un dosar de restricționare în conformitate cu anexa XV privind HAP din talerele de argilă pentru tir.

(5)

La 22 decembrie 2021, agenția a publicat dosarul în conformitate cu anexa XV (5), în care a concluzionat că este necesară o acțiune la nivelul Uniunii pentru a aborda riscurile asociate talerelor de argilă cu lianți care conțin HAP produse în Uniune sau importate, pentru a asigura un nivel ridicat armonizat de protecție a sănătății umane și a mediului în întreaga Uniune și pentru a asigura libera circulație a mărfurilor în cadrul Uniunii. Funcționarea eficientă a pieței interne poate fi realizată numai dacă cerințele nu diferă în mod semnificativ de la un stat membru la altul, ținând cont de faptul că Austria, anumite părți din Belgia și Țările de Jos au deja restricții în vigoare.

(6)

Agenția a propus ca, în talerele de argilă introduse pe piață, să nu fie depășită limita de concentrație de 0,005 % din greutatea masei lor uscate, limita aplicându-se pentru suma a 18 HAP indicatoare. În plus, agenția a propus să se restricționeze utilizarea acestor talere de argilă, pentru a preveni eliberarea acestor substanțe din talerele de argilă introduse pe piață înainte de intrarea în vigoare a restricției (6). Întrucât există multe HAP diferite, iar prezența lor în lianți este variabilă, este util să se bazeze condițiile restricției pe concentrația unui set de HAP măsurabile și bine cunoscute care servesc drept indicatori pentru prezența altor HAP. În consecință, limitarea concentrației acestor 18 HAP indicatoare în talerele de argilă limitează și concentrația altor HAP în talerele de argilă. Agenția a luat în considerare patru limite de concentrație posibile și a concluzionat că o limită de 0,005 % este opțiunea preferată, pe baza eficacității sale de a reduce cu peste 99 % emisiile de HAP, precum și a disponibilității alternativelor. O limită de concentrație de 0,005 % pentru suma celor 18 HAP indicatoare nu ar permite prezența CTPHT, a smoalei de petrol și a rășinii de petrol ca lianți în talerele de argilă. Pentru a facilita punerea în practică a restricției, setul de indicatori este aliniat la regulile existente ale Federației internaționale de tir sportiv (ISSF) pentru talerele de argilă utilizate în competițiile lor, care impun o limită a concentrației de 0,005 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă pentru suma celor 18 HAP indicatoare.

(7)

Agenția a propus o perioadă de tranziție de un an de la intrarea în vigoare a restricției în cursul căreia sunt permise producția și utilizarea talerelor de argilă cu o concentrație de HAP de până la 1 % din masa uscată a talerului de argilă. Agenția a considerat că o astfel de perioadă este necesară pentru se a evita un deficit de talere de argilă utilizabile în Uniune, oferind producătorilor timp să găsească noi furnizori pentru lianți cu conținut scăzut de HAP și să implementeze orice ajustare a proceselor lor de producție. În practică, acest lucru ar însemna că introducerea pe piață sau utilizarea talerelor de argilă cu CTPHT ca liant nu ar fi posibilă de la intrarea în vigoare a restricției, deoarece aceste talere de argilă au un conținut mai mare de HAP. Menținerea utilizării CTPHT ca liant în talerele de argilă în decursul unei perioade de tranziție de un an ar conduce la eliberarea a 114 tone de HAP și ar avea beneficii economice limitate sau inexistente, în situația în care sunt deja disponibili lianți alternativi la prețuri similare. În plus, producătorii din Uniune au încetat deja să utilizeze CTPHT în talerele de argilă.

(8)

La 13 septembrie 2022, Comitetul pentru evaluarea riscurilor (denumit în continuare „CER”) al agenției a adoptat un aviz în care a concluzionat că restricția propusă de agenție este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a aborda riscul identificat din perspectiva eficacității privind reducerea riscului, a utilității și a posibilității de monitorizare. CER a remarcat că informațiile disponibile privind eliberarea celor 18 HAP în mediu oferă o bază suficientă pentru a se concluziona că utilizările actuale și potențiale viitoare ale talerelor de argilă care conțin HAP conduc la emisii de substanțe cu proprietăți PBT, vPvB și cancerigene în mediu. De asemenea, CER a fost de acord cu agenția că expunerea profesională, expunerea umană prin manipularea și împușcarea talerelor de argilă și riscul asociat la adresa sănătății umane (cancer) constituie, fără să fie luate în considerare din punct de vedere cantitativ, dovezi care justifică necesitatea unei restricții. CER a remarcat că emisiile actuale în mediu de HAP din lianții folosiți în talerele de argilă vor genera riscuri pe termen lung pentru oameni și mediu din cauza expunerii la HAP. CER a fost de acord că restricția propusă ar fi cea mai eficace măsură de gestionare a riscurilor pentru a reduce eliberările de HAP și expunerea la acestea din talerele de argilă care conțin HAP. CER a fost de acord că nu există nicio justificare pentru derogări. În plus, în conformitate cu abordarea adoptată de agenție, CER a fost de acord că restricția ar trebui să se bazeze pe o limită de concentrație de 0,005 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă pentru cele 18 HAP indicatoare selectate, ceea ce ar reduce aproximativ 99 % din emisiile de HAP.

(9)

CER a fost de acord cu agenția că stabilirea unei limite de concentrație provizorii pentru cele 18 HAP indicatoare de 1 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă ar împiedica utilizarea CTPHT ca liant în talerele de argilă, dar ar permite temporar și alți lianți care conțin HAP. Cu toate acestea, CER a remarcat că perioada de tranziție de un an propusă ar putea duce la o eliberare suplimentară de cel puțin 150 de tone de HAP, din cele 18 HAP indicatoare.

(10)

La 2 decembrie 2022, Comitetul pentru analiză socioeconomică („CASE”) al agenției și-a adoptat avizul. CASE a concluzionat că restricția propusă este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a aborda riscurile identificate, ținând seama de beneficiile și de costurile socioeconomice ale acesteia, sub rezerva modificării condițiilor conform propunerii CASE.

(11)

CASE a considerat că restricția ar putea fi pusă în aplicare imediat fără o perioadă de tranziție în circumstanțe normale, dar a remarcat că actualele sancțiuni comerciale împotriva Rusiei ar putea afecta disponibilitatea pe termen scurt a unora dintre alternativele avute în vedere și, prin urmare, în locul absenței perioadei de tranziție, a sprijinit o perioadă de tranziție de un an, pentru a se evita perturbarea lanțurilor de aprovizionare. Cu toate acestea, CASE nu a fost de acord cu agenția în ceea ce privește limita de concentrație provizorie pentru HAP care urmează să fie stabilită în cursul perioadei de tranziție. Ținând seama de preocupările privind disponibilitatea pe termen scurt a rășinilor ecologice și naturale ca urmare a sancțiunilor comerciale, CASE a considerat justificată o limită de concentrație provizorie pentru cele 18 HAP indicatoare de 0,1 % din masa uscată a talerului de argilă în cursul perioadei de tranziție de un an. O astfel de limită de concentrație pentru cele 18 HAP indicatoare ar interzice imediat, de la data intrării în vigoare a restricției, concentrațiile de HAP, în talerele de argilă, care depășesc limita respectivă. De fapt, această măsură ar interzice introducerea pe piață și utilizarea talerelor de argilă care nu respectă această limită de concentrație, având drept consecință faptul că CTPHT și smoala de petrol nu ar mai putea fi utilizate ca lianți în talerele de argilă, și ar permite o reducere mai mare a emisiilor în comparație cu limita de concentrație de 1 % din greutate, astfel cum a propus agenția, la un cost similar.

(12)

CASE a fost de acord cu agenția că în Uniune sunt disponibili lianți alternativi fezabili din punct de vedere tehnic și că unii dintre aceștia ar presupune costuri mai mari pentru consumatori, de ordinul câtorva eurocenți pentru fiecare taler de argilă, însumând anual un cost de 3,4 milioane EUR, atât pentru opțiunea de restricționare recomandată de agenție, cât și pentru cea recomandată de CASE. CASE a fost de acord cu agenția că avantajul acestei restricții este evitarea emisiilor în mediu. CASE a estimat că opțiunea de restricționare recomandată de agenție ar duce la evitarea unor emisii anuale de 257 de tone, în timp ce opțiunea de restricționare recomandată de CASE ar duce la evitarea unor emisii anuale de 266 de tone.

(13)

Forumul pentru schimbul de informații privind aplicarea legislației din cadrul agenției, menționat la articolul 76 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, a fost consultat în cursul procesului de restricționare și avizul său a fost luat în considerare.

(14)

CER și CASE au luat act de avizul forumului potrivit căruia restricția poate fi considerată aplicabilă, cu condiția elaborării unei metode analitice specifice care să definească abordarea de testare armonizată necesară.

(15)

La 31 ianuarie 2023, agenția a transmis Comisiei avizele emise de CER și CASE (7). Ținând seama de dosarul în conformitate cu anexa XV și de avizele CER și CASE, Comisia consideră că introducerea pe piață și utilizarea HAP în talerele de argilă pentru tir reprezintă un risc inacceptabil la adresa sănătății umane și a mediului, care trebuie abordat la nivelul întregii Uniuni.

(16)

Comisia consideră că s-a demonstrat că restricția privind introducerea pe piață și utilizarea HAP ca atare sau drept constituenți ai altor substanțe în talerele de argilă, astfel cum a fost propusă de agenție, este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a aborda riscul identificat, ținând seama de impactul socioeconomic al acesteia și de disponibilitatea alternativelor.

(17)

Comisia consideră că, pentru cele 18 HAP indicatoare, ar trebui să se aplice o limită de concentrație de 0,005 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă, deoarece această limită de concentrație evită aproximativ 99 % din emisiile de HAP în comparație cu scenariul de referință, permite disponibilitatea unor lianți alternativi suficienți, existând deja mulți producători de talere de argilă care respectă valoarea-limită propusă în conformitate cu regulile internaționale existente privind tirul sportiv.

(18)

Comisia consideră că tuturor părților interesate ar trebui să li se acorde suficient timp pentru a lua măsurile adecvate, cum ar fi renegocierea contractelor de aprovizionare și eliminarea stocurilor existente, în vederea respectării restricției propuse. Comisia consideră că acest lucru este deosebit de important, având în vedere că această măsură restricționează nu numai introducerea pe piață a celor 18 HAP în talerele de argilă, astfel cum s-a propus inițial în dosarul în conformitate cu anexa XV, ci și utilizarea lor în talerele de argilă. Prin urmare, aplicarea acestei restricții ar trebui amânată cu 12 luni, fără nicio limită de concentrație provizorie. Comisia consideră că această perioadă de tranziție este în egală măsură necesară pentru a se evita perturbările lanțului de aprovizionare din cauza disponibilității limitate pe termen scurt a două tipuri de lianți alternativi, care sunt utilizați în talerele de argilă și care permit respectarea limitei de concentrație de 0,005 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă (rășini ecologice și naturale), ca urmare a limitărilor comerciale în ceea ce privește unul dintre principalii producători de astfel de lianți alternativi.

(19)

Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 trebuie modificat în consecință.

(20)

Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 133 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.

Articolul 2

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 1 aprilie 2025.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 396, 30.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj.

(2)  
JO C 130, 23.3.2022, p. 8.

(3)  
JO C 130, 23.3.2022, p. 7.

(4)  
https://echa.europa.eu/documents/10162/17233/rest_ctpht_mandate_en.pdf/6ca115c7-d892-1c27-3329-6d0e4ab34b87?t=1628765272700.

(5)  
https://echa.europa.eu/documents/10162/ca0e70c1-db56-5d5f-55e1-76668c2d9623.

(6)  ECHA (2022). Document de referință al avizului privind dosarul în conformitate cu anexa XV care propune restricții privind substanțele care conțin hidrocarburi aromatice policiclice (HAP) în talerele de argilă pentru tir (https://echa.europa.eu/documents/10162/1cbc7e0f-4d6e-f8dd-cea2-0d32781281b2).

(7)  
https://echa.europa.eu/documents/10162/5a8fcf33-9adc-d6cf-611e-019cc034af62.


ANEXĂ

În anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, se adaugă o nouă rubrică 50a, după cum urmează:

„50a.

Hidrocarburi aromatice policiclice (HAP)

(a)

Acenaftenă, Nr. CAS 83-32-9, Nr. CE 201-469-6

(b)

Acenaftilenă, Nr. CAS 208-96-8, Nr. CE 205-917-1

(c)

Antracen, Nr. CAS 120-12-7, Nr. CE 204-371-1

(d)

Benzo[a]antracen, Nr. CAS 56-55-3, Nr. CE 200-280-6

(e)

Benzo[a]piren, Nr. CAS 50-32-8, Nr. CE 200-028-5 (Benzo[def]crisen)

(f)

Benzo[b]fluoranten, Nr. CAS 205-99-2, Nr. CE 205-911-9 (benzo[e]acefenantrilen)

(g)

Benzo[e]piren, Nr. CAS 192-97-2, Nr. CE 205-892-7

(h)

Benzo[ghi]perilen, Nr. CAS 191-24-2, Nr. CE 205-883-8

(i)

Benzo[j]fluoranten, Nr. CAS 205-82-3, Nr. CE 205-910-3

(j)

Benzo[k]fluoranten, Nr. CAS 207-08-9, Nr. CE 205-916-6

(k)

Crisen, Nr. CAS 218-01-9, Nr. CE 205-923-4

(l)

Dibenzo[a,h]antracen, Nr. CAS 53-70-3, Nr. CE 200-181-8

(m)

Fluoranten, Nr. CAS 206-44-0, Nr. CE 205-912-4

(n)

Fluoren, Nr. CAS 86-73-7, Nr. CE 201-695-5

(o)

Indeno[1,2,3cd]piren, Nr. CAS 193-39-5, Nr. CE 205-893-2

(p)

Naftalină, Nr. CAS 91-20-3, Nr. CE 202-049-5

(q)

Fenantren, Nr. CAS 85-01-8, Nr. CE 201-581-5

(r)

Piren, Nr. CAS 129-00-0, Nr. CE 204-927-3

Nu se introduc pe piață și nici nu se utilizează, ca atare sau drept constituenți ai altor substanțe, în talerele de argilă pentru tir începând cu 22 aprilie 2026, în cazul în care conțin mai mult de 50 mg/kg (0,005 % din greutatea masei uscate a talerului de argilă) din suma tuturor HAP enumerate.”


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/660/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x